Wiarygodna komunikacja. Młodzi kochają influencerów
Anna Puacz

Wiarygodna komunikacja. Młodzi kochają influencerów

Codzienny natłok informacji docierający do nas z mediów sprawia, że wiele komunikatów ucieka naszej uwadze. Konsumenci, szczególnie Ci młodsi, stają się coraz bardziej odporni na klasyczne formy reklamy. Oczekują bardziej personalnego, pozytywnego i wiarygodnego charakteru komunikacji. Dobrym krokiem może być budowanie autentyczności przez podjęcie współpracy z osobami, które mają realny wpływ na decyzje zakupowe danej grupy docelowej.

Influencer marketing to obecnie niezwykle popularne i, jeśli dobrze wykorzystane, efektywne narzędzie komunikacji i budowania relacji klienta z marką. Kogo określamy mianem influencera? Osobę, która jest obecna w mediach społecznościowych, posiada pewną grupę obserwujących, tzw. zasięg, a także ma odpowiedni poziom zaangażowania swoich użytkowników (engagement rate) i buduje z nimi trwałe relacje.

Dlaczego influencerzy?

Influencerzy relacjonują swoje codzienne życie i wchodzą w interakcje ze swoimi odbiorcami, sprawiając, że Ci utożsamiają się z nimi. Są w ich oczach na tyle autentyczni, że ich rekomendacje produktowe mają realny wpływ na decyzje zakupowe obserwujących. Współpraca z influencerami powinna wpływać pozytywnie na wizerunek skracając dystans pomiędzy Twoją marką a odbiorcą, a także wpływać pozytywnie na sprzedaż. Warto wykorzystać siłę inbound marketingu i dostarczyć odbiorcom treści, których potrzebują i które chętnie docenią. Wcale nie muszą zbytnio przekonywać do zakupu, ponieważ zaangażowani użytkownicy, szczególnie młodsi, będą wiedzieć, co robić. Bardzo dobrym przykładem wykorzystania influencera w swojej komunikacji jest współpraca marek PayU oraz Aliexpress z youtuberką Mamiko, która promowała Tydzień Znanych Marek i szybkie płatności online.

Co z tymi zasięgami?

Jedną z najważniejszych kwestii we współpracy z influencerami jest dokładne określenie naszej grupy docelowej i dobranie do niej odpowiednich influencerów. Influencerzy to z jednej strony gwiazdy Internetu posiadające kilkuset-tysięczną, czy nawet milionową publiczność, na którą składa się szeroka i różnorodna grupa odbiorców. Z drugiej strony są to również tzw. mikroinfluencerzy z wąską, ale zazwyczaj bardziej zaangażowaną publiką. Mikroinfluencerzy często specjalizują się w konkretnej dziedzinie, dzięki czemu wśród swoich obserwatorów odbierani są jako eksperci. Mniejsza liczba followersów zwiększa też efekt naturalności i autentyczności influencera. Dlatego też istotne jest dobranie influencerów z odpowiedniej kategorii, która pasuje do naszego biznesu. Dobrze przeprowadzone kampanie z wykorzystaniem grupy mikroinfluenerów potrafią być bardziej efektywne niż współpraca z jedną internetową gwiazdą. Na rynku działają już specjalne platformy, np. polski indaHash, pośredniczące we współpracy marek z odpowiednio dobranymi influencerami.

Jak sprawdzić czy influencer jest wiarygodny?

Po doborze odpowiednich influencerów kolejnym bardzo istotnym krokiem jest sprawdzenie ich wiarygodności. Niestety często można spotkać konta z kupionymi obserwującymi oraz sztucznie wytworzonym przez boty zaangażowaniem “fanów”. Jak to sprawdzić? To naprawdę proste. Po pierwsze, należy poprosić influencera o demografię jego obserwujących. Już na wstępie zobaczymy czy część followersów nie jest z odległych krajów (np. Turcji, która słynie z tzw. farm botów). Po drugie, warto skorzystać z dodatkowych narzędzi np. Social Blade, które analizują przyrost obserwujących na danym koncie. Jeżeli zaobserwujemy duże jednodniowe przyrosty o np. kilka tysięcy obserwujących, podczas gdy w pozostałych dniach przyrost był stały na poziomie od kilkudziesięciu do kilkuset osób dziennie, to powinna nam się zapalić czerwona lampka.

Prowadzona przez naszą markę komunikacja powinna być wiarygodna, oryginalna i angażująca. Niezwykle pomocni mogą się w tym okazać influencerzy, którzy nie tylko pokażą ludzką twarz marki, ale także zakomunikują jej pozytywny przekaz i pomogą zbudować relację na linii klient-biznes. Dobrze przeprowadzona kampania z influencerami jest także bardzo efektywna sprzedażowo.