Jak wykazać się refleksem i humorem, czyli real-time marketing w praktyce
Anna Puacz

Real-time marketing to jedno z trudniejszych narzędzi social marketingu, które dobrze zastosowane daje markom ogromną szansę wykazania się błyskotliwością, dowcipem oraz inteligencją. Umożliwia wzbudzenie zaangażowania i zainteresowania odbiorcy.

Czym właściwie jest RTM? Są to działania będące szybką i odpowiednią reakcją na bieżące wydarzenia z kraju, świata, czy danej branży. Mogą to być wydarzenia społeczne, kulturalne, czy sportowe takie jak np. igrzyska olimpijskie, mundial, królewski ślub, czy viral internetowy. Twoja reakcja powinna w zabawny i pomysłowy sposób nawiązywać do zdarzenia i połączyć je z Twoją marką, czy ofertą.

Żyj tym czym żyje Twoja grupa docelowa

Real time marketing ma przede wszystkim zaskakiwać, wzbudzać pozytywne emocje, śmieszyć, angażować, ale także dawać do myślenia. Wszystko ma się dziać tu i teraz. Jest to świetny sposób na wypromowanie marki dzięki sytuacjom, z którymi utożsamia się nasz odbiorca. Kiedy zacząć odpowiednie działania? W momencie, kiedy wydarzenie lub zjawisko zaczyna nabierać rozgłosu w Internecie. Dzięki szybkiej reakcji zyskasz uznanie wśród swoich dotyczasowych odbiorców, ale równocześnie stosunkowo niskim kosztem dotrzesz także do nowych klientów. Dobrze dopasowane działania RTM wpływają na zwiększony zasięg odbiorców, większe zainteresowanie naszą ofertą oraz budują pozytywny odbiór marki w dłuższej perspektywie czasowej.

Reaguj szybko i rozważnie

Real time marketing powinien być częścią szerszej strategii content marketingowej. Aby osiągnąć efekt synergii, obydwa te elementy działań marketingowych muszą wykorzystywać te same narzędzia, mówić tym samym językiem i prezentować zbliżony wizerunek marki. Pierwszym krokiem do stworzenia działań RTM powinno być dopasowanie tonu komunikacji i charakteru przekazu do potrzeb naszych odbiorców. Nie każde wydarzenie, czy święto będzie pasowało do naszej marki i grupy docelowej. Część wydarzeń możesz wybrać już wcześniej, tworząc kalendarz sezonowości dla Twojej marki. Jednak część, szczególnie tych najciekawszych momentów, czy zjawisk dzieje się dosłownie w czasie rzeczywistym i jest tworzona oddolnie przez ludzi. Warto monitorować social media i być na bieżąco. Musisz być jednak ostrożny i czujny, ponieważ źle wykorzystany kontekst danego wydarzenia może zaszkodzić wizerunkowi Twojej marki. Warto unikać tematów politycznych i historycznych, ponieważ są one wrażliwe społecznie i mogą wywoływać negatywne emocje u części odbiorców. Umiejętność trafnego doboru wydarzenia oraz jego kontekstu w stosunku do naszej marki jest kluczowym czynnikiem w RTM.

Bądź kreatywny albo zgiń … w morzu innych treści

Tworząc przekaz RTM oprócz wyczucia czasu liczy się kreatywność. Najczęściej wykorzystywaną formą komunikatu jest grafika, może to być także gif, krótkie wideo lub tekst. Dobór odpowiedniej kreacji zadecyduje o powodzeniu lub porażce Twojego przekazu. Odbiorca potrzebujemy jedynie kilku sekund kontaktu z kreacją, żeby podjąć decyzję, czy mu się podoba. Jakimi kanałami możesz dystrybuować przekaz? Przede wszystkim są to kanały social mediowe, ale również mogą to być banery, newslettery, reklamy adwords, czy nawet reklamy outdoorowe. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Istotną kwestią jest tagowanie wpisów. Hashtagi zwiększają zasięg postów, ponieważ porządkują dyskusję i łatwo odnaleźć posty związane z danym wydarzeniem, ale również tłumaczą kontekst przekazu i uzupełniają go. Kiedy Twój komunikat pójdzie w świat, warto sprawdzić, jak daleko dotrze i kto będzie o nim mówił. Wykorzystaj do tego narzędzia do monitorowania sieci, takie jak np. Brand24, czy Unamo.

Oni robią to dobrze

A teraz czas na przykłady. W 2016 roku na jednej z zamkniętych grup na Facebooku ktoś zażartował, że dobrze znane wszystkim opakowanie Cacao DecoMorreno wygląda jak okładka książki. Temat opakowania zawładnął polskim Internetem na dobrych kilka tygodni, zjawisko wykorzystało wiele marek, w tym np. serwis Lubimyczytac.pl który dodał Cacao DecoMorreno jako książkę do swojej bazy wraz z opisem oraz recenzjami czytelników:

rtm_1

W 2017 roku francuski dom mody Balenciaga stworzył torbę niemal identyczną do znanej każdemu niebieskiej torby zakupowej Ikea, którą oferował za ponad 8 000 zł. Na reakcję sieci sklepów nie trzeba było długo czekać - marka dodała zdjęcie swojej torby w takim samym ujęciu jak Balenciaga wraz z humorystyczną instrukcją po czym można rozpoznać oryginalność swojej torby Frakta. Ikea bardzo często wykorzystuje RTM i robi to naprawdę dobrze.

rtm_2

Podczas Oscarowej gali w 2014 roku powstało słynne już selfie, na którym widać plejadę Hollywoodzkich gwiazd. Marka Lego odtworzyła selfie, na którym znalazły się ich własne osobistości:

rtm_5