Dobre opinie świadczą o e-sklepie
Magdalena Parys

Czym mierzy się wiarygodność sklepu internetowego? Opiniami jego klientów. W przypadku nawet połowy e-konsumentów pozytywny odbiór sklepu zależy od tego, jak go postrzegają inni

Firma badawcza Gemius* sprawdziła, co wpływa na pozytywne postrzeganie wiarygodności sklepów internetowych. Wnioski z badania są proste. Jeśli chcesz, żeby Twoja firma kusiła wiarygodnością kolejnych internautów, musisz zadbać o to, żeby klienci wypowiadali się o niej w sieci jak najcieplej.

Klient prawdę Ci powie

Z badań Gemiusa, opublikowanych w raporcie „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, wynika, że aż 50 proc. internautów uważa opinie o e-sklepie za najważniejsze świadectwo jego wiarygodności. To znacznie istotniejszy czynnik niż możliwości płatności przy odbiorze (31 proc.), czytelna informacja dotycząca możliwości zwrotu i reklamacji (29 proc.), a także ładna i przejrzysta prezentacja produktów (20 proc.), czy stacjonarne punkty odbioru (19 proc.).

Wiarygodność zależna od płci

Co ciekawe, wiarygodność sklepów internetowych wyraźnie inaczej postrzegają kobiety i mężczyźni. Opinie na temat e-sklepów są dużo ważniejsze dla mężczyzn niż dla kobiet (55 proc. vs 46 proc. wskazań). Podobnie rzecz się ma z fizycznymi punktami odbioru produktów (25 proc. vs 14 proc.). Panie natomiast w znacznie większym stopniu zwracają uwagę na informacje o zwrotach i reklamacjach (32 proc. vs 25 proc.), a także estetykę serwisu (23 proc. vs 17 proc.).

Opinie na temat sklepu są także zdecydowanie najważniejszym świadectwem wiarygodności dla bardziej doświadczonych e-konsumentów, mieszczących się w przedziale wiekowym 35-49 lat – jest to ważny wskaźnik dla 59 proc. respondentów. Dla najmłodszych konsumentów (15-24 lata) szczególnie istotne są m.in. jasna informacja o możliwości reklamacji i zwrotu (31 proc.), fizyczne punkty odbioru zamówień (25 proc.), znaki jakości i certyfikaty zaufania (21 proc.), regulamin sklepu internetowego (20 proc.) oraz jego graficzny wygląd (16 proc.).

*Dane wykorzystane w tekście pochodzą z raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”. Badanie zostało przeprowadzone w formie ankiety na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2017 roku.

Zdjęcie otwarciowe: Maxpixel