Polacy coraz śmielej kupują w internecie. Najnowszy raport Gemiusa

Dzisiaj został zaprezentowany najnowszy raport Gemiusa dla Izby Gospodarki Elektronicznej “E-commerce w Polsce 2019”. Można go pobrać tutaj.

W raporcie przedstawione zostały m.in.:

  • postawy wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci,
  • rankingi znajomości marek obecnych w e-handlu,
  • preferencje dotyczące sposobu realizacji transakcji internetowych (w tym preferowane metody płatności oraz dostawy),
  • wykorzystanie urządzeń mobilnych.

Polski e-commerce

Handel internetowy zyskuje coraz więcej zwolenników -  już 62%  internautów w Polsce korzysta z tej formy zakupów. To znaczący wzrost w porównaniu z rokiem 2017, gdy 56% ankietowanych deklarowało, że robi zakupy w internecie. W grupie badanych znaleźli się przedstawiciele wszystkich grup wiekowych, o różnym poziomie wykształcenia i dochodów na gospodarstwo domowe oraz odmiennie oceniający swoją sytuację ekonomiczną. Według raportu, największą grupę kupujących w Internecie stanowią mieszkańcy miast do 200 tys. mieszkańców oraz gospodarstwa domowe ze średnią sytuacją materialną.

info1
info3

Znajomość polskich serwisów w e-handlu

Jednym z badanych czynników była spontaniczna znajomość polskich e-commerce’ów. Najlepiej rozpoznawalnym polskim e-serwisem jest niezmiennie Allegro, wymieniane aż przez 80% badanych. Dla marek serwisów zagranicznych najczęściej wskazywany jest serwis Aliexpress, rozpoznawany spontanicznie przez 42% spośród tych, którzy dokonali zakupów na serwisach zagranicznych w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Płatności online

Ważną kwestią, którą zbadano na potrzeby raportu, jest zaufanie polskich konsumentów do płatności online. Jeszcze dwa lata temu aż 30% badanych, którzy zadeklarowali, że nie robią zakupów w sieci, obawiało się bezpieczeństwa płatności. Obecnie wskaźnik ten spadł do 17% co oznacza, że zaufanie do płatności internetowych znacznie wzrosło. Spośród różnych form płatności internauci najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności - opcję tę wskazuje aż 66% kupujących. Serwisem płatności, z którego kupujący online korzystają najczęściej jest PayU - został on wskazany aż przez 55% spośród tych, którzy robią zakupy online i korzystają z szybkiego przelewu przez serwis płatności.

“Jest to duży sukces wszystkich podmiotów zaangażowanych w działalność polskiego rynku e-commerce. Jednocześnie bardzo się cieszymy, że pierwszym wyborem internautów korzystających z płatności online jest po raz kolejny PayU. Aż 55% e-konsumentów w Polsce wybiera nasze rozwiązanie najczęściej, a operatorzy płatności znajdujący się na kolejnych pozycjach, zdobyli zaufanie o połowę mniejszej grupy.”

Joanna Pieńkowska-Olczak, Członek Zarządu PayU S.A., Country Manager PayU w Polsce

info3
info4

Największy wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem zanotowały płatności mobilne (np. Blik) - z 18 do 30%. Warto również odnotować wzrost popularności alternatywnych metod płatności, które stały się popularniejsze o ok. 40-50% w stosunku do 2017 roku. Są to np.:

  • płatności SMSem,
  • płatności ratalne,
  • płatności z odroczonym terminem,
  • płatności mobilne np. za pośrednictwem kodów QR.

Popularne kategorie produktowe

W raporcie przedstawione są także badania dotyczące zwyczajów zakupowych Polaków w internecie. W ciągu ostatniego roku najczęściej kupowali oni online w polskich sklepach:

  • odzież (w tym dodatki i akcesoria) - 69%,
  • obuwie - 55%,
  • książki i płyty - 54%,
  • kosmetyki/perfumy - 52%.

Natomiast w przypadku serwisów zagranicznych największym zainteresowaniem cieszyły się:

  • telefony i akcesoria GSM - 34%,
  • sprzęt RTV/AGD - 33%,
  • kosmetyki i perfumy - 33%,
  • odzież - 32%,
  • obuwie - 32%,
  • meble i wystrój wnętrz - 32%.

Sprawdź, jak Polacy kupują w internecie!

Trendy w e-commerce

W raporcie został omówiony również jeden z najważniejszych kierunków rozwoju rynku e-commerce - sprzedaż transgraniczna. Szacuje się, że już w przyszłym roku transakcje transgraniczne będą odpowiadały za jedną trzecią całej sprzedaży internetowej.

Jak wynika z danych Gemiusa, już 26% internautów w Polsce dokonało zakupu w zagranicznym sklepie internetowym. Zasadnicza różnica między osobami dokonującymi zakupów w Polsce i za granicą to wiek konsumentów - im młodszy e-kupujący, tym częściej kupuje za granicą.  Najczęściej decydują się na to osoby najmłodsze, czyli w wieku 15-24 lat. Częściej są to także osoby z wyższym wykształceniem, deklarujące dochód na gospodarstwo domowe powyżej 5000 złotych oraz mieszkańcy największych miast.

Otwartość polskich e-konsumentów na zakupy transgraniczne rośnie z roku na rok. W ostatnim roku zanotowano wzrost o trzy punkty procentowe i ta tendencja raczej się utrzyma. Joanna Pieńkowska-Olczak: “Polscy e-przedsiębiorcy będą wysyłać coraz więcej towarów do zagranicznych klientów. Jednocześnie na rodzimym rynku konkurencja wzrośnie, bo coraz więcej firm z zagranicy uruchamia sklepy internetowe w lokalnych wersjach, przyjaznych dla polskich kupujących. Dla polskich e-sklepów oznacza to wzrost konkurencji, dlatego nieuniknionym krokiem w ich rozwoju powinno być jak najszybsze rozpoczęcie sprzedaży zagranicznej.”

Pobierz pełny raport tutaj.