Jak zbudować zaufanie klientów i zwiększyć sprzedaż dzięki social proof
Anna Puacz

Jako ludzie mamy tendencję do obserwowania innych i przejmowania ich zachowań. Zwłaszcza, jeżeli dotyczy to sytuacji, w których jesteśmy zagubieni i nie do końca wiemy co zrobić i jaką decyzję podjąć. Świat marketingu wykorzystuje to zjawisko i posiłkując się siłą opinii i rekomendacji innych wpływa na decyzje zakupowe konsumentów.

Czym jest social proof?

Social proof, czyli społeczny dowód słuszności to zjawisko polegające na przyjęciu informacji przekazanej od innej osoby za właściwą. Jest to opinia innej osoby, która ma nas przekonać, że nasz wybór jest właściwy. Często zakładamy, że inni mają większą wiedzę na dany temat i posługujemy się ich oceną przy podjęciu ostatecznej decyzji. Na pewno każdy z nas znalazł się w sytuacji, kiedy próbował wybrać restaurację, w której dziś zje obiad. Często mamy do wyboru kilka miejsc, przy czym duża część jest mniej oblegana. Zazwyczaj znajdzie się przynajmniej jeden lokal, który jest zatłoczony i żywy. W takiej sytuacji istnieje większe prawdopodobieństwo, że wybierzemy to miejsce, w którym jest więcej osób. Zgodnie z zasadą social proof zakładamy, że ludzie, którzy tam poszli, mieli bardzo dobre powody, aby wybrać tę restaurację.

Szeroki wachlarz działań

To właśnie rekomendacje innych osób są dzisiaj jednym z najważniejszych czynników zakupowych. Aż 7 na 10 osób szuka opinii w sieci zanim dokona zakupu. Na szczęście, jako sprzedawcy dysponujemy wieloma działaniami z obszaru social proof, które uwiarygodniają nas w oczach klientów, budują zaufanie do marki i zwiększają naszą sprzedaż.

  • Opinie naszych klientów

Zachęcanie klientów do pozostawiania opinii to jeden z najprostszych i najtańszych sposobów na wzbudzenie zaufania do naszej marki. Opinie i rekomendacje możesz udostępniać na stronie głównej, specjalnej podstronie, karcie produktu, czy w formie widgetu, który można rozwijać z każdego miejsca na stronie. Po dokonaniu zakupu, czy skorzystaniu z usługi wyślij klientowi automatycznego maila z prośbą o wystawienie opinii. Warto także budować bazę rekomendacji w swoich kanałach social mediowych.

  • Rekomendacje od influencerów

Współpraca z odpowiednio wyselekcjonowanymi influencerami, którzy są ekspertami w swojej dziedzinie nie tylko pomoże wypromować Twoją markę, ale także uwiarygodni ją w oczach przyszłych klientów. Wyróżnij rekomendacje w widocznym miejscu strony i podkreśl, że Twoje produkty zostały docenione przez znanych ekspertów. Więcej o sile influencerów przeczytasz tutaj.

  • Content wygenerowany przez klientów

Ludzie lubią być wyróżniani, dlatego warto wykorzystać treści tworzone przez klientów i pokazać je na Twojej stronie lub blogu. Możesz to zrobić na przykład poprzez udostępnienie zdjęć z instagrama, wykorzystując odpowiedni hashtag dedykowany tej akcji. Wcześniej dobrze jest odpowiednio zakomunikować działania i zaangażować klientów do tworzenia treści i dzielenia się nimi. Wykorzystaj do tego np. konkurs z nagrodami lub rabaty na zakupy.

  • Dane liczbowe

Pochwal się liczbami. Pokaż swoim klientom ile produktów już sprzedałeś, ile projektów zrealizowałeś, ile osób zapisało się do newslettera, czy ilu masz obserwujących w kanałach social mediowych. Pomysłów jest wiele. Bądź kreatywny i dopasuj pokazywane statystyki do swojego biznesu.

  • Logotypy firm, partnerów, mediów

Jeżeli współpracujesz ze znanymi i lubianymi wśród klientów firmami, warto to podkreślić i dodać na stronie logotypy tych firm. Jeżeli pisały o Tobie znane portale czy tytuły prasowe również wykorzystaj to i dodaj logo marki lub link do wpisu.

  • Nagrody i wyróżnienia

Pochwal się nagrodami i wyróżnieniami, które udało Ci się zdobyć i przekonaj swoich klientów do swojej marki. Pokaż, że Twoja firma jest ambitna i doceniana przez branżę.

  • Certyfikaty i znaki jakości

Obok nagród i wyróżnień pokaż też certyfikaty i znaki jakości. Podkreśl swój profesjonalizm i wysoką jakość działań. Jest to szczególnie istotne w przypadku firm oferujących produkty lub usługi obarczone pewnym ryzykiem, np. sprzedające kosmetyki dla kobiet w ciąży. Odpowiednie atesty, czy rekomendacje szanowanych instytucji zmniejszą obawy klientów.

Dodatkowe narzędzia

Na rynku istnieją już gotowe rozwiązania, które pomogą Ci wdrożyć działania z obszaru social proof i zwiększą sprzedaż Twoich produktów. Przykładem może być narzędzia Proof czy ProveSource które pokazują ile klientów interesowało się danym produktem i kto i kiedy już dokonał zakupu.

 

Źródła danych:
https://consumerist.com/