Marketplaces i agregatory sprzedaży - czym są i jakie są między nimi różnice?
Anna Puacz

E-commerce nieustannie ewoluuje. Rzeczy, które jeszcze kilka lat temu nie sprzedawały się tak dobrze, jak na przykład buty czy ubrania, przeżywają teraz boom w sieci. Równocześnie powstają nowe modele biznesowe, które pozwalają rozbudowywać internetową sieć dystrybucji oraz urozmaicać strukturę ruchu, prowadzącą do sklepu z Twoim produktem lub usługą. Do ciekawych rozwiązań, które na pewno warto wziąć pod uwagę przy szukaniu nowych miejsc do zdobycia klientów, zaliczają się marketplace’y i agregatory sprzedaży. W przypadku platform o globalnym zasięgu, pozwalają one na dotarcie do użytkowników z całego świata i otwierają przed Twoim sklepem nieograniczone możliwości.

Czym są marketplaces?

Marketplaces to miejsca łączące klientów z wieloma dostawcami, oferujące producentom możliwość bezpośredniej sprzedaży ich produktów. Przykładem polskich marketplace’ów są np. Allegro, Empik, Emag (dawniej Agito.pl), Showroom czy Pakamera. Światowe marketplace’y to np. Etsy, Amazon, Ebay.

Aby wystąpić z Twoimi produktami w jednej z tych platform, musisz założyć tam konto, być zweryfikowany i oficjalnie dodany przez administrację. Jeżeli chcesz pojawić się w miejscu o konkretnej tematyce (np. modowej), Twoja marka powinna być do niej dopasowana. Musisz również liczyć się z prowizjami, które pobierane są za zrealizowane transakcje sprzedaży. Prowizje wahają się od 5% do nawet 35%. Jednak tych największych prowizji nie należy się bać - w zależności od modelu współpracy, często za dużą prowizją stoi kompleksowe wsparcie w sprzedaży Twoich produktów. Niektóre platformy podchodzą do tego gruntownie - oferują wsparcie w dostarczeniu Twojego towaru przesyłając Ci opakowania do transportu czy dają możliwość zamówienia za ich pośrednictwem kuriera. Często również mocno wspierają Twoją firmę w procesie zwrotów i reklamacji, oczywiście przy stałym kontakcie z Tobą.

Oczywiste korzyści dla Twojego e-commerce

Marketplace sprawia, że nie jesteś odpowiedzialny/a za przyciągnięcie klientów do Twojego sklepu internetowego. Twoja marka może natychmiast zaistnieć w miejscu, w którym jest już gotowy ruch - działasz na platformie, w której automatycznie masz dostęp do tysięcy kupujących. W przypadku Etsy czy Allegro nawet do ok. 200 milionów użytkowników miesięcznie! Ważna jest natomiast odpowiednia prezentacja produktu, ale to temat na oddzielny artykuł :)

Co więcej, obecność na marketplace uwiarygadnia Twoją markę - stoi za nią znany brand, który sprawia, że Twój produkt jest automatycznie lepiej oceniany przez ludzi. To również dobry start dla kogoś kto po prostu chce przetestować nową ofertę czy wejść z nową marką na rynek - nie musisz wtedy otwierać swojego sklepu internetowego, a w łatwy sposób sprawdzasz co się dobrze sprzedaje, co jest atrakcyjne dla klientów i w co ewentualnie warto inwestować.

Polskie przykłady branżowych marketplace’ów:

Showroom

Jeden z czołowych rodzimych e-sklepów skupiających polskie marki i butiki modowe. Można tam sprzedać i kupić ubrania lub biżuterię od lokalnych projektantów. Showroom niedawno został kupiony przez duńskie Miinto - europejską platformę, skupiającą ponad 1,8 tysiąca marek. Dzięki temu do oferty Showroomu dołączą nowe, skandynawskie sklepy.

Pakamera

Pakamera to miejsce, które propaguje polskich projektantów i niezależne marki - można znaleźć tam nie tylko typowo modowe rzeczy, ale również elementy wystroju wnętrz takie jak meble, plakaty czy ceramikę. Są też kategorie prezentowe - zabawki, pokrowce, breloki, maskotki.

Czym są agregatory sprzedaży?

Agregatory sprzedaży to platformy zakupowe zaciągające oferty sklepów internetowych. W Polsce znanymi agregatorami sprzedaży są np. Homebook, Domodi czy Allani. Prawidłowa konfiguracja Twojego e-commerce pozwoli łatwo się zintegrować z tymi platformami i wystąpić z Twoimi produktami w ich wynikach wyszukiwania. Nie musisz zakładać tam specjalnego konta, wystarczy wygenerować odpowiedni feed produktowy. W tym przypadku, rozliczasz się przeważnie nie za konwersję, lecz za kliknięcie w Twój produkt (cost per click).

Polski przykład agregatora sprzedaży: Grupa Domodi

W jej skład wchodzą dwie platformy typowo modowe czyli Domodi i Allani, które prezentują oferty sklepów z branży fashion oraz jedna platforma z kategorii home&decor czyli Homebook, gdzie znajdziemy oferty sklepów sprzedających produkty do wyposażenia wnętrz i ogrodu.

Czym te dwa rozwiązania różnią się od siebie?

O ile oba rodzaje platform brzmią podobnie, to należy pamiętać, że marketplace to miejsce, gdzie de facto odbywa się sprzedaż, agregator tylko przekierowuje ruch do Twojego, istniejącego już, sklepu. Oznacza to, że musisz mieć swoje własne miejsce w sieci, jeżeli chcesz, aby Twoja oferta znajdowała się w agregatorze. W przypadku marketplace nie jest to konieczne.

Jakie z nich płyną korzyści dla Twojego biznesu?

  • Dodatkowe źródła pozyskiwania nowych klientów.
  • Zwiększenie świadomości istnienia Twojego sklepu i Twojej marki.
  • Stosunkowo tani sposób wejścia na nowe rynki.
  • Zwiększenie zaufania do Twoich produktów, poprzez umieszczanie opinii przez klientów.

A jakie z tego płyną najważniejsze korzyści dla klientów?

  1. Mają duże możliwości jeżeli chodzi o zaawansowane wyszukiwanie i porównywanie produktów z konkretnych kategorii - w bardzo szerokim zakresie.
  2. Łatwiej im podjąć decyzję zakupową, gdy mają zbiór wielu recenzji innych klientów w jednym miejscu (social proof).