Polacy kochają polować w Internecie. Na czym polega potęga wyprzedaży?
Anna Puacz

Polacy kochają polować w Internecie. Na czym polega potęga wyprzedaży?

Polacy to mistrzowie wyszukiwania promocji, przecen, czy wyprzedaży. Na Facebooku można nawet spotkać specjalne grupy, w których użytkownicy dzielą się odnalezionymi ofertami, dzięki czemu amatorom okazji nie umknie żadna promocja. Nic więc dziwnego, że dla blisko 50% kupujących w sieci liczy się możliwość skorzystania z obniżek.

Działania sprzedażowe e-sklepów są nierozłączne z tzw. kalendarzem sezonowości, który wyznacza najważniejsze handlowe daty i momenty w roku. Większość e-sklepów bierze udział w najpopularniejszych wydarzeniach takich jak np. okres świąteczny, letnie i zimowe wyprzedaże, Black Friday, czy Cyber Monday. Warto jednak pamiętać, że każda branża ma też charakterystyczne dla siebie momenty, np. sektor edukacyjny największą sprzedaż notuje w czasie powrotu dzieci do szkół (tzw. Back to School). W artykule skupimy się na najbardziej znanych dniach handlowych na świecie.

Przedświąteczna gorączka zakupowa

Black Friday powstał w USA i przypada na kolejny dzień po Święcie Dziękczynienia. Oznacza rozpoczęcie przedświątecznego szaleństwa zakupowego, w tym roku jest to 23 listopada. Na innych rynkach, w tym również w Polsce, popularność zyskuje dopiero od kilku lat. W 2016 roku w Polsce Czarny Piątek odpowiadał za 8% miesięcznej sprzedaży w listopadzie , a e-sklepy w ten dzień odwiedziło aż 20% wszystkich internautów. Black Friday jest też często łączony z tzw. Cyber Monday. Do tej pory Cyber Poniedziałek dotyczył głównie sprzedaży online, podczas gdy Czarny Piątek skupiał się na sklepach offline. Jednak gwałtowny rozwój e-commerce i zacieranie granicy między światem online i offline doprowadziło do powstania Cyber Weekendu, czyli czterodniowego okresu intensywnych przedświątecznych promocji. Dla klienta jest to czas, kiedy może kupić produkty ze sporą przeceną, natomiast sklepy liczą na efekt skali i wysoką sprzedaż.

Chiński dzień singla

11 listopada to w Polsce święto odzyskania niepodległości, jednak w Chinach to dzień singla, czyli najważniejsza data w roku dla chińskiego e-handlu. Komercyjne święto stworzył tamtejszy gigant - Alibaba. Chińska akcja powstała w odpowiedzi na dwa zachodnie święta - jest odwrotnością walentynek, a także konkurencją dla Black Friday i Cyber Monday. Co ciekawe, założenie święta było takie, aby każdy samotny Chińczyk zrobił sobie prezent w dniu, w którym w kalendarzu spotykają się wyłącznie samotne jedynki (11.11). Jednak już od wielu lat oferta Alibaby i Aliexpress nie jest skierowana jedynie do chińskich obywateli. Według danych firmy Gemius, w 2017 roku na Aliexpress dokonało zakupu aż 5 mln Polaków, a sklep jest już w top 10 serwisów e-commerce w Polsce. Chiński dzień singla ma bardzo mocne wsparcie marketingowe e-sklepów, a klienci mogą skorzystać z licznych przecen, promocji, kodów rabatowych, czy konkursów. Dla Polaków jest to dobry moment na przedświąteczne zakupy.

Co jeszcze?

Kolejny światowy gigant handlu, amerykański Amazon także posiada swoje sprzedażowe święto. Amazon Prime Day przypada zazwyczaj na drugi wtorek lipca. Klienci mogą wtedy upolować spore obniżki, głównie na sprzęt elektroniczny. Jest jednak jeden haczyk, promocje dostępne są jedynie dla osób, które mają wykupioną usługę Amazon Prime. Amazon nie zdecydował się jeszcze oficjalnie wejść do Polski (póki co możemy z niego korzystać jedynie przez niemiecki oddział), przez co Amazon Prime Day nie zyskał szerszego rozgłosu wśród polskich konsumentów.

Na co zwrócić uwagę planując działania sprzedażowe?

Realizując akcje sprzedażowe w swoim e-sklepie warto działać na podstawie wcześniej przygotowanego kalendarza sezonowości, dopasowanego do specyfiki branży, w której działamy. Pamiętajmy, że nie każde wydarzenie sprawdzi się wśród naszych klientów. Konsumenci kochają promocje i przeceny, jednak z perspektywy sklepu należy uważać, żeby nie przyzwyczaić klienta do ciągłych wyprzedaży. W skrajnych przypadkach klienci będą czekać na nową promocję, kod rabatowy, czy wyprzedaż i będą niechętnie kupowali produkty w regularnych cenach. Jeżeli realizujemy szeroko zakrojoną akcję warto zadbać też o jej odpowiednią komunikację. Należy odpowiednio wcześnie wykorzystać kanały social mediowe, newsletter, banery w sklepie, poinformować o akcji naszych partnerów sprzedażowych.


Źródła danych:
- Badania Awin
- Raporty Gemius
- Globalne badanie KPMG na temat zakupów w internecie