Personal branding jako skuteczne narzędzie w budowaniu marki firmy i zwiększaniu efektywności sprzedaży
Anna Puacz

Większość właścicieli traktuje swoje firmy jak własne dzieci. Niejednokrotnie poświęcając dla nich cały swój wolny czas. Ciężko zatem skupić się na sobie i swojej zawodowej, profesjonalnej marce, szczególnie jeżeli firma jest stosunkowo młoda, stawia swoje pierwsze kroki na rynku i wymaga dużo uwagi.

Dziś opowiemy Wam, dlaczego rozwijając firmę, jako jej właściciel warto jednocześnie poświęcić czas na tworzenie swojej osobistej marki. Budowanie tzw. marki personalnej to inwestycja długoterminowa, która przyniesie korzyści nie tylko Tobie, jako przedsiębiorcy, ale także samemu biznesowi.

Dlaczego warto?

Po pierwsze, rozwijając swoją markę osobistą będziesz w stanie dotrzeć do nowego segmentu klientów, który nigdy wcześniej nie słyszał o Twoim biznesie. Nowi klienci to nie wszystko, zwiększając swoją osobistą rozpoznawalność możesz pozyskać lukratywne partnerstwa, kontrakty, czy poznać inne interesujące osoby ze świata biznesu. Po drugie, uwiarygadniasz swój biznes, pokazując klientom, że stoi za nim konkretna osoba, która jest profesjonalna i zaangażowana, ale równocześnie pełna pasji i “ludzka”. Klienci oprócz oferty widzą kogoś, z kim się mogą utożsamić. Aktualnie żyjemy w czasach, gdzie świadomość emocjonalna ludzi się zwiększa. To pociąga za sobą szereg zmian, również w marketingu. Zmęczeni korporacyjnym stylem i powierzchownymi relacjami szukamy czegoś więcej (zarówno w sferze prywatnej jak i usługowej). Bardzo dobrze wpisuje się w ten trend wykorzystanie personal brandingu i pokazanie ludzkiej twarzy marki, a także wprowadzenie bardziej podmiotowych relacji z klientem, opartych na zaufaniu oraz interakcjach Ja-Ty.

Od czego zacząć?

Na początku sprawdź co pisze o Tobie Internet. Wejdź do wyszukiwarki Google, wpisz swoje imię i nazwisko i zobacz jakie otrzymasz wyniki. Najprawdopodobniej zobaczysz swoje konta w social mediach, strony związane z Twoim biznesem i ewentualnie inne osoby o takim samym imieniu i nazwisku. Jeżeli pojawiają się pewne materiały, którymi niekoniecznie chciałbyś się chwalić, zadbaj o to, żeby zniknęły z sieci. Następnie udaj się do strony internetowej swojego biznesu i dodaj swoją sylwetkę na stronie „o nas”. Możesz też pójść o krok dalej i stworzyć dedykowany swojej osobistej marce landing page. Warto, aby był prosty i zwięzły, przedstawiał Twoją osobę w profesjonalnym, biznesowym otoczeniu, opisywał Twoją firmę i działalność zawodową oraz linkował do Twoich kanałów social mediowych.

Siła zaangażowania

Warto rozwinąć temat kanałów social mediowych. Jest to najlepsze miejsce do zaprezentowania siebie, swoich osiągnięć, podkreślenia swojej autentyczności i oczywiście promocji własnego biznesu. To głównie social media kreują tę “personalność” w personal brandingu. Najważniejszym profesjonalnym kanałem społecznościowym jest Linkedin. Warto zbudować interesujący profil, a także zdobyć opinie o współpracy od swoich partnerów lub klientów, a także uzyskać potwierdzenie swoich kwalifikacji. Najważniejszą rzeczą jest jednak zaangażowanie i udzielanie się. Bierz udział w dyskusjach, publikuj ciekawe, inspirujące materiały, opowiadaj o sukcesach swojej firmy, pozyskuj nowych klientów! Warto także wykorzystać Facebooka, Twittera, czy nawet Instagrama. Pamiętaj, jeżeli tworzysz konto, na którymś z kanałów bądź pewien, że będziesz je regularnie obsługiwał. Jeżeli już z nich korzystasz, warto przeprowadzić audyt i zobaczyć, czy wszystkie treści, które się tam znajdują mają pozytywny wpływ na Twój profesjonalny wizerunek.

Oni robią to dobrze

Na świecie wielu znanych CEO w efektywny sposób wykorzystuje personal branding do rozwoju swoich firm. Przykładem może być Richard Branson, CEO grupy Virgin, czy Jessica Alba, aktorka i założycielka marki specjalizującej się w produktach dla dzieci The Honest Company. Nie musimy jednak szukać tak daleko, wręcz książkowym przykładem wykorzystania personal brandingu w rozwoju swojej firmy są działania Michała Sadowskiego, CEO firmy do monitorowania social mediów Brand24. Innym polskim przykładem wspierania swojej firmy przez budowę silnej marki osobistej jest znana w świecie mody Joanna Przetakiewicz, właścicielka domu mody La Mania. Rzesza fanek Joanny jest równocześnie oddanymi klientkami marki.