Wybór kraju

Wybór kraju

TOP 10: fakty z eCommerce

11 Lut 2016   Aktualizacja: 13 Sie 2016

Magdalena Parys

Ciekawe wiadomości na temat handlu internetowego w Polsce. To czego jeszcze nie wiesz o zakupach online, znajdziesz na naszym blogu. Bądź na bieżąco.

Przedstawiamy 10 najnowszych i praktycznych informacji, dzięki którym dowiesz się o nowo powstałych eSklepach, tańszych i wygodniejszych przesyłek kurierskich, kartach upominkowych dostępnych tylko przez internet oraz czy podatek od handlu może oznaczać koniec internetowych zakupów za granicą.

# 1. Nowe sklepy internetowe na polskim rynku

Inditex rozwija sieć sklepów online w Unii Europejskiej. W Polsce dotąd można było zrobić zakupy internetowe w Zarze, Zarze Home, Berhsce, Massimo Dutti, Stradivariusie, Pull & Bear oraz Oysho. Do tej listy właśnie dołączyła kolejna marka – Uterqüe. Od 4 lutego działa już polska wersja sklepu! Nowa marka specjalizuje się w ubraniach, obuwiu i akcesoriach wykonanych z najwyższej jakości materiałów. W ofercie eSklepu są m.in. ręcznie robione buty, torebki oraz paski. Półka cenowa dlatego też nie należy do najniższych. Ceny wahają się od 170 do 2000 zł.

Markę Premium skierowaną do zamożniejszych osób wypuścił także polski koncern LPP. W kolekcji Tallinder klienci znajdą zarówno linie damską, jak i męską, składające się z luksusowych ubrań, butów oraz akcesoriów.

# 2. CCC już ze sklepem online

Największy polski producent i sprzedawca obuwia jeszcze do połowy stycznia br. nie miał sklepu internetowego. W zeszłym miesiącu zakupił 75 proc. udziałów w spółce eObuwie.pl, liderze internetowej sprzedaży obuwia w Polsce. Od teraz buty dostępne na stronie sklepu CCC kupisz bez wychodzenia z domu. Realizacja zamówienia odbywa się za pośrednictwem eobuwie.com.pl.

# 3. Klienci Ikea Polska kupują online?

Polski odział szwedzkiego koncernu meblowego uruchomił nową usługę – zakupy przez telefon z dostawą do domu. Telefoniczny proces zakupowy w Ikei niemal do złudzenia przypomina klasyczne eZakupy. Konsument w rozmowie z konsultantem zamawia wybrane z katalogu na stronie internetowej towary. Następnie otrzymuje maila z potwierdzeniem złożenia zamówienia, które należy opłacić. Po finalizacji transakcji Ikea przystępuje do realizacji zamówienia i wysyłki. Sklep pobiera opłaty zarówno za skompletowanie, jak i transport zamówienia. Ta pierwsza zależy od wagi zamówienia, a druga od odległości miejsca dostawy od sklepu, który je realizuje. Na razie dostawy będą wysyłane tylko z dwóch sklepów – we Wrocławiu i Łodzi. Za przesyłkę ze stolicy Dolnego Śląska lub woj. Łódzkiego w najniższym przedziale wagowym (0-150 kg) trzeba zapłacić łącznie 139 zł. 
Dla adresów spoza tych dwóch miast należy doliczyć opłatę 3,80 zł za każdy km trasy. Tym samym, zakupy ze sklepu w Łodzi do odbiorcy w Warszawie będą się więc wiązać z opłatą przekraczającą 500 zł.

Otwarcie sklepu internetowego Ikea w Polsce planowane jest pod koniec tego roku.

# 4. Opcja przekierowania paczki

Wprowadzony przez InPost system dynamicznego przekierowania paczek to rozwiązanie dedykowane kategorii przesyłek kurierskich. Z usługi skorzystać mogą wszyscy klienci indywidualni, którzy wybrali tę opcję dostawy towaru, jednak – m.in. z uwagi na nieobecność domowników lub brak czasu w dniu doręczenia – chcą odebrać swoją przesyłkę z wybranego Paczkomatu InPost lub jednego z Punktów Obsługi Klienta. Decyzje o przekierowaniu można podjąć po otrzymaniu wiadomości mailowej lub SMS z informacją, że Twoja przesyłka jest już w drodze. To właśnie w tych wiadomościach odnajdziesz link do odpowiedniej strony.

Przekierowanie paczki InPost.

Foto: materiały prasowe

# 5. Oszczędność kilku złotych przy wysyłce takiej samej paczki kurierskiej

Z danych internetowej porównywarki kurierów – kurierem.pl – wynika, że najtańszym przewoźnikiem w Polsce jest K-EX, u którego za standardową przesyłkę o wadze 1 kg trzeba zapłacić 13,28 zł (cena brutto). Najdrożej za usługi kurierskie zapłacisz z kolei w UPS, gdzie identyczna paczka kosztuje 18,91 zł (cena brutto). U pozostałych, dużych dostawców – DHL, DPD i Fedex – wartość takiej usługi wynosi 15-16 zł (brutto).

# 6. Na każdego Polaka przypada co najmniej jedna aukcja internetowa

Według danych GUS w 2015 ludność Polski wynosiła 38 611 mln osób. Z kolei według portalu aukcjostat.pl, 11 lutego 2016 r. w największym polskim serwisie aukcyjnym Allegro było dostępnych 44 256 656 mln aukcji internetowych. Liczba ofert utrzymuje się na podobnym poziomie, przeważnie przekracza 43 mln.  Co oznacza, że w internecie można kupić wiele.

Przeczytaj także: 8 sposobów na zwycięstwo w licytacji>>

# 7. Łatwiejsze rozwiązywanie sporów z eSklepami w UE

Od 9 stycznia we wszystkich krajach Unii Europejskiej obowiązuje rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich. Umożliwiająca taką procedurę platforma powinna ruszyć 15 lutego. Na stronach sklepów online należy zatem szukać linku do internetowego systemu rozwiązywania sporów.

Żeby złożyć skargę, skarżący (zarówno konsument, jak i przedsiębiorca) będzie musiał wypełnić jedynie elektroniczny formularz. Rozpatrzenie zażalenia nie będzie wymagać fizycznej obecności stron.

# 8. Karta podarunkowa na Allegro

Portal aukcyjny oferuje wirtualne kupony, które można doładować na kwotę od 20 do 500 zł. Karta podarunkowa przesyłana jest w ciągu kilku minut na adres e-mail. Przesyłka zawiera grafikę z kodem na kupon, który można wykorzystać zarówno kupując przez komputer stacjonarny, jak i w aplikacji mobilnej. Ważność karty to 6 miesięcy od zakupu. Na razie dostępnych jest 6 wzorów karty.

Karty podarunkowe na zakupy na Allegro.

Foto: materiały prasowe

# 9. Kupony upominkowe na loty

Vouchery Ryanair i Wizzair to idealny pomysł na prezent. Twoi najbliżsi mogą sami wybrać miejsce podróży (w akcji biorą udział wszystkie obecne kierunki podróży) w terminie 12 miesięcy od momentu zakupu. W Ryanair dostępne są kupony o wartości 25, 50, 75, 100, 150, 200 EUR. Z kolei w Wizzair nabędziesz bony w wysokości 25 i 50 EUR. Jest również opcja zmiany waluty na polskie złote.

# 10. Zakupy na Amazonie i Aliexpress pod znakiem zapytania

Wygląda na to, że już niebawem robienie internetowych zakupów za granicą może stać się utrudnione. Powodem tego jest ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej, która ma wejść w życie 1 kwietnia br. Projekt ustawy przywiduje m.in., że sprzedawcy zagraniczni będą musieli wypełniać polski PIT, pisać odpowiednie oświadczenia po polsku i przesyłać stosowny podatek przelewem międzynarodowym. Co więcej będą musieli wiedzieć, kiedy w Polsce wypada jakieś święto (sprzedaż w niedzielę i święta jest wyżej opodatkowana). Ustawa wprowadzająca podatek od handlu zakłada także, że w ściąganie tej daniny będą zaangażowane również firmy kurierskie. Dla towaru wysyłanego z zagranicy przewoźnik będzie zobowiązany do uzyskania od wysyłającego oświadczenia o uiszczeniu podatku. Te inne utrudnienia mogą spowodować wycofanie się wielu eSklepów ze sprzedaży w Polsce.

Miesięczna liczba użytkowników zagranicznych sklepów internetowych
zalando.pl  2 991 531
alibaba.com 1 995 510
amazon.com 960 632
aliexpress.com 904 418
ebay.com 556 705

Źródło: megapanel z grudnia 2015

 

Czytaj również: Jak startupy znad Wisły zmieniają eHandel>>

***

Fotografia otwarciowa: CC by plantronlcsgermany/Flickr