Wybór kraju

Wybór kraju

Szybkie przelewy rządzą w internecie. Czy zastąpią gotówkę?

01 Mar 2017   Aktualizacja: 01 Mar 2017

Marta Siekierska

Według najnowszego raportu, Polacy coraz bardziej cenią sobie czas i wygodę. Dlatego w sieci płacą szybkimi przelewami internetowymi, czyli tzw. metodą pay-by-link.

To jeden z najważniejszych wniosków, jaki płynie z raportu „Płatności cyfrowe 2016”, opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Jego autorzy postanowili sprawdzić zwyczaje zakupowe polskich internautów. Zbadali, z jakich produktów finansowych korzystają. A także odpowiedzieli na pytanie, które od kilku lat coraz głośniej zadają sobie eksperci i konsumenci – czy Polacy są gotowi na rezygnację z gotówki?

Polacy uwielbiają szybkie przelewy internetowe

Wyniki badania są optymistyczne dla branży eCommerce. Już 41 proc. wszystkich polskich internautów deklaruje, że kupuje produkty lub usługi w sieci.

Szybkie przelewy są przez nich zdecydowanie najczęściej stosowaną metodą płatniczą. Płacąc za zakupy w sieci, w ciągu ostatnich sześciu miesięcy metodę pay-by-link (jej dostawcą jest m.in. PayU) wybierała blisko połowa polskich internautów (48 proc.). Tę formę płatności szczególnie upodobali sobie ludzie młodzi (w wieku 25-34 lat – 68 proc.), kobiety (61 proc.), a także osoby z wyższym wykształceniem (71 proc.).

Szybkie przelewy internetowe okazały się znacznie popularniejsze od tradycyjnych przelewów (35 proc.), płatności gotówką przy odbiorze produktu (26 proc.), płatności przy odbiorze w sklepie (26 proc.) czy płatności kartą kredytową (także 26 proc.).

 

Co ciekawe, pay-by-link jest także najpopularniejszą metodą płatności podczas zakupów mobilnych (już 38 proc. internautów deklaruje, że kupuje w kanale mobile). Płatności mobilne dokonywane przez pomocy jednego kliknięcia są najchętniej wybieranym sposobem przez 35 proc. badanych. Mniej popularne metody w telefonie to prepaid i płatności zbliżeniowe dokonywane przy pomocy smartfona:

 

Wyniki badania pokazują zmianę naszych zwyczajów zakupowych. Do niedawna urządzenia mobilne służyły nam jedynie do sprawdzenia ceny w sklepach online podczas wizyty w sklepie stacjonarnym. Dzisiaj są narzędziem do pozyskania pełnej informacji o produkcie i realizacji procesu zakupu – od porównania ofert, po potwierdzenie danych dostawy i płatność – pisze w komentarzu do raportu Andrzej Poniński, prezes Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności. – Obserwuję także zmianę polityki sprzedawców, który rozumieją, że na końcu to ten sam klient kupi oferowany towar. A czy zrobi to online, w sklepie stacjonarnym – pozwólmy mu zdecydować - dodaje.

Co z gotówką?

Autorzy raportu chcieli również sprawdzić, czy Polacy są gotowi na rezygnację z używania gotówki. Fizyczne pieniądze z obrotu zaczynają wycofywać pierwsze kraje (Szwecja, Norwegia i Dania), a inne poważnie się nad tym zastanawiają. Czy taki scenariusz możliwy jest również w Polsce?

Najwyraźniej nie – a przynajmniej nie w najbliższym czasie. Blisko połowa polskich internautów (49 proc.) wciąż używa gotówki do dokonywania zakupów w sklepach stacjonarnych. Nawet jeśli w zwykłym spożywczaku płacą głównie kartą (30 proc.) czy wykorzystują płatności mobilne (14 proc.) – banknoty i monety wciąż będą im potrzebne.

Zwolennicy gotówki najczęściej wskazują, że korzystają z niej z przyzwyczajenia (20 proc.), ponieważ chcą zachować anonimowość (16 proc.) albo dlatego, że nie mają zaufania do sklepu, w którym po raz pierwszy dokonują zakupów (15 proc.). Do pieniędzy w fizycznej postaci najbardziej przywiązane są osoby mieszczące się w grupie wiekowej 45-54 lata (to także grupa najbardziej konserwatywna wobec elektronicznych form płatności).

Zapewne dlatego aż 64 proc. badanych ogółem odpowiedziało, że jest przeciwnych wycofaniu gotówki z obiegu. Wygląda więc na to, że w Polsce może upłynąć jeszcze wiele lat, zanim gotówka zostanie całkowicie wyeliminowana z obiegu. O ile kiedykolwiek.

***

Raport „Płatności cyfrowe 2016” przygotowała Izba Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Mobile Institute i GoMobi.pl. Powstał na podstawie badania zrealizowanego metodą CAWI. Dane zbierane były od 24 listopada do 3 grudnia 2016 roku od 2051 internautów.

Zdjęcie otwarciowe: CC by Pixabay