Blog firmowy - jaką wartość niesie dla Twojej marki?
Anna Puacz

Content marketing – a wraz z nim blog firmowy, jest ważnym składnikiem strategii komunikacyjnej największych firm – wspominaliśmy o tym przy okazji 10 trendów w e-commerce na 2019 rok. To jeden z bardziej skutecznych sposobów na promocję online, jednak wymaga cierpliwości i zaangażowania. Wciąż wielu przedsiębiorców nie decyduje się na prowadzenie bloga – może nie wiedzą jak zacząć, może są przerażeni czasem i zasobami, które trzeba poświęcić na pisanie artykułów. Jedno jest pewne – Ci, którzy jeszcze nie zaczęli, powinni zrobić to jak najszybciej – inwestycja w bloga firmowego ma realny wpływ na potencjał Twojej marki.

Opowiedzenie historii

Blog firmowy może być idealnym medium do komunikacji z odbiorcami, zwłaszcza gdy dopiero rozkręcasz swój biznes i chcesz pokazać, czym Twoja marka wyróżnia się na tle konkurencji. To dobre miejsce na odrobinę storytellingu. Opowiedzenie wyjątkowych historii z procesu produkcji, pokazanie ludzkiej twarzy przedsiębiorstwa, zaprezentowanie zgranego zespołu pracowników czy obronę dobrego imienia firmy przed krytyką. Bez względu na to, jakie tematy będziesz poruszać na blogu, wybierz dosłownie 4-5 zagadnień i skup się na nich. Dzięki temu będziesz w stanie efektywnie zarządzać i optymalizować tworzone przez Ciebie treści oraz mądrze planować ich publikację.

Zwiększenie widoczności strony

W zależności od tego, jakie są Twoje cele, wyższa pozycja bloga w wyszukiwarce może bezpośrednio przekładać się na większą ilość konwersji w Twoim sklepie internetowym. Aby jednak artykuły, które umieszczasz na blogu, trafiały na wysokie pozycje w Google, musisz zadbać, by były napisane zgodnie z zasadami SEO. Mają znaczenie m.in. liczba znaków, stopniowanie nagłówków, użycie słów kluczowych czy linkowanie wewnętrzne. O innych czynnikach wspominamy w artykule Podstawy SEO: darmowe narzędzia. Nie możesz jednak zapominać o tym, że odbiorcą treści jest człowiek, a nie algorytm Google’a, i to on ma czerpać wiedzę lub przyjemność z czytania Twojego artykułu. Dlatego poruszaj interesujące i unikalne tematy, które zaciekawią Twoją grupę docelową. Pisz naturalnie a czytelnicy będą wracać po więcej.

Wzmocnienie eksperckości

Blog firmowy to idealne miejsce na dzielenie się tym, w czym Twoja firma jest ekspertem. Bez względu na to, co masz w swojej ofercie, zawsze znajdą się odbiorcy, którzy poszukują wysokich jakości informacji na dany temat. Niestety, w trakcie tworzenia contentu wiele marek popełnia kardynalny błąd - skupiają się na tym, na czym zależy firmie, a nie na rzeczywistych potrzebach ich grupy docelowej. Dlatego pisz ciekawe artykuły, pamiętając o tym, aby dzielić się wartościowymi informacjami, które naprawdę mogą się liczyć dla Twoich idealnych klientów. Przy odrobinie cierpliwości może się okazać, że wraz z upływem czasu Twój blog stanie się nieocenionym źródłem wiedzy, a Ty zdobędziesz zaufanie odbiorców i pozycję eksperta w branży.

Rozszerzenie grupy odbiorców

Im więcej ludzi zainteresuje się treściami, które umieszczasz na blogu firmowym, tym większa szansa, że przekażą tę wartościową wiedzę dalej - osobom, które rzeczywiście mogą być zainteresowane Twoim produktem lub usługą. Musisz jednak pamiętać, że warto dać znać światu, że piszesz, zwłaszcza jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w blogowaniu. Promuj posty na zewnątrz bloga - czy to przy pomocy firmowego newslettera, czy w kanałach social media. Dzięki temu dotrzesz do szerszej publiczności i zyskasz nowych odbiorców, a docelowo - cennych klientów.

Aby zainteresować ludzi treściami publikowanymi na blogu firmowym i docelowo zbudować społeczność wokół Twojej marki, potrzebujesz czasu, cierpliwości i dedykacji. To może zniechęcać. Jednak jeżeli zadbasz o odpowiednią strategię i będziesz mądrze zarządzać swoimi zasobami, regularne tworzenie artykułów wejdzie Ci w nawyk i stanie się prostsze, niż się wydaje. Na pewno przyniesie Ci realną wartość - ugruntuje pozycję firmy jako eksperta branży, zwiększy liczbę wizyt na stronie lub dotrze do nowych klientów.