Najszybsze platformy e-commerce w Polsce
Magdalena Parys

To, jak szybko ładuje się strona Twojego sklepu, może zdecydować o tym, czy klient w nim zostanie, czy – zrezygnowany czekaniem – zrobi zakupy gdzie indziej. W polskim internecie najszybciej „chodzą” Groupon.pl, euro.com.pl i eobuwie.com.pl.

Firma Hostersi, która specjalizuje się w świadczeniu usług IT dla biznesu, po raz trzeci sprawdziła szybkość ładowania się najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce. Policzyła, jaki czas upływa od wydania przez użytkownika polecania wejścia na stronę do pojawienia się pierwszych elementów serwisu (first visual change), a także do chwili załadowania się wszystkich elementów strony (last visual change). Okazuje się, że różnice pomiędzy poszczególnymi platformami są znaczące.

Śmigający Groupon, RTV Euro AGD i Eobuwie

Z badania firmy Hostersi wynika, że najszybciej ładującą się platformą e-commerce w Polsce jest groupon.pl. Wszystkie elementy znajdujące się na jego stronie (last visual change) ukazują się użytkownikom po upływie zaledwie 7,3 sekundy od wydania polecenia wejścia do serwisu. Niewiele wolniej dzieje się to w przypadku euro.com.pl (7,7 sekundy), czy eobuwie.com.pl (9,3 sekundy). Na drugim biegunie znajdują się natomiast mediamarkt.pl (aż 33,5 sekundy), mediaexpert.pl (26,6 sekundy) oraz zalando.pl (25,9 sekundy). Różnica pomiędzy najszybszą a najwolniejszą platformą jest zatem ogromna – wynosi aż 26,2 sekundy!

Znacznie mniejsza rozbieżność występuje w czasie tzw. first visual change. W tym przypadku najszybszy serwis (eobuwie.com.pl – 1,3 sekundy) od najwolniejszego (rossmann.pl – 5,2 sekundy) dzieli tylko 3,9 sekundy.

Coraz wolniej i wolniej…

Co ciekawe, większość serwisów uwzględnionych w badaniu ładuje się zdecydowanie wolniej niż w 2014 roku, kiedy to firma Hostersi po raz pierwszy przeprowadziła swoje badanie. Wyjątek stanowi groupon.pl, który w ciągu trzech lat nieznacznie przyspieszył (z 8,6 do 7,3 sekundy).

Jak wskazują na swojej stronie autorzy badania, ma to związek z tym, że firmy coraz chętniej korzystają z różnych zewnętrznych dodatków do swoich platform, takich jak trackery, systemy analityczne czy narzędzia do marketing automation. Oczywiście chodzi o to, żeby przy ich pomocy zwiększyć konwersję zakupową. Efektem ubocznym często jest jednak spowolnienie ładowania się stron, co z kolei może zniechęcić co niecierpliwszych internautów do zakupów.

Może Cię zainteresować też: „Narzędzia, dzięki którym rozwiniesz swój e-biznes – część I” .

Jak badano szybkość platform?

Firma Hostersi wytypowała największe polskie platformy e-commerce na podstawie rankingu Gemius/PBI z czerwca 2017 roku. Badanie przeprowadziła w listopadzie 2017 r. Analizowane strony testowała z trzech lokalizacji: Frankfurt Amazon Web Services, Warszawa Oktawave oraz Rybnik Hostersi Data Center. W każdej z nich uruchomiła serwery VPS z Selenium i to na nich prowadziła testy ładowania – robiła je w oparciu o zestaw skryptów umożliwiających symulacje ładowania stron w przeglądarkach, zbieranie danych i pomiary czasu (każdy pomiar wykonywany był co godzinę). Badacze zebrali łącznie ponad 6 tys. pomiarów ładowania serwisów.