Jak wykorzystać potencjał automatyzacji marketingu w sklepie internetowym? Praktyczne przykłady
Anna Puacz

Chcesz mieć więcej klientów i nie kiwnąć przy tym nawet palcem? Zobacz jak poprawnie skonfigurowany system do automatyzacji marketingu może zagwarantować Ci większe przychody.

Zacznijmy od wyjaśnienia czym właściwie jest marketing automation. W skrócie, proces ten oznacza dotarcie do konkretnych użytkowników z dopasowanym przekazem marketingowym w odpowiednim czasie. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanego oprogramowania nasze działania marketingowe mogą być znacznie bardziej dokładnie, spersonalizowane, a także wykonywane automatycznie w czasie rzeczywistym.

Jak to działa?

System zbiera dane i analizuje zachowania wszystkich użytkowników odwiedzających nasz sklep. Sprawdza m.in. źródła wejść na stronę, zakładki, które klient odwiedził, kategorie i produkty, które przeglądał, zawartość koszyka, a także historię zamówień. Na tej podstawie system buduje profil behawioralny każdego zidentyfikowanego odbiorcy i ustala jego “scoring”. Dzięki temu otrzymujemy bardzo dokładne informacje na temat zainteresowania zakupem konkretnej osoby już na wczesnym etapie procesu sprzedażowego. Program rozpoznaje intencje zakupowe potencjalnych klientów analogicznie jak w stacjonarnym sklepie, kiedy klient zatrzymuje się przy regałach, przegląda konkretne produkty i sprawdza ich ceny. Następnym etapem jest odpowiednia segmentacja bazy klientów. To podstawa udanej automatyzacji.

Pielęgnuj leady

Jednym z podstawowych narzędzi automatyzacji marketingu jest tzw. lead nurturing, czyli pielęgnowanie relacji z potencjalnymi klientami (ang. lead) i zachęcanie ich do podjęcia decyzji zakupowej. Każdy lead „dojrzewa” w swoim tempie, dlatego tak ważny jest podział odbiorców na odpowiednie grupy. Tym na wczesnym etapie dojrzewania warto przedstawić najpierw treści edukacyjne, budujące potrzebę zakupową, a nie prowadzić od razu do sprzedaży. Ostatecznie oczywiście, treści dopasowane do każdego etapu mają doprowadzić do zakupu z jak największą efektywnością. W komunikacji automatycznie spersonalizowanych treści systemy najczęściej wykorzystują:

  • E-maile i newslettery
  • Powiadomienia web push
  • Dynamiczne treści na stronie (banery, pop-upy, ramki produktowe)
  • SMSy

Zbuduj scenariusz automatyzacji

Systemy do automatyzacji marketingu oferują bardzo dużo działań zwiększających efektywność sprzedaży. Nazywamy je scenariuszami. Jednym z najpopularniejszych jest scenariusz odzyskiwania porzuconych koszyków. Klient, który nie dokończył zakupów, dostaje po upływie określonego czasu maila, w którym system przypomina mu o dokończeniu transakcji i pokazuje, które produkty miał w koszyku. W razie braku reakcji klienta (w zależności od ustawień danego scenariusza) może on dostać jeszcze jednego lub kolejne maile, może się też w nich znaleźć kod rabatowy. Podobny schemat można zastosować w sytuacji, kiedy użytkownik przeglądał daną kategorię produktów, ale finalnie nie dokonał zakupów. Warto również skorzystać z możliwości przypomnienia klientom, którzy już od dłuższego czasu nie odwiedzali sklepu o naszej ofercie, nowościach, czy promocjach. Odpowiedni komunikat czy zachęta w postaci np. specjalnej zniżki może sprawić, że klient do nas wróci i ponownie dokona zakupu. Możliwych scenariuszy i rozwiązań jest dużo więcej, wszystko zależy od kreatywności osoby zarządzającej systemem do automatyzacji.

Co zyskujesz?

Wykorzystanie automatyzacji marketingu pozwala na regularne dostarczanie starannie dobranych treści do nawet bardzo licznych grup odbiorców, przy jednoczesnym zachowaniu indywidualnej i spersonalizowanej formy. Automatyzacja oszczędza czas i dobrze wdrożona może wygenerować pokaźne przychody.

Na rynku dostępnych jest wiele systemów marketing automation, z czego duża część pochodzi z Polski. Tworzymy światowej klasy systemy, które są promowane i doceniane w wielu krajach. Najbardziej znane to: Salesmanago, Edrone, Getresponse, Synerise, Freshmail, czy UserEngage. Z powodzeniem korzystają z nich nie tylko giganci e-sprzedaży, ale także wiele średnich i małych sklepów, które wiedzą, że marketing automation się po prostu opłaca.