Skutki zakazu handlu w niedziele [wywiad]
Magdalena Parys

Ograniczenie sprzedaży w niedziele to duża szansa dla firm szczególnie z sektora e-commerce. Sprawdź, jakie są prawdopodobne konsekwencje nowych regulacji handlowych.

Od wielu lat omnichannel – prowadzenie handlu za pośrednictwem ściśle ze sobą powiązanych kanałów stacjonarnych i internetowych – jest jednym z najgorętszych trendów w branży e-commerce. Zakaz handlu w niedziele jeszcze go zintensyfikuje. Nie ma wątpliwości, że tradycyjne sklepy – wciąż dominujące w branży handlowej – coraz chętniej będą otwierać się na internet. Dotyczy to zarówno małych podmiotów, jak i tych większych – jak choćby Go Sport, który w tym roku wystartował ze sklepem online. – Zaoferujemy 1 000 markowych produktów. Po kwartale planujemy zwiększyć asortyment 10-krotnie, do 10 000 produktów – mówi Sebastien Jedrej, dyrektor generalny Go Sport. Oczekiwanie na dostawę zamówienia internetowgo też nie powinno stanowić problemu w momencie zamkniętych galerii handlowych. W przypadku Go Sport czas ten nie powinien przekroczyć 2 dni. Możemy spełnić warunki sprawnej dostawy, ponieważ towar widoczny w e-sklepie jest dostępny w naszym magazynie, skąd wysyłamy go bezpośrednio – podkreśla Marek Dorsz.

Na niedzieli bez handlu skorzystać może także branża rozrywkowa. – Dla części naszych rodaków spędzenie niedzieli w galerii handlowej to jest rozrywka. Może się więc okazać, że w e-commerce wzrośnie tzw. traffic na kategoriach rozrywkowych, czyli bilety do kina, kupowanie streamingu (vod), bo de facto będziemy mieli do spędzenia więcej czasu w domu – zaznacza Bartosz Berestecki, Członek Zarządu PayU.

Zakaz handlu w niedziele może też spowodować rozwój płatności kredytowych w wersji online – jak np. w e-sklepie Go Sport, w którym można skorzystać z rat PayU oraz odroczonej płatności – Płacę później, w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Jak podaje Biuro Informacji Kredytowej pożyczki na towary i usługi brane w weekendy, przeważnie w galeriach handlowych lub bezpośrednio w punkcie u sprzedawcy, to aż ¼ wszystkich sprzedawanych kredytów w ciągu tygodnia.

Po więcej informacji na temat konsekwencji w związku z ograniczeniem handlu w niedziele w sklepach stacjonarnych, zapraszamy na rozmowę Łukasza Grasa, w programie „Na czasie” z Robertem Krzakiem – Prezesem Forum Polskiego Handlu, Bartoszem Beresteckim – Członkiem Zarządu PayU i Sebastianem Jedrejem – Dyrektorem Generalnym Go Sport.