Przyszłość social mediów - czy warto pisać posty na Facebooku?
Anna Puacz

Wielu ekspertów wieści koniec Facebooka. I to co najmniej od 2014 roku. Pesymistyczne przepowiednie się jednak nie sprawdzają - Facebook ma się wciąż całkiem nieźle, aktualnie mając prawie 2,4 miliarda aktywnych użytkowników na całym świecie. Równocześnie statystyki mówią sporo o tym, że rozwój Facebooka przyhamował. Liczba nowych użytkowników nie zwiększa się w takim tempie jak kiedyś, czas spędzony w aplikacji zmniejsza się drastycznie, a część ludzi przenosi się do innych portali społecznościowych. Z czego wynikają takie zmiany, jakie są trendy i jakie inne media warto wziąć pod uwagę przy promocji naszej marki?

Facebook się starzeje

W Polsce Facebook ma około 2,3 miliona aktywnych użytkowników. I choć grupa wiekowa 25-34 lata jest tą najbardziej liczną, to dla młodszej grupy wiekowej (18-24 lata) Facebook przestaje być atrakcyjnym portalem społecznościowym. Dlatego… masowo z niego uciekają. Na tę decyzję prawdopodobnie mocno wpływa fakt, że mogą spotkać tam swoich rodziców - a że są w wieku, w którym chcą podkreślać swoją niezależność, to nie chcą być kojarzeni z pokoleniem, które nie do końca ich rozumie. Choć może odrobinę tutaj uogólniamy, wkładając wszystkich nastolatków do jednego worka, to jednak dla twórców contentu to ważna informacja - zwłaszcza dla firm, których produkty czy usługi kierowane są do młodszej grupy docelowej. W takich przypadkach warto nadążać i dostosowywać się do zmian - zastanowić się nad przejściem do innego portalu społecznościowego lub zmienić rodzaj treści, które publikujemy.

Video is the king

Od dawna mówi się, że content is the king - czyli, że tworzenie jak najlepszych i jak najbardziej użytecznych treści na stronę naszego sklepu internetowego, pozwala dotrzeć do większego grona klientów. Rodzaj treści, których używamy do publikacji ma również znaczenie w przypadku naszej obecności w social mediach. I choć od jakiegoś czasu podkreśla się znaczenie video w komunikacji z fanami, wciąż niewiele firm się na nie decyduje.

Na początek kilka statystyk:

  • W Polsce aż 89% użytkowników internetu twierdzi, że korzysta z YouTube - platformy wypełnionej video contentem.
  • A 93% użytkowników ogląda filmy i filmiki w Internecie.
  • Równocześnie aż 85% filmów na Facebooku oglądana jest bez dźwięku.
  • Średnie zaangażowanie pod postami na Facebooku zawierającymi video wynosi 4,14%, gdzie pod zwykłym tekstem - 1,03%.

Jednak aby efektywnie korzystać z zalet formatu video w social mediach, warto zastanowić się co dzięki niemu chcemy osiągnąć i do jakiej grupy docelowej trafić. Możesz publikować filmy z ekspertem, który wypowiada się o zaletach produktu, tutoriale zawierające Twój produkt w tle lub behind the scenes z procesu produkcji. Możesz też wykorzystywać social proof i zachęcać fanów do dzielenia się contentem np. z rozpakowywania paczki lub wykorzystania Twojego produktu w przestrzeni.

Bez względu na to, co sprzedajesz w swoim sklepie internetowym, video marketing może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie i wzmocnić świadomość Twojej marki wśród klientów. Pamiętaj o tym, że Facebook to nie jedyne miejsce w internecie, gdzie możesz umieszczać filmy - do wyboru masz również YouTube i Instagrama (zarówno posty, jak i Insta Stories) oraz Snapchata i TikToka, które świetnie docierają do młodszych użytkowników.

Podsumowanie

Social media odgrywają ważną rolę w rozwoju e-commerce. Mogą pomóc w realizacji wielu celów firmy: na przykład zwiększają sprzedaż, budują świadomość czy pomagają tworzyć społeczność skupioną wokół produktu lub usługi. Jednak zanim rozpocznie się jakiekolwiek działania w social mediach, warto przygotować strategię i wybrać odpowiednie kanały komunikacji. Bo nie ukrywajmy - sama obecność na Facebooku, nie poparta konkretnymi działaniami, może nie realizować naszych założeń. Dzięki zaplanowanym publikacjom, jesteśmy w stanie czerpać to co najlepsze z możliwości konkretnego medium i docierać do ludzi, którzy rzeczywiście są zainteresowani naszą marką. A czy medium tym jest Facebook, czy Instagram, czy Tik Tok - nie ma to znaczenia. Liczy się gotowość do testowania nowych rozwiązań i… dobry plan działania.

*Dane z raportu Global Digital 2019 stworzonego przez Hootsuite i WeAreSocial.