E-commerce napełnia magazyny
Magdalena Parys

Beneficjentami dynamicznego rozwoju rynku handlu elektronicznego są nie tylko firmy sprawnie poruszające się w sieci, ale również deweloperzy powierzchni magazynowych. Internetowi sprzedawcy stali się bowiem kluczowymi najemcami magazynów nad Wisłą

Przechowywanie towarów, transportowanie ich z magazynów do sklepów albo bezpośrednio do klientów, pakowanie produktów, zarządzanie asortymentem. Logistyka nie jest szczególnie efektowna, ale to sól branży e-commerce. Element często decydujący o sprawnym funkcjonowaniu, a nawet o pozycji rynkowej firm handlowych (choćby Amazona, znanego m.in. z efektywności swoich magazynów).

To działa w dwie strony. Dynamicznie rosnąca branża e-commerce jest niezwykle istotna dla firm z branży logistycznej. A także dla deweloperów powierzchni magazynowych. Jak bowiem wynika z raportu „Poland Industrial MarketView”, przygotowanego przez firmę doradczą CBRE, to firmy z sektora handlu elektronicznego w największym stopniu przyczyniają się do wzrostów na rynku magazynów.

E-commerce zgarnia największe inwestycje

Według ekspertów w 2017 roku Polska dysponowała 13,4 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej. To wynik o 22 proc. lepszy niż w 2016 roku. Deweloperzy dostarczyli łącznie 2,27 mln mkw. nowej powierzchni magazynowej, co jest najlepszym wynikiem w historii (rynek magazynowy rozwijał się dynamicznie we wszystkich regionach kraju).

Aktywność deweloperów przełożyła się na to, że w ubiegłym roku podpisano umowy najmu na 4,52 mln mkw. powierzchni – o 29 proc. więcej niż w 2016 r. A największymi najemcami okazały się firmy z branży e-commerce. Przedsiębiorstwa z sektora handlu internetowego zawarły trzy największe transakcje na rynku, wynajmując 146 tys., 135 tys. i 130 tys. mkw. powierzchni (CBRE nie podaje, które firmy tego dokonały).

Trend powinien się utrzymać

Taki wzrost znaczenia branży e-commerce dla rynku magazynowego to oczywiście efekt ciągłego rozwoju  handlu elektronicznego w Polsce. Według Beaty Hryniewskiej, dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych w CBRE, w kolejnych latach w dalszym ciągu powinniśmy obserwować pozytywną zależność pomiędzy tymi sektorami gospodarki.
 

– Zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów sprawiły, że zakupy internetowe, a z nimi branża e-commerce, wystrzeliły w górę. Sektorowi pomogą również nowe przepisy prawne, które nakazują zamykanie centrów handlowych w niedziele. To z pewnością będzie miało swoje odbicie w rynku powierzchni magazynowych – mówi Beata Hryniewska,

Potwierdzają to dane i prognozy dotyczące polskiego rynku e-commerce. Szacuje się, że w 2017 roku sektor handlu internetowego nad Wisłą był wart około 40 mld złotych. W kolejnych latach powinien rosnąć w tempie 15-20 proc. A może nawet szybciej. Zbigniew Nowicki, przewodniczący rady Izby Gospodarki Elektronicznej i dyrektor zarządzający agencji Bluerank, uważa, że w 2018 roku wartość rynku przekroczy 50 mld złotych, a do 2020 wzrośnie do 70 mld.

– To wyważone prognozy, choć uważam, że na początku 2019 roku przekonamy się, że polski handel elektroniczny był jedną z lokomotyw naszej gospodarki – mówi Zbigniew Nowicki, cytowany w raporcie „E-commerce 2018”, opracowanym przez firmę Interaktywnie.com.

A to oznacza, że deweloperzy powierzchni magazynowych również powinni mieć ręce pełne roboty.

Zdjęcie otwarciowe: Goodfreephotos.com