USP, czyli unikalna propozycja sprzedaży w Twoim biznesie
Anna Puacz

Podkreślanie przewag konkurencyjnych marki wydaje się czymś oczywistym. Mimo to wiele firm, w tym sklepów internetowych, zupełnie o tym zapomina lub robi to nieumiejętnie.

USP (z ang. Unique Selling Proposition), czyli unikalna propozycja sprzedaży to wartość, która podkreśla wyjątkowość Twojej oferty. Jest to jasna i czytelna odpowiedź na pytanie, co sprawia, że jesteś inny od Twojej konkurencji. USP powinna być częścią szerszej strategii e-marketingowej i musi odpowiadać na potrzeby Twojej grupy docelowej. Podkreślanie wysokiej jakości produktów to dzisiaj zbyt mało. USP nie może być jedynie pustym sloganem reklamowym – musi mieć przełożenie w rzeczywistości. W eksponowaniu wyjątkowości oferty wiele marek wspiera się również poszczególnymi wyróżnikami oferty, takimi jak np. 100 dniowe prawo zwrotu, wyjątkowe opakowanie itp.

Jak dopasować USP i wyróżniki marki

Każda grupa docelowa jest inna i poszukuje innych wartości. Postaw się na miejscu swoich klientów. Dla konsumentów kupujących porcelanę jedną z najistotniejszych kwestii przy wyborze sklepu będzie idealnie zabezpieczona przesyłka i jej ubezpieczenie na wypadek stłuczenia elementów zastawy. Sprzedajesz oryginalne produkty znanych marek premium? Wszyscy wiemy, jak często bywają fałszowane. Podkreśl swoim klientom gwarancję oryginalności produktów. Zastanów się, co jeszcze oferujesz oprócz samego produktu, czy usługi. Może to być np. darmowa wysyłka i zwrot, czy dłuższy czas na zwrot, gratisy dodawane do zamówienia, doradztwo ekspertów z branży, rabat na pierwsze zakupy, ekologiczność produktów, czy pochodzenie artykułów od lokalnych dostawców. Możliwości jest wiele. Zbieraj dane, analizuj zachowanie klientów, pytaj ich o opinie. Wyróżniki możesz zmieniać i jeszcze lepiej dostosowywać do potrzeb Twoich odbiorców.

Jak je wyeksponować?

Po doborze wyróżników przyszedł czas na ich wyeksponowanie. Kluczem do sukcesu jest nie tylko dopasowanie wartości, ale także odpowiednia komunikacja i umiejscowienie naszych unikalnych cech. Gdzie je możemy dodać? Wszędzie tam, gdzie wśród Twoich klientów mogą pojawić się obawy związane z zakupami. Najpopularniejsze miejsca to strona główna, karta produktu, górna część strony, czy specjalny pop-up. Najlepiej, aby cechy wyróżniać w górnej części strony, tak aby użytkownik mógł łatwo dostrzec ich treść. Unikalną propozycję sprzedaży możesz prezentować nie tylko wewnątrz strony Internetowej, ale także w reklamach Google Ads, na landing page’u, w swoich kanałach social mediowych, czy jako stały element newsletterów.

Jak robią to najwięksi?


Zalando

Popularny sklep z odzieżą oferuje darmową dostawę i zwrot, a czas na zwrot to aż 100 dni. Marka wyróżnia te cechy u samej góry swojej strony, gdzie widoczne są od razu po wejściu. Ich USP to “Największy wybór modowych trendów w Europie”.

zalando

Oponeo.pl

Ich USP to hasło “Kup opony w najlepszym sklepie internetowym”, które zostało poparte konkretnymi wyróżnikami i dowodami w całym serwisie. Można je znaleźć w wyszukiwarce, na stronie głównej, czy karcie produktu. Dodatkowo marka przygotowała specjalny landing page, w którym przekonuje, dlaczego warto kupować właśnie u nich.

oponeo
oponeo2


Decathlon

Sklep sportowy swoje wyróżniki umieścił pod głównym banerem. Wprawdzie nie jest to pierwszy element strony tak jak w przypadku Zalando, ale znajdują się na tyle wysoko, że użytkownik od razu zwróci na nie uwagę po wejściu na stronę główną.

decathlon

Niepozorna USP to jeden z najważniejszych elementów Twojej komunikacji e-marketingowej. Ważne aby wybrana przez Ciebie wartość była dopasowana do Twojej grupy docelowej i wyróżniała się na tle konkurencji. Pamiętaj, że USP musi być spójna z pozostałymi działaniami marketingowymi, tak aby udowadniać klientom, że nie jest to wyłącznie pusty slogan reklamowy. Warto się także wesprzeć poszczególnymi wyróżnikami podkreślającymi pozostałe przewagi konkurencyjne, które powinniśmy umiejscowić w kluczowych miejscach serwisu.