Polskie firmy za mało odważne w sieci
Magdalena Parys

Zaledwie jedna na sześć europejskich firm zatrudniających przynajmniej dziesięciu pracowników sprzedaje swoje produkty lub usługi w internecie. Polska, niestety, wypada poniżej średniej

Choć e-commerce od wielu lat jest jednym z najgorętszych trendów w globalnej gospodarce, firmy stosunkowo wolno przestawiają się na sprzedaż w sieci. Zdecydowana większość podmiotów handlowych nawet jeszcze nie uruchomiła swojego kanału internetowego. Potwierdzają to m.in. badania Europejskiego Urzędu Statystycznego.

Zobacz też: Najszybsze platformy e-commerce w Polsce.

Z danych Eurostatu wynika, że zaledwie jedna na sześć firm zatrudniających co najmniej dziesięć osób sprzedaje swoje produkty lub usługi w sieci. W latach 2010-2014 odsetek firm prowadzących sprzedaż internetową wzrósł z 10 do 16 procent (od tego czasu, jak podaje Eurostat, wskaźnik pozostał na zbliżonym poziomie).

Taki wynik może zaskakiwać, ponieważ na niektórych rynkach – jak brytyjski, niemiecki czy duński – zdecydowana większość konsumentów (ponad 80 proc.) miała już styczność z zakupami w sieci (dane Ecommerce Foundation za 2017 rok). W Polsce – według Gemiusa – w 2017 roku było 54 proc. takich osób.

Czytaj również: „Polskie e-sklepy powinny ruszyć za granicę”.

Polska w ogonie

Największy odsetek sklepów sprzedających w sieci występuje na rynkach irlandzkim (26 proc.), szwedzkim (25 proc.) oraz duńskim (24 proc.). Na przeciwnym biegunie znajdują się Rumunia (7 proc.), Bułgaria (9 proc.) oraz niestety Polska (9 proc.), której sporo brakuje do europejskiej średniej.

Co ciekawe, mimo że wiele rodzimych firm wciąż sprzedaje wyłącznie w kanale offline, polski rynek e-commerce wciąż rośnie jak na drożdżach. Według ekspertów z firmy Sociomantic Labs do 2020 roku wartość sektora handlu internetowego w Polsce wzrośnie z obecnych 40 mld do 60 mld złotych, a w kraju będzie działać ponad 30 tys. sklepów internetowych.

Przeczytaj też: 7 internetowych konsekwencji zakazu handlu w niedziele.

Jednolity rynek cyfrowy? Nieprędko…

Z badań Eurostatu wynika ponadto, że większość sklepów handlujących w sieci sprzedaje swoje produkty i usługi do klientów krajowych (aż 97 proc.). Odsetek firm handlujących z konsumentami spoza kraju wynosi 44 proc., a tych, które sprzedają swoje towary na rynki nieeuropejskie – tylko 28 procent.

Dane pokazują także, że wciąż jesteśmy daleko od stworzenia jednolitego rynku cyfrowego w Unii Europejskiej. Aż 38 proc. firm doświadczyło problemów podczas sprzedaży do innych unijnych państw. Problemów nastręczają sprzedawcom głównie koszty dostawy, bariery językowe, ale też znakowanie towarów czy trudności z rozpatrywaniem skarg i sporów.

Zobacz także: 10 najważniejszych trendów e-commerce w 2018 roku.

Zdjęcie otwarciowe: http://maxpixel.freegreatpicture.com/photo-114439