Spożywczy e-handel wreszcie się rozwija
Magdalena Parys

Już co siódmy polski internauta regularnie kupuje produkty spożywcze w internecie. Prędzej czy później branża spożywcza stanie się jednym z najważniejszych segmentów e-commerce

Produkty spożywcze to jedna z najbardziej niewdzięcznych kategorii produktowych dla e-sprzedawców. To segment, w którym konsumenci szczególnie chętnie chcą dotknąć lub na własne oczy sprawdzić towar przed zakupem. Rzadko kiedy przekonują ich efektowne zdjęcia produktów, funkcjonalne i przyjazne użytkownikom strony sklepów internetowych czy czas, jaki mogliby zaoszczędzić, robiąc zakupy na obiad przez smartfona.

Ale to się zmienia. Jak wynika z badania „E-grocery w Polsce – zakupy spożywcze online”*, już 16 proc. internautów deklaruje, że regularnie kupuje produkty spożywcze za pośrednictwem internetu

Najniższa cena kluczem do e-grocery? Niekoniecznie…

Niska cena była od początku główną przewagą e-handlu. Ale nie w przypadku e-grocery – przynajmniej w polskim wydaniu. Jak przyznają osoby regularnie kupujące produkty spożywcze w sieci, najbardziej zachęca ich do zakupów „spożywki” szeroki asortyment (47 proc.). Oprócz tego, dla e-konsumentów liczą się: oszczędność czasu (44 proc.), możliwość porównania ofert (43 proc.), a dopiero potem ceny atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych oraz dostawa prosto do domu (po 42 proc.).

W sieci rządzą napoje

Polacy najchętniej kupują w sieci różnego rodzaju napoje – zwykłe i wyskokowe. Te pierwsze to najczęściej wybierany produkt przez 34 proc. internautów. Drugie wskazało 26 proc. ankietowanych. Oprócz tego, Polacy sięgają w sieci po pieczywo (25 proc.), warzywa i owoce (25 proc.) oraz produkty ekologiczne (23 proc.) i chemię gospodarczą (22 proc.). Wciąż w odwrocie znajdują się produkty świeże, takie jak mięso, ryby czy nabiał (5 proc.), a także produkty dla dzieci i zwierząt (po 10 proc.) oraz mrożonki (12 proc.).

Zakaz niedzielnego handlu napędzi e-spożywkę

Eksperci spodziewają się, że obowiązujący od marca zakaz handlu w niedzielę może być dużym napędem dla całej branży e-commerce (przeczytaj nasz tekst o internetowych konsekwencjach handlu w sieci). Branża e-grocery, już teraz rosnąca w imponującym tempie (około 15-20 proc. rocznie), może na nim skorzystać podwójnie. Okazuje się bowiem, że 1/3 osób kupujących online zakupy spożywcze robi w weekendy.

Przestrzeni do wzrostu wciąż jest mnóstwo. Szacuje się, że handel spożywczy w sieci odpowiada dopiero za około 0,7 proc. całego polskiego rynku FMCG, szacowanego na 250 mld złotych – w Wielkiej Brytanii jest to ok. 7 procent.

Czytaj również: "Coolomaty mogą rozkręcić spożywczy e-handel".

Aby przekonać się do zakupów spożywczych w sieci, większość internautów musi je po prostu przetestować. Badania pokazują bowiem, że 57 proc. osób, które skorzystały z e-zakupów spożywczych, po pierwszym zakupie postanowiło to zrobić ponownie.

*W tekście posiłkujemy się danymi z raportu „E-grocery w Polsce – zakupy spożywcze online”, opracowanemu przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, Frisco.pl oraz Mobile Institute. Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview), czyli responsywnych ankiet emitowanych na stronach internetowych i w wysyłce mailowej. Zebrano opinie od 2157 internautów oraz 200 klientów Frisco.pl. Badanie zrealizowano w okresie od 10 do 20 października 2017 roku.

Zdjęcie otwarciowe: Brooke Cagle/Unsplash