Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Święta według Google: jak Polacy szukają prezentów w internecie

26 Lis 2015   Aktualizacja: 26 Lis 2015

Barbara Żbik

Zaczynamy poszukiwania wcześniej, sprawdzamy wnikliwiej i coraz chętniej przy pomocy urządzeń mobilnych. Nowy raport Google zawiera cenne wskazówki dla właścicieli eSklepów

Jeszcze kilka lat temu widok reklam świątecznych na początku listopada mógł budzić zdziwienie. Dziś jest już normą. Okres przedświątecznej gorączki rozpoczyna się wcześniej i trwa coraz dłużej. Nie jest to rezultat zachłanności właścicieli sklepów, lecz zachowań konsumentów. Także tych, którzy recepty na trafione bożonarodzeniowe prezenty szukają w internecie.

Świąteczna gorączka trwa już od dawna

Badanie Ipsos i Google, oparte na danych największej wyszukiwarki internetowej na świecie, jest globalne, ale wyniki różnią się nieznacznie w poszczególnych częściach świata.

Na przykład w USA w 2014 roku aż 61 proc. kupujących rozpoczęło poszukiwania świątecznych prezentów już w połowie listopada! A konkretniej – jeszcze przed Świętem Dziękczynienia (które tradycyjnie obchodzone jest w czwarty czwartek listopada). To o tyle zaskakujące, że do tej pory za początek bożonarodzeniowego sezonu zakupów uznawano w Ameryce Czarny Piątek, czyli pierwszy piątek po amerykańskim święcie narodowym. W ciągu roku wskaźnik kupujących, którzy ruszyli na łowy przed tradycyjną inauguracją sezonu zakupowego, wzrósł aż o 17 proc. W dodatku aż jedna czwarta konsumentów w USA dokonała bożonarodzeniowych zakupów jeszcze przed Halloween.

Przedświąteczny szał przyspieszył również nad Wisłą. Analiza zachowań rodzimych konsumentów w wyszukiwarce Google pokazuje, że już 20 proc. Polaków dokonuje pierwszych świątecznych zakupów na trzy miesiące przez Bożym Narodzeniem. A to oznacza, że właściciele eSklepów muszą swoje świąteczne strategie wdrażać już w trzecim kwartale roku.

Przeczytaj: Kalendarz żniw w eCommerce, czyli kiedy eSklepy przeżywają oblężenie

Czego i gdzie szukają Polacy?

Z raportu Ipsos i Google wynika, że w zeszłym roku aż 78 proc. Polaków posiłkowało się internetem podczas poszukiwań świątecznych prezentów. Dla większości rodaków było to źródło wiedzy zdecydowanie ważniejsze niż przyjaciele, bliscy czy koledzy z pracy (29 proc.). Znalezione informacje przekładają się na wypełnione towarami koszyki - raport pokazuje bowiem, że w 2014 roku za pośrednictwem sieci przynajmniej jednego świątecznego zakupu dokonało 40 proc. przebadanych internautów.

Widać również, jakie kategorie produktów cieszą się największym zainteresowaniem kupujących. W okresie świątecznym wzrosła liczba zapytań w Google dotyczących:

  • odzieży i obuwia (zegarki + 32 proc., piżamy + 31 proc., biżuteria + 26 proc.)

  • domu i ogrodu (poduszki i koce + 33 proc., świece + 24 proc.)

  • produktów dziecięcych (media, czyli film i muzyka + 52 proc., książki + 29 proc., rowery + 25 proc.).

To obiecujące wnioski dla wszystkich sprzedawców, którzy potrafią dobrze eksponować swoje produkty w sieci i umiejętnie zachęcają do ich zakupu.

Dzieci nie marzą już o tablecie

Co ciekawe, stosunkowo skromnie wzrósł wskaźnik wyszukiwania haseł produktów z obszaru elektroniki. A w przypadku tabletów zmalał nawet o 9 proc.

Mniejszego zainteresowanie tabletami można spodziewać się również w tym roku. Jak bowiem wynika z danych firmy International Data Corporation (IDC), w drugim kwartale 2015 roku sprzedaż tych urządzeń zmniejszyła się o 7 proc. Zamiast tabletów coraz częściej pod choinkami będziemy widywać urządzenia 2 w 1 (czyli komputery z odłączaną klawiaturą, które mogą służyć jako urządzenia mobilne). IDC prognozuje, że w 2015 roku ich rynek wzrośnie nawet o 86 proc. względem ubiegłego roku.

Prezentów szukamy na smartfonach

Nie jest tajemnicą, że w światowym handlu rośnie znaczenie urządzeń mobilnych, ale jeszcze wyraźniej ich rosnącą popularność widać w okresie przedświątecznym. Z badań Ipsos i Google wynika, że w 2014 roku już 23 proc. haseł dotyczących prezentów internauci wyszukiwali za pomocą smartfonów i tabletów. Zdecydowanie częściej użytkownicy korzystali z tych pierwszych – sięgała po nie co piąta osoba przygotowująca się do świątecznych zakupów. W ciągu roku odsetek internautów szukających prezentów przy pomocy smartfonów wzrósł aż o 121 proc. W przypadku tabletów wzrost wyniósł natomiast 79 proc.

Prezenty w internecie - jak szukają ich Polacy, raport IPSOS i Google

Najchętniej z urządzeń mobilnych korzystają internauci szukający akcesoriów z segmentu dom i ogród. Już co trzeci szukający posiłkuje się smartfonem albo tabletem. Z urządzeń mobilnych też chętnie korzystają osoby szukające prezentów z sektora odzieży i obuwia - 28 proc. (w ciągu roku wzrost w tym obszarze wyniósł aż 140 proc.). Najrzadziej po smartfony i tablety sięgają natomiast ci konsumenci, którzy poszukują produktów dla dzieci - 17 proc..

YouTube – świąteczna wyszukiwarka Amerykanów

O ile w Polsce wykorzystywanie mechanizmów wideo w sprzedaży i marketingu wciąż traktuje się jako novum i trend niedalekiej przyszłości, za Oceanem już teraz eSprzedawcy mogą wykorzystywać ich potencjał. Z badania Ipsos i Google wynika bowiem, że w 2014 roku w Stanach Zjednoczonych aż 26 proc. internautów szukało świątecznych inspiracji za pośrednictwem platformy YouTube. 32 proc. ankietowanych zapewniało, że będzie częściej korzystać z niego w trakcie kolejnych świąt.

Internauci z USA najczęściej szukają na platformie porad, inspiracji i recenzji produktów. A jak pokazuje analiza zrealizowana przez YouTube, prawdziwą furorę w sieci robią materiały typu „unboxing”, czyli prezentacje produktów zaczynające się od wyjęcia ich z pudełek (często połączone z krótkimi recenzjami). Od początku 2015 roku użytkownicy należącej do Google platformy obejrzeli około 60 milionów godzin tego typu treści. Od powstania YouTube odnotowano natomiast już 1,1 mld odsłon takich materiałów.

TERAZ PRZECZYTAJ: ePłatności: czego oczekują klienci, a czego właściciele sklepów?

Zdjęcie otwarciowe: Fotolia/pixelliebe