5 praktycznych książek, które pomogą Ci odnieść sukces w e-commerce.

Świat e-commerce nierozerwalnie związany jest z ciągłą zmianą. Ze względu na szybki rozwój nowych technologii, narzędzia, z których do niedawna korzystaliśmy, przestają mieć rację bytu. Inne - zyskują na popularności szybciej, niż moglibyśmy się tego spodziewać. W tym kontekście praktyczna wiedza jak efektywnie poruszać się po świecie e-biznesu jest potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. Dlatego poniżej prezentujemy kilka wartościowych pozycji, które powinieneś przeczytać jako właściciel e-sklepu. Znajdziesz w nich porady jak zarządzać zmianą, reagować na nowinki i doskonalić swoje produkty czy usługi. Są to rzetelne i wiarygodne źródła wiedzy, które pomogą Ci odnosić sukcesy w handlu internetowym.

1. “Biblia e-biznesu. Nowy testament” Opracowanie zbiorowe


W przypadku tej książki użycie słowa “biblia” nie jest nadużyciem. To prawdopodobnie najbardziej kompleksowe kompendium wiedzy, zbierające najcenniejszą e-commerce’ową wiedzę dostępną aktualnie na rynku. Pozycja jest świetną opcją dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z prowadzeniem biznesu w internecie, jak również dla tych, które mają w tym już jakieś doświadczenie. Porusza bardzo dużo tematów związanych z e-commerce - zarówno marketingowych, jak i czysto biznesowych. Znajdziesz tam informacje na temat działania sklepów internetowych, strategii, czy błędów, przed którymi możesz się ustrzec.

Co jest jednak największą wartością tej książki, to fakt, że zawiera 120 rozdziałów napisanych przez 60 autorów. Każdy z ekspertów ma swoją perspektywę prowadzenia biznesu w internecie i porusza inne jego aspekty. Dzięki temu nawet czytelnicy z dużym doświadczeniem w e-commerce są w stanie znaleźć w “Biblii e-biznesu” coś, o czym jeszcze nie wiedzieli.

2. “E-marketing. Planowanie, narzędzia, praktyka” Grzegorz Mazurek


“E-marketing. Planowanie, narzędzia, praktyka” to merytoryczna propozycja, zawierająca mnóstwo praktycznych przykładów i wskazówek. Książka powstała pod redakcją profesora Grzegorza Mazurka, który jako jeden z pierwszych akademików w Polsce tworzył kierunki studiów związanych z e-commerce. Współtworzyło ją ponad 20 wybitnych specjalistów z dziedziny e-marketingu i e-commerce. Dzięki niej, dowiesz się więcej o m.in. automatyzacji, popularności urządzeń mobilnych, mediach społecznościowych czy aspektach prawnych prowadzenia e-commerce. Znajdziesz tam również zadania do samodzielnego przemyślenia oraz odnośniki do dodatkowych źródeł, które poszerzają konkretne zagadnienia.

Przejrzysty układ książki wpływa na przyjemność czytania. Tematy opisane są od ogółu do szczegółu, dzięki czemu początkujący właściciele e-biznesów nie będą czuli się zagubieni, a osoby z większą wiedzą będą mogły ją sobie poukładać.

3. “E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy” Jarosław Królewski, Paweł Sala


Wielką zaletą tej pozycji jest bardzo szerokie spojrzenie na temat trendów w e-marketingu - zaczynając od tego czym w ogóle jest marka i jak ludzi przekonać by sami chcieli ją reklamować. Książka podzielona jest na cztery części. W pierwszej z nich znajdziesz solidne podstawy dotyczące rynku internetowego w Polsce i na świecie, wpływu internetu na gospodarkę oraz social mediów - czyli jego społecznego wymiaru. W drugiej części dowiesz się o składowych częściach sukcesu, które pomagają w rozwoju biznesu, np. o automatyzacji marketingu, Usability i User Experience, copywritingu, content marketingu czy kampaniach społecznych. Trzecia część to dwa ciekawe rozdziały o tym jak mierzyć swoje działania w internecie - przeczytasz tu o badaniach mediów internetowych i monitoringu mediów społecznościowych. Czwarta część to “niezbędnik nowoczesnego marketera”, który mówi o tym czym są i jak działają nowoczesne technologie oraz jak z nich korzystać, aby zmaksymalizować efekty swojej pracy.

Książka napisana jest prostym i przystępnym językiem, dzięki czemu jest bardzo przydatna dla każdego właściciela sklepu internetowego, bez względu na poziom jego wiedzy. Znajdziesz tam mnóstwo przydatnych i konkretnych wskazówek, które pomogą Ci odnieść sukces w e-biznesie.

4. “Growth Hacker Marketing. O przyszłości PR, marketingu i reklamy” Ryan Holiday


Ta książka to świetny wstęp do growth hackingu, a jej niewielka objętość pozwala nam na przeczytanie jej w jeden wieczór. Może nie dowiesz się z niej wszystkiego na ten temat, ale zdasz sobie sprawę z możliwości, jakie dla Twojego biznesu niesie zmiana sposobu myślenia. I choć książka miała swoją premierę kilka lat temu, jest to ponadczasowa pozycja, która szybko się nie zestarzeje i warto mieć ją w swojej biblioteczce.

Autor prezentuje ideę bardzo ciekawej techniki marketingowej jaką jest growth hacking czyli tzw. hackowanie wzrostu. Polega ona na szybkim zdobyciu nowych użytkowników lub klientów w innowacyjny sposób. Co ważne, proces ten odrzuca tradycyjne formy reklamowe i wymaga pewnej kreatywności - szukania nowych i stosunkowo tanich rozwiązań jak np. marketing wirusowy czy media społecznościowe.

Książka pozwala użytkownikom uświadomić sobie jakie możliwości rozwoju niesie ze sobą growth hacking. Nie znajdziesz w niej branżowych terminów, ciężkiego, marketingowego żargonu czy konkretnego zestawu narzędzi, za to zainspirujesz się do zmiany w myśleniu o marketingu w internecie. Pomogą Ci w tym case studies, którymi książka jest wypełniona po brzegi. Przeczytasz w niej o przypadkach konkretnych firm, które korzystając z metod hackowania wzrostu, szybko zwiększyły bazę swoich użytkowników i odniosły gigantyczny sukces. Dużo miejsca poświęcone jest też istotności produktu czy marketingowi wirusowemu. Przykładem działań opisanych w książce jest case study AirBnb, o którym piszemy w artykule o growth hackingu na naszym blogu.

5. “E-commerce. Strategia, zarządzanie, finanse” Justyna Skorupska


Książka Justyny Skorupskiej to pierwsza na rynku publikacja z zakresu e-commerce uwzględniająca polską specyfikę branży zakupów internetowych. Zawiera cały proces budowania sklepu internetowego - od strategii e-biznesu, przez case studies, po zarządzanie swoją platformą. Wielkim plusem tej pozycji jest prosty język oraz obrazowe ujęcie różnych kwestii związanych z handlem w internecie. Znajdziesz w niej pojęcia funkcjonujące w branży e-commerce, które zostały jasno i przejrzyście wyjaśnione - dzięki czemu każdy, nawet największy laik, będzie w stanie je zrozumieć.

Autorka bierze pod lupę koszta związane z prowadzeniem e-sklepu - uświadamia czytelników, z jakimi kosztami muszą się liczyć, omawia zjawisko sezonowości oraz podpowiada jak obserwować zachowania konsumentów i planować swoje działania w internecie. Rzadko spotyka się taką perspektywę w publikacjach książkowych, co sprawia, że ta pozycja książkowa jest jeszcze ciekawsza.

Poszerzanie wiedzy o e-commerce jest istotnym elementem prowadzenia biznesu i powinno być codziennym rytuałem każdego e-przedsiębiorcy. Książki, które wymieniliśmy w tym artykule są świetnymi propozycjami dla wszystkich - zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych sklepów internetowych. Dobrym źródłem merytorycznej wiedzy jest również nasz blog, na którym znajdziesz m.in. poradnik o tym, jak wybrać najlepszą platformę sprzedażową dla Twojego sklepu lub dowiesz się jak budować techniki lojalności wśród klientów i nie stracić tych, którzy zajrzeli do Twojego e-sklepu.

payu-biblia
payu-e-marketing
payu-e-marketing2
payu-growth-hacker
payu-e-commerce