Opakowanie - czyli jak sprawić, by klienci pokochali Twój produkt od pierwszego spojrzenia
Anna Puacz

Co wpływa na podjęcie decyzji zakupowej? Czasem to siła opinii i rekomendacji innych kupujących, o czym wspominaliśmy we wpisie mówiącym o zjawisku social proof, innym razem to kwestia produktu dobranego idealnie do potrzeb klienta i możliwość jego personalizacji. Czasami powód jest banalnie prosty - to cena decyduje o zakupie. Czynników jest wiele i nie starczyłoby nam bloga, aby omówić każdy z nich wystarczająco dokładnie, jednak przy tworzeniu produktu i planowaniu jego wysyłki, warto pamiętać o jednym - diabeł tkwi w szczegółach. I tym szczegółem jest często opakowanie.

Co daje dobre opakowanie?

Kreatywne opakowanie, które jest zrobione w przemyślany sposób, może być decydującym impulsem, wpływającym ostatecznie na zakup Twojego produktu. Co ważne - mówimy o czymś ciekawszym, niż Twoje logo na pudełku. To coś, co przyciąga uwagę klientów, wysyła do nich pewną wiadomość, pozycjonuje Twoją firmę w określony sposób i ostatecznie sprawia, że konsumenci odczuwają konkretne emocje. Dobre opakowanie, to dopełnienie doświadczenia zakupowego, które nabywają odbiorcy.

Wielu właścicieli e-commerce wydaje się nie zauważać tego, że zakup produktu online nie kończy się na kliknięciu przycisku Kup Teraz. Opakowanie, w które zapakujemy produkt, to pierwszy fizyczny kontakt z produktem i naszą marką.

Przykłady ciekawych opakowań na polskim podwórku

Koszulkowo.com

To sklep internetowy, w którym możesz zamówić koszulki, torby, bluzy lub kubki z wybranym przez siebie nadrukiem. Każdy wysłany przez nich produkt zapakowany jest w szare pudełko. Na pierwszy rzut oka to dość zwykłe opakowanie, jednak skrywa magiczną historię, w którą możemy zagłębić się czytając nadrukowany na nim tekst.

koszulkowo

Źródło: blog.koszulkowo.com

Pudełka koszulkowo.com zawładnęły sercami wielu klientów, którzy zachwycali się nie tylko samym produktem, ale również wartościami, które firma przekazuje w tak ciekawym miejscu - to idealny przykład trafiającego do grupy docelowej storytellingu. Odbiorcy paczek chętnie dzielą się zdjęciami pudełek w mediach społecznościowych, budując świadomość marki i stając się naturalnymi ambasadorami koszulkowo.com.
 

Coffeedesk

To sklep, który oferuje wysokiej jakości kawę, herbatę i wszelkie produkty potrzebne do ich parzenia. Coffeedesk od samego początku wiedział, że chce dawać radość swoim klientom i że opakowania będą grać w tej misji dużą rolę. Poza praktyczną stroną pudełka, w które zapakowane są produkty (specjalny sposób otwarcia), jest też dużo miejsca na uśmiech - począwszy od kolorowych, ręcznie rysowanych zwierzaków na opakowaniach, po pozytywne teksty znajdujące się w środku.

coffydesk

Źródło: www.coffeedesk.pl/blog/

Opakowania, w których Coffeedesk wysyła swoje produkty, są częścią supreme service - dbania o klienta w 100%, w przeżywaniu pełnego doświadczeniu z marką. Również i w tym przypadku klienci chętnie chwalą się zdjęciami paczek i ich zawartością - każda taka informacja wpisuje się w szczerą, pozytywną komunikację firmy. Dodatkowo, koty cieszyły się taką popularnością wśród klientów, że Coffeedesk zdecydował się zatrudnić człowieka odpowiedzialnego tylko za rysowanie kotów na pudełkach. Aktualnie zajmuje się tym kilka osób i poza kotami, można dostać misia, jednorożca lub kapibarę. To się nazywa customer service!
 

Crata

Crata to e-commerce oferujący nowoczesne, wodoodporne i designerskie obrusy. Ich misją jest upiększenie mieszkań w szybki i praktyczny sposób, ale przede wszystkim - wniesienie radości do codziennego życia. Marka chce się dzielić pozytywnymi emocjami ze swoimi klientami od pierwszego kontaktu z produktem. Pudełko, w które zapakowane są obrusy, jest kolorowe, ciekawie opowiada historię i wartości Craty oraz… zaskakuje różnobarwnym konfetti, które czeka na odbiorcę w środku.

crata

Źródło: crata.pl

Taki sposób opakowania produktu pozwala kupującym poczuć się wyjątkowo i, podobnie jak w przypadku Coffeedesku, wywołuje uśmiech na ich twarzy. Przy okazji, dbałość o detale sprawia, że pudełko idealnie nadaje się na prezent dla bliskiej osoby.
 

5 rzeczy, które należy uwzględnić, gdy myślisz o opakowaniach:

1. Bądź kreatywny - Twoja konkurencja pakuje swoje produkty w pudełka? Może warto wyróżnić się i zastanowić się nad… woreczkami? Jeżeli nie masz pomysłów, poszukaj inspiracji w internecie lub podpytaj się znajomych - może ktoś ma ciekawe pomysły na opakowania dla Twoich produktów.

2. Nie bój się koloru - często przemawia do wyobraźni mocniej, niż tysiąc słów. Jeżeli Twoja marka ma w brandingu kolor, który jednoznacznie kojarzy się z Twoim produktem - wykorzystaj to!

3. W prostocie siła - często prosty design z użyciem plamy mocnego koloru wygląda piękniej, niż mnogość wzorów i kształtów. Unikaj umieszczania na pudełku wszystkiego, co tylko przyjdzie Ci do głowy - chcesz zachwycić konsumenta, a nie namącić mu w głowie.

4. Zaszalej - czasami jednak zasada numer 4 może nie mieć przełożenia na Twoją markę. Weź pod uwagę kiedy warto dać się ponieść wzorom i kolorom - może to właśnie będzie coś, co wyróżni Cię wśród konkurencji?

5. Dodaj wartość dla opakowania - ekologiczność to świetny sposób, by klienci pokochali Twój produkt. Jednym ze sposobów, by być przyjaznym dla środowiska, jest nadanie opakowaniu produktu dodatkowego celu.

Podsumowanie

Przede wszystkim jednak - włóż odrobinę serca w to, jak pakujesz swój produkt. Bierz pod uwagę pełne doświadczenie klienta - często każdy najmniejszy detal ma ogromne przełożenie na to, jak Twoja marka jest postrzegana. Warto myśleć o tym już w momencie projektowania produktu. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych kosztów i od samego początku zadbasz o zwiększenie jego wartości w oczach klientów.