Storytelling w sklepie internetowym. Jak opowieścią zaczarować klientów?
Anna Puacz

Storytelling to sztuka opowiadania historii – opowieść o marce, która wywołuje emocje i pozwala na zbudowanie trwałej relacji z odbiorcą. Dobry storytelling zapada w pamięć i zaczyna funkcjonować w świadomości konsumentów jako sygnatura marki. Sprawia, że firma wyróżnia się na tle konkurencji i staje się wyjątkowa. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, co zrobić, aby odbiorcy słuchali Twoich opowieści do końca.

Od czego zacząć?

Kiedy tworzysz historię musisz wiedzieć, dla kogo ją tworzysz. Zadaj sobie pytanie, kim jest Twój odbiorca? Jakie są jego potrzeby, problemy i przyzwyczajenia? Stwórz przykładową personę osoby, dla której budujesz opowieść. Dopiero teraz możesz przystąpić do tworzenia interesującego przekazu. Pamiętaj, że przekaz musi odwoływać się do emocji i wyobraźni klienta. Stworzona historia, w zależności od potrzeb marki – pomoże zbudować jej konkurencyjność i trwałą relację z odbiorcami, wykreować w potencjalnych klientach potrzebę obcowania z marką czy wyjść z kryzysu z twarzą.

Z jakich narzędzi korzystać?

Tworząc opowieść, musisz być kreatywnym. Zwykły wpis na blogu, czy Facebooku już nie wystarczy. Na szczęście mamy do dyspozycji wiele ciekawych narzędzi, z których możemy korzystać. Filmy były wykorzystywane do storytellingu od wielu lat, jednak rok 2018 to eksplozja krótkich formatów wideo. Jeszcze niedawno rządził tu Snapchat, jednak dziś Instagram przejął pałeczkę i całkowicie zdominował ten format. Świetnym przykładem kreatywnego podejścia do tematu krótkich relacji z życia na „Insta” są filmiki Kasi Nosowskiej, które biją rekordy oglądalności i były świetną kampanią dla jej książki. Korzystaj z gifów, emoji, pytań, ankiet. Baw, edukuj i angażuj swojego widza! Wciągnij go do epicentrum opowieści i spraw, by chciał kupić właśnie Twój produkt. Pamiętaj, że klasyczne formy komunikacji także nie muszą być nudne. Historie opowiadane przez newslettery, czy wpisy na blogu też mogą wciągać odbiorców. Opis produktu może stać się opowieścią o produkcie, która zwiększy jego wartość i uczyni go jedynym na świecie.

Na co zwrócić uwagę?

Daj sobie dość czasu na przygotowanie. Wypracowanie dobrej myśli kreatywnej i zaplanowanie działań jest czasochłonne. Zaangażuj klienta emocjonalnie. To jeden z najtrudniejszych elementów storytellingu, ale jednocześnie jeden z najważniejszych. Twoim sukcesem będzie, jeżeli odbiorca zacznie odnosić opowiadaną historię do swojego życia, będzie się chciał z nią utożsamić, emocjonować tym, co się wydarzy. Pamiętaj też, że puste zwroty to wróg Twojej marki. Nie mów wprost o niskiej cenie i najwyższej jakości, czy zespole doświadczonych ekspertów którzy stoją za Twoim produktem. Klient jest na to odporny. Pokaż cechy marki w kreatywny i obrazowy sposób. Jeżeli chcemy, aby czytelnik dotarł do końca tekstu poinformuj go na początku, że nie wie czegoś, co bardzo chciałby wiedzieć. Jak widać to trick, który się sprawdza ;) Unikaj nudniejszych fragmentów. Dzisiejsza uwaga konsumenta jest bardzo obniżona. Uczyń opowieść bardziej zabawną, żeby zwiększyć z nią ilość interakcji. Zwróć uwagę, na to, aby to Twój produkt był ostatecznym rozwiązaniem dla klienta. Końcowym celem działań marketingowych jest przecież sprzedaż.

Oni robią to dobrze

W grudniu 2016 roku cała Polska płakała ze wzruszenia, śledząc kampanię świąteczną marki Allegro, której sercem był klip na YouTube opowiadający historię dziadka, który przygotowuje się do pierwszego spotkania ze swoimi wnukami mieszkającymi w Wielkiej Brytanii. Jest to idealny przykład emocjonalnego storytellingu, który głęboko trafił do serc odbiorców, powodując wzruszenie i radość. Odbiorcy w sposób naturalny utożsamili się z prezentowaną historią. Allegro to marka, która jako jedna z pierwszych w Polsce wykorzystała storytelling w budowaniu swojego wizerunku.

Pamiętaj, nawet jeżeli sprzedajesz produkt, który posiada Twoja konkurencja, możesz sprawić, że dla klienta zakup w Twoim sklepie będzie czymś więcej niż tylko kolejną transakcją. Dzięki Twojej historii oni sami będą mieli co opowiadać znajomym. Pozwalasz im też uświadomić drzemiącą w nich potrzebę i przyspieszyć decyzję zakupową.