Charakterystyka platform sprzedażowych typu SaaS

Wady i zalety SaaS czyli sklep internetowy w abonamencie

Wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej dla Twojego sklepu ma ogromny wpływ na funkcjonowanie i rozwój Twojego biznesu. Dwa rozwiązania, które są najpopularniejsze wśród osób zajmujących się e-handlem to platformy typu SaaS i Open Source. W poprzednich artykułach z serii omówiliśmy wady i zalety platform Open Source  i najpopularniejszych dostawców tego oprogramowania czyli PrestaShop i Magento  oraz WooCommerce i OpenCart. Dzisiejszym artykułem zaczynamy charakterystykę platform typu SaaS.

 

 

Czym jest i co oferuje SaaS?

SaaS, czyli Software as a Service, polega na korzystaniu z oprogramowania znajdującego się w chmurze, czyli wynajęciu go od dostawcy. Opcja ta przerzuca wszelkie obowiązki związane z utrzymaniem sklepu, wsparciem technicznym czy aktualizacjami na dostawcę oprogramowania w zamian za comiesięczną opłatę (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od wybranego abonamentu).

 

Sklep internetowy w modelu SaaS jest dostępny prawie od ręki. Wystarczy spersonalizować wygląd dzięki pakietowi gotowych szablonów, dodać regulaminy, wprowadzić produkty i sklep jest gotowy do startu. To świetna opcja dla osób, które chcą prowadzić swój e-biznes, jednak obawiają się tego ze względu na brak specjalistycznej wiedzy czy konieczność posiadania zaplecza technicznego. Łatwość i szybkość konfiguracji sprawia, że model SaaS to dobre rozwiązanie szczególnie dla małych firm oraz osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce i nie posiadają obszernej wiedzy w tej dziedzinie. Większe e-sklepy również korzystają z modeli SaaS – niektóre platformy dostępne na rynku dają trochę bardziej zaawansowane możliwości i oferują indywidualne, dostosowane do potrzeb firm wdrożenie.

 

Pomimo prostoty rozwiązania abonamentowego, sklep w modelu SaaS posiada kilka istotnych wad. Może mocno ograniczać rozwój e-biznesu, który rośnie i jego potrzeby zwiększają się. “Zamknięty” charakter platformy uzależniający sklep od twórców oprogramowania sprawia, że integracje z niektórymi zewnętrznymi partnerami czy wprowadzanie indywidualnych rozwiązań jest po prostu niemożliwe lub bardzo kosztowne. E-przedsiębiorcy skupieni na dynamicznym rozwoju swojego biznesu, będą mieli ograniczone możliwości w kontekście tworzenia indywidualnych rozwiązań dopasowanych do potrzeb sklepu. Czasami utrudnione może być również podążanie za trendami w e-commerce czy dostosowywanie się do wymagań rynku, jak np. automatyzacja procesów czy sprzedaż transgraniczna – platformy SaaS wprowadzają nowe rozwiązania, jednak zdarza się, że z opóźnieniem.

 

 

Zalety rozwiązania SaaS:

  • Cena – niski koszt początkowy sprawia, że jest to dobra opcja dla e-przedsiębiorców z ograniczonym budżetem,
  • Stała miesięczna opłata – właściciele sklepów wiedzą jakich wydatków mogą się spodziewać i nie muszą wykładać dodatkowych funduszy na rozwój platformy,
  • Szybkość wdrożenia – sklep z podstawową grafiką jest gotowy do działania w kilka dni od rejestracji,
  • Kompleksowe wsparcie ze strony dostawcy – dostawca platformy zapewnia hosting i bezpieczeństwo oraz szerokie wsparcie techniczne, dzięki czemu nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy technicznej do prowadzenia e-sklepu,
  • Aktualizacje – zwykle są automatyczne i zapewnia je dostawca platformy przez cały czas trwania abonamentu,
  • Rozwój platformy – dostawca platformy jest odpowiedzialny za jej rozwój i dostosowywanie do zmian zachodzących w e-commerce,
  • Polski rynek – oferowane modele dostosowane do specyfiki polskiego rynku w kontekście wersji językowych czy wymagań e-konsumentów.

 

 

Wady rozwiązania SaaS:

  • Brak elastyczności – przeniesienie obowiązków związanych z utrzymaniem sklepu na dostawcę platformy powoduje brak możliwości wprowadzania niektórych integracji z zewnętrznymi narzędziami czy indywidualnych rozwiązań, które naturalnie pojawiają się wraz z rozwojem organizacji,
  • Ograniczenia platformowe – zamknięty kod źródłowy platformy sprawia, że możliwości rozbudowy sklepu są stosunkowo niewielkie,
  • Ograniczona liczba modułów i dodatków – w porównaniu z Open Source, oprogramowanie typu SaaS nie posiada tak rozbudowanej oferty,
  • Opłaty – stały miesięczny abonament potrafi rosnąć wraz z rozwojem sklepu, a wszelkie ponadprogramowe działania poza abonamentem są dodatkowo płatne. Część modułów jest płatna jednorazowo, inne – dodawane są do ogólnej ceny abonamentu. Przy dużej liczbie dodatków łączny abonament może być znacząco wyższy niż spodziewano się na początku,

Ograniczony wybór gotowych szablonów graficznych – które mogą nie spełniać oczekiwań tych e-przedsiębiorców, którym zależy na pełnej kontroli nad wyglądem ich sklepu internetowego. Jest możliwość stworzenia indywidualnego szablonu, jednak wiąże się to z dużo większymi kosztami zaprojektowania i wdrożenia.

 

 

Do kogo skierowane są platformy SaaS?

  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z e-commerce,
  • mikro i małe firmy z niewielkim budżetem na start, start-upy, które w pierwszych krokach chcą się skupić na promocji swojego produktu, a nie na tworzeniu zaawansowanej platformy e-commerce,
  • średnie firmy, którym zależy na prostocie i nie potrzebują zaawansowanych rozwiązań.

 

 

Podsumowanie

Które oprogramowanie do sklepu internetowego wybrać?

Cały proces zaczęliśmy omawiać we wcześniejszych artykułach:

  • Najlepsza platforma sprzedażowa dla Twojego e-sklepu – 10 pytań, które pomogą Ci podjąć decyzję
  • Wady i zalety platform Open Source – czego potrzebuje Twój sklep internetowy?
  • Najpopularniejsze platformy Open Source cz. 1 – PrestaShop i Magento
  • Najpopularniejsze platformy Open Source cz. 2 – WooCommerce i OpenCart

 

W kolejnym tekście z tej serii opowiemy o najpopularniejszych dostawcach oprogramowania SaaS, dzięki czemu podjęcie decyzji o najlepszej platformie dla sklepu internetowego będzie o wiele łatwiejsze.

14