Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Uszkodzona przesyłka pocztowa – co robić?

03 Gru 2015   Aktualizacja: 23 Sie 2016

Magdalena Parys

Listonosz już odjechał. Otwierasz dostarczoną przez paczkę i… wyjmujesz smartfon z pękniętym ekranem. Podpowiadamy, jak radzić sobie w takiej sytuacji.

W Polsce rocznie wysyłane jest ponad 60 mln paczek (i liczba ta cały czas rośnie, z związku z rozwojem handlu internetowego). Wiele z nich przebywa setki kilometrów, magazyny, sortownie i taśmy podajników, zanim trafi do adresatów. Niestety, zdarzają się pechowe przypadki i uszkodzenia. Zamawiający przesyłkę ma jednak kilka możliwości, aby walczyć o swoje prawa. W dzisiejszym poradniku zajmiemy się szczegółowo Pocztą Polską – reklamacjami wobec innych firm kurierskich – następnym razem.

Uszkodzenia widoczne na pierwszy rzut oka

Jeśli przy odbiorze przesyłki widzisz naruszoną paczkę, pierwsza myśl to – w jakim stanie są moje zakupy?. Nie ma co panikować, otwarcie pakunku w obecności listonosza lub pani na Poczcie jest wręcz wskazane. Działaj według zasady – przed podpisaniem sprawdzić.

Podpis pod dokumentem, że przesyłkę się obejrzało, sprawdziło i wszystko było w porządku, nie przekreśla jednak szans na dochodzenie swoich praw.

Uszkodzona przesyłka pocztowa – jak wnieść reklamację?

Zażalenie na usługi pocztowe można składać osobiście w każdym urzędzie pocztowym na terenie kraju lub elektronicznie. Gdy mieszkasz w Krakowie, a paczka została nadana we Wrocławiu, masz kilka możliwości:

  1. Pojechać do stolicy Dolnego Śląska, na Pocztę, z której wysłano przesyłkę.
  2. Iść do najbliższego oddziału pocztowego w swoim miejscu zamieszkania.
  3. Wypełnić formularz online, dostępny na stronie internetowej Poczty Polskiej.

Reklamację może złożyć każdy – zarówno Ty, jak i sprzedawca. Przy dochodzeniu odszkodowania trzeba jednak poczekać na decyzję sklepu. Byś mógł otrzymać rekompensatę finansową, sprzedawca musi się jej zrzec na Twoją korzyść – co wbrew pozorom jest możliwe :)

W jakim czasie należy dokonać zgłoszenia?      

Jeżeli przesyłka lub jej zawartość dojdą w uszkodzonym stanie, widocznym gołym okiem – pogniecione, poszarpane opakowanie lub porysowany ekran smartfona – masz 12 miesięcy od dnia jej nadania na złożenie reklamacji. Oczywiście im szybciej, tym lepiej.

Gdy natomiast umknie coś Twojej uwadze, wada będzie niezauważalna na pierwszy rzut oka, ze skargą powinieneś się spieszyć –  w tej sytuacji masz jedynie 7 dni od przyjęcia przesyłki od listonosza lub na Poczcie.

Poczta Polska i reklamacja – co powinna zawierać?

Przede wszystkim Twoje dane osobowe, czyli imię i nazwisko, adres zamieszkania, telefon, mail lub dane sprzedawcy – w zależności od tego, kto składa dokument. Należy również opisać i uzasadnić powód reklamacji.  Jeśli ubiegasz się o odszkodowanie, powinieneś wpisać wysokość zadośćuczynienia, o które będziesz walczył. Załączenie zdjęć, dokumentujących stan faktyczny przesyłki także nie zaszkodzi, a wręcz pomoże i być może nawet przyśpieszy proces weryfikacji zgłoszenia. Fotografia to zawsze nośnik dodatkowych informacji i cenny materiał dowodowy.

Poczta Polska na rozpatrzenie reklamacji ma czas do 30 dni od momentu otrzymania zawiadomienia o źle wykonanej usłudze pocztowej.

Uszkodzona przesyłka – ile wynosi odszkodowanie?

Za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej możesz domagać się rekompensaty finansowej w wysokości wartości towaru, określonej przez sprzedawcę. To znaczy, jeśli za telefon zapłaciłeś 500 PLN i  w trakcie transportu został on uszkodzony, a sprzedawca nie chce zwrotu kosztów poniesionych strat, masz prawo żądać od Poczty całej sumy wraz z kosztem wysyłki.

 

Pamiętaj również, że reklamacji na Poczcie podlega także przesyłka niedostarczona w terminie 14 dni od jej nadania.

 

***
Zdjęcie otwarciowe: CC by David Corral / Flickr