Wybór kraju

Wybór kraju

Święta last minute: 8 porad dla właścicieli eSklepów

08 Gru 2015   Aktualizacja: 09 Gru 2015

Barbara Żbik

Boże Narodzenie to czas żniw w eCommerce. Gotowi? Jeszcze nie jest za późno, aby zwiększyć przychody w tym najgorętszym dla internetowego handlu okresie.

Żeby przygotować sklep internetowy na bożonarodzeniowy szał zakupów, odpowiednią strategię należy opracować najpóźniej w trzecim kwartale roku. Polacy zaczynają kupować prezenty już trzy miesiące przed Świętami. Dla właścicieli eSklepów, którzy tego nie zrobili, nie jest jednak za późno, ponieważ szczyt sezonu przypada na połowę grudnia. Wtedy, jak pokazują badania Ipsos i Google, najwięcej Polaków decyduje się na zakup wszystkiego, co będzie im w Boże Narodzenie potrzebne.

Co zatem właściciele eBiznesów mogą jeszcze zrobić w ostatnich dniach przed Świętami, aby poprawić swoje wyniki sprzedażowe?

1. Wykorzystaj potencjał osób kupujących w ostatniej chwili

Ceny to przed Świętami temat delikatny. W wielu kategoriach produktowych – na przykład w elektronice – podniesienie ich spowoduje spadek obrotów, zamiast zwiększenia przychodów. Jeżeli jednak ktoś sprzedaje w sieci produkty, bez których organizator Świąt po prostu nie może się obejść (np. żywność), może próbować podnieść ich cenę. Podobnie jest z niektórymi prezentami, np. popularnymi zabawkami, na które – np. z racji aktualnej mody – i tak będzie popyt.

Mimo, że klienci coraz szybciej starają się uporać z ciężarem świątecznych zakupów, każdego roku mnóstwo osób robi je w ostatniej chwili. Żeby wykorzystać potencjał takich użytkowników, trzeba mieć zaufanie do własnej logistyki. eSklep musi być zapewnić dostawę produktów jeszcze przed Świętami. W przeciwnym razie grozi mu utrata lojalności klienta. Dlatego należy w widocznym miejscu na każdej ze stron sklepu pokazać informację (ramkę, grafikę), że ostateczny deadline na zamówienie prezentów upływa dnia ….. I tylko zamówienia złożone do tego momentu, mają gwarantowaną dostawę przed 24 grudnia. Drugim elementem procesu sprzedaży, który przed Świętami musi działać bez przeszkód, jest zapewnienie błyskawicznych płatności online.

***

UWAGA: O pricingu i najlepszych strategiach ustalania cen przed Świętami napiszemy jeszcze w oddzielnym artykule w piątek. Zapraszamy!

***

2. „Udekoruj” swój eSklep

Niby banał, ale wielu właścicieli o tym nie pamięta. O ile przebudowa strony internetowej jest przedsięwzięciem czasochłonnym i wymagającym głębokiego namysłu, o tyle zmiana kilku grafik, elementów layoutu, powinna być możliwa. W okresie Świąt eSklep powinien wyglądać tak, by każdy odwiedzający nie miał wątpliwości, że zbliża się Boże Narodzenie. Mile widziane są zmiany kolorów (więcej złotego, srebrnego, czerwonego i zielonego), dodatki kojarzące się z końcem grudnia (choinki, bombki, Mikołaje) czy słowa jednoznacznie nawiązujące do tematyki świątecznej. Ze strony sklepu i eksponowanych na niej produktów powinna bić pozytywna energia, która skłoni odwiedzających od otwarcia elektronicznych portfeli.

Dobrym pomysłem może być również stworzenie alternatywy dla osób, które za Świętami nie przepadają. Przycisk „Nie lubisz Bożego Narodzenia?” mógłby przekierowywać ich na starą wersję strony, wolną od choinkowych lampek, reniferów i całego świątecznego szaleństwa. To taki mały Easter Egg w kodzie ;-)

porady - jak przygotować sklep do świąt Bożego Narodzenia

3. Zadbaj o media społecznościowe

Jak wynika z badania firmy doradczej Deloitte, już 53 proc. klientów zaopatrujących się na Święta w internecie poszukuje atrakcyjnych ofert za pośrednictwem mediów społecznościowych. To wyraźny sygnał, że nie można zaniedbać social mediów – zresztą nie tylko w Święta. Grudzień to dobry miesiąc na uruchomienie kampanii reklamowej na Facebooku i zwrócenie uwagi jego użytkowników na swój eSklep i jego ofertę. A jeśli kampania już trwa – w ostatnich dniach sprzedaży warto dosypać trochę do budżetu, bo konkurencja nie śpi i walka o portfele kupujących będzie ostra.

Na profilu warto zapytać fanów, jakie są ich świąteczne oczekiwania i co jeszcze można w tym gorącym zakupowym okresie dla nich zrobić. Facebookowy konkurs, w którym do wygrania będzie potencjalny prezent, również nie zaszkodzi.

Należy także pamiętać, że media społecznościowe nie służą wyłącznie do wzmacniania sprzedaży, ale też do budowania wizerunku firmy. Korzyści z dobrze prowadzonej aktywności w mediach społecznościowych nie muszą więc pojawić się od razu. Kampanie realizowane na Facebooku mogą służyć do kierowania ruchu na stronę eSklepu, zdobywania polubień i zasięgu czy docierania do odbiorców, którzy do tej pory nie znali marki. Duże możliwości targetowania reklam to także sposób na poznanie płci, wieku czy miejsca zamieszkania osób, do których chcemy dotrzeć. A to może być niezwykle przydatne w dalszych interakcjach z potencjalnymi klientami.

4. Sprawdź, jak okres świąteczny wyglądał w Twoim sklepie przed rokiem

Świąteczną strategię sprzedażową można oprzeć na obserwacjach rynku, konkurencji czy w oparciu o branżowe raporty, które wskażą trendy podczas tegorocznych Świąt. Bardziej wartościowa może się jednak okazać szczegółowa analiza zachowań własnych klientów. Tego, co i jak kupowali przed rokiem, kiedy się na to decydowali i jakie kwoty na to przeznaczali. To pozwoli spersonalizować świąteczne oferty i skroić świąteczne plany pod specyficzne profile kupujących. Również da pojęcie o budżecie, który trzeba przeznaczyć na reklamę.

5. Zerknij na konkurencję

Jeżeli właściciel eSklepu spóźnił się z wdrożeniem swojej świątecznej strategii, jest wielce prawdopodobne, że jego konkurenci już to zrobili. Może da się coś wykorzystać? Zobaczyć, w jaki sposób oni przygotowali się na świąteczną gorączkę, zastanowić się, które rozwiązania mógłby zastosować u siebie, a co jest w stanie zrobić lepiej. Krótko mówiąc - spróbować przekuć swoje spóźnienie w atut.

Monitoring działań konkurencji to również podstawa, jeśli chodzi o dostosowanie strategii cenowej.

PRZECZYTAJ TEŻ: ePłatności: czego oczekują klienci, a czego właściciele eSklepów?

6. Zainwestuj w marketing

Niemal na całym świecie czwarty kwartał w branży handlowej jest okresem prosperity. Setki milionów klientów są przez większą niż zazwyczaj, aktywność marketingową sklepów. Oferty i promocje także są kumulowane w okresie listopad-grudzień. Dlatego zawsze należy założyć w budżecie kwoty, które da się wykorzystać tuż przed Pierwszą Gwiazdką.

W tym roku wygrają ci, którzy umiejętnie rozdysponowali środki między działania SEM (marketing w wyszukiwarkach), content marketing, email marketing oraz w reklamy display.

7. Buduj długotrwałą relację z klientem

A skoro stawia się na marketing internetowy, to trzeba pamiętać o follow-up, czyli procesie podtrzymywania kontaktu z klientami. Celem świątecznych przedsięwzięć eSklepów nie powinno być bowiem wyłącznie jednorazowe poprawianie wyników sprzedażowych, ale budowanie lub utrwalanie relacji z konsumentami. Kontakt posprzedażowy (email, zaproszenie na wyprzedaż po Świętach, kupon rabatowy) jest jedną z podstawowych dróg do zdobycia lojalności klienta i zachęcenia go do kolejnych zakupów.

Przygotuj poświąteczną strategię dla swego eSklepu

Kawa i obudź się - po Świętach też czeka Ciebie praca! (for. CC by Mike Kniec / Flickr) 

8. Przygotuj swą poświąteczną strategię

Okres poświąteczny kojarzy się z czyszczeniem magazynów z produktów, których nie zdołało się sprzedać przed Gwiazdką. To także czas, w którym należy powalczyć o klientów z wyczyszczonymi portfelami. Planując poświąteczną strategię, warto przygotować szereg promocji, wyprzedaży czy rozmaitych wariantów sprzedaży ratalnej. Giganci eHandlu do poświątecznej sprzedaży przygotowują się równie pieczołowicie, jak do handlu w Święta – w 2014 roku Amazon z pierwszymi promocjami wystartował już… 25 grudnia.

PRZECZYTAJ TERAZ: Kurier to przeżytek? Drony, automaty i aplikacje zmienią eHandel

 

***
Fotografia otwarciowa CC by Kevin Dooley / Flickr