Sieci afiliacyjne - czym są i czemu warto z nimi współpracować?
Anna Puacz

Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że chyba każdy przedsiębiorca chciałby mieć wielu klientów, przy minimalnym nakładzie pracy. Wspominaliśmy już o sposobach na wykorzystanie potencjału automatyzacji marketingu w sklepie internetowym, teraz bierzemy pod lupę kolejną przydatną technikę - marketing afiliacyjny. Marketing afiliacyjny pojawił się w internecie wiele lat temu i zyskuje coraz większą popularność w Polsce. To świetny sposób na promocję dla sklepów internetowych, bo pozwala na równoczesne pojawienie się z reklamą na kilkuset stronach. Na czym jednak dokładnie polegają programy afiliacyjne, jak działają i czy warto brać je pod uwagę w swojej strategii marketingowej?

Czym jest afiliacja?

Marketing afiliacyjny to model promocji, w którym sprzedawcy produktów lub usług płacą prowizję za ruch, który pojawia się dzięki stronom internetowym zapisanym do programu partnerów. Docelowym celem afiliacji jest zazwyczaj wykonanie pożądanego działania przez osobę zainteresowaną produktem, czyli w przypadku e-sklepów - dokonanie transakcji i zakup oferowanego towaru.

Sklepy internetowe są w tym modelu reklamodawcami, którym zależy na lepszej sprzedaży produktów, najczęściej tych wysokomarżowych. Oferują oni wydawcom (partnerom) prowizję za skuteczną promocję swojej usługi lub produktu. Zadaniem wydawców jest z kolei przyciągnięcie klientów na stronę reklamodawcy. Wydawca lub partner to strona dysponująca przestrzenią, w której można umieścić odnośnik do sklepu reklamodawcy. Wydawcami mogą być blogi lub portale ze stosunkowo dużym ruchem. Sieci afiliacyjne w tym modelu są pośrednikiem, łączącym reklamodawcę z wydawcą, za niewielki procent ze sprzedaży.

Jak to dokładnie działa?

Na potrzeby tego artykułu wyobraźmy sobie sklep sprzedający biżuterię dla kobiet. Właściciel sklepu chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów, decyduje się więc na współpracę z siecią afiliacyjną. Oferuje przykładowo 10% od wartości zakupionej biżuterii. W tym momencie na scenę wchodzi Zofia - blogerka, która prowadzi bloga lifestyle’owego, a jej grupą docelową są kobiety dbające o swój wizerunek. Otrzymuje ofertę od sieci afiliacyjnej z określoną stawką prowizji. Teraz od wydawcy Zosi zależy, czy uda się jej zaczarować swoje czytelniczki i czy nakłoni je do zakupu bransoletek i naszyjników ze sklepu reklamodawcy. Może na swoim blogu umieścić bannery lub linki w artykułach prowadzące do konkretnych produktów. Jeśli któraś z kobiet, które ją obserwują, zdecyduje się na zakup, Zofia otrzymuje umówioną wcześniej prowizję. Proste, prawda?

Sieci afiliacyjne oferują reklamodawcy – czyli naszemu sklepowi z biżuterią – setki, jak nie tysiące takich miejsc, w których mogą znajdować się potencjalni klienci. Oczywiście rolą sieci w tym modelu jest pośrednictwo, dlatego pobierają one do kilku % ze sprzedaży każdego produktu.

Sposób rozliczania

Rodzaj umowy między reklamodawcą a siecią afiliacyjną jest zależny od wielu czynników, przy czym równocześnie każda z sieci ma swoje zasady współpracy. Jednak zasadniczo możemy rozróżnić cztery modele rozliczania się z programów afiliacyjnych:

  • Cost Per Click (CPC) – reklamodawca płaci wydawcy za kliknięcie unikalnego użytkownika w reklamę i przejście na stronę sklepu z promowanym produktem. W tym przypadku nie ma znaczenia czy klient zdecyduje się na kupno produktu.
  • Cost Per Sale (CPS) – reklamodawca płaci wydawcy za udział w wartości sprzedaży, czyli za konkretnie kupiony produkt. Jest to najczęściej wybierany model w przypadku sklepów internetowych.
  • Cost Per Lead (CPL) – reklamodawca płaci wydawcy w oparciu o konwersje, czyli na przykład za wypełnienie formularza, zostawienie danych kontaktowych, zarejestrowanie konta lub pobranie pliku.
  • Model mieszany – to połączenie dwóch modeli rozliczeń, zwykle CPC i CPS, czyli reklamodawca płaci wydawcy zarówno za generowanie ruchu na stronie, jak i rozszerzenie bazy leadów.

Co dają sieci afiliacyjne przedsiębiorcom?

Dzięki programom afiliacyjnym, reklamodawcy w prosty i szybki sposób łączą się z odpowiednimi wydawcami, którzy z kolei kierują swoje treści do interesujących reklamodawców grup docelowych. To pozwala na znaczne zwiększenie liczby klientów, co mogłoby nie być możliwe bez współpracy z partnerem.

Ważnym czynnikiem jest też koszt inwestycji w marketing – sieci afiliacyjne dają znaczącą przewagę nad standardową reklamą w internecie, ponieważ reklamodawca płaci za uzyskanie konkretnego efektu ustalonego w umowie. Ryzyko związane z niepowodzeniem zmniejsza się, dzięki czemu sklep internetowy może wydać mniej pieniędzy za trafienie do odbiorców, którzy są autentycznie zainteresowani kupnem produktu.