Wybór kraju

Wybór kraju

Uwaga na podejrzane maile od znanych marek

22 Lut 2017   Aktualizacja: 22 Lut 2017

Magdalena Parys

Podszywanie się pod inne firmy i wyłudzanie danych od użytkowników internetu, w tym danych dotyczących systemów bankowości internetowej. Jak się przed tym ustrzec?

Niewinnie wyglądający e-mail, a w nim wiadomość z banku lub innej instytucji o konieczności zalogowania się, zmiany danych  lub sprawdzenia statusu przesyłki kurierskiej.  Na pierwszy rzut oka nic nie budzi podejrzeń. W treści znajduje się link rodem z domeny nadawcy, szata graficzna i logo też do złudzenia przypominają znane elementy. Po kliknięciu, odsyłacze kierują jednak do stron zawierających wirusy, które infekują  sprzęt, a osoby trzecie wchodzą w posiadanie danych osobowych, adresowych, numerów kart, loginów i haseł do bankowości elektronicznej oraz witryn internetowych. Wirusy mogą też szyfrować pliki i dokumenty na dysku, po czym wymuszać wpłatę kwoty, aby odszyfrować zaatakowane elementy. Takie działania nazywane są phishingiem – ostatnio wymierzonym w firmę kurierską DPD.

Jak rozpoznać phishing i nie dać się oszukać? 8 zasad

#1. Uważnie czytaj wiadomości, w których prosi się o potwierdzenie lub weryfikację danych. Zwracaj też uwagę na błędy w pisowni.

#2. Nie działaj pochopnie. Do skrzynki mailowej trafia wiadomość od firmy kurierskiej, choć nie spodziewasz się żadnej przesyłki. Zlekceważ taką informację.

#3. Zwracaj uwagę na szczegóły. Adres zainfekowanej strony może różnić się jedną literą od prawdziwej domeny nadawcy.

#4. Nie otwieraj linków do stron banków z prośbą o potwierdzenie. Instytucje te nie stosują takich działań.

#5. Sprawdzaj informacje bezpośrednio u dostawcy. Wiadomość o super promocji i/lub ofercie powinna być także widoczna na stronie internetowej firmy.

#6. Nie pobieraj załączników maili, jeśli w przeglądarce widzisz komunikat o potencjalnie niebezpiecznym pliku.

#7. Ochraniaj swoje hasła i nie ujawniaj ich nikomu.

#8. Dbaj o to, aby przeglądarka była cały czas zaktualizowana i korzystaj z zabezpieczeń.

Firmy ostrzegają przed fałszywymi mailami

Coraz więcej marek przegrywa z hakerami. Tylko w lipcu 2016 r. PayPal  w wiadomościach z ataku phishingowego pojawił się prawie 14 tys. razy. Facebook – 705, Apple – 222, Google– 212, Microsoft – 156 (dane z http://www.phishtank.com). Oszuści internetowi często podszywają się też pod banki. Co ważne masowe ataki hakerskie  w dobie rozwiniętych mediów społecznościowych, są zazwyczaj szybko nagłaśniane przez użytkowników-ofiary ataku oraz zainteresowane firmy.

– Prosimy nie otwierać załącznika i skasować maila. W razie otrzymania wiadomości od DPD zawierających powyższe przesłanki, prosimy o weryfikację numeru przesyłki w systemie Track&Trace lub kontakt z naszym Contact Center – tak firma kurierska, w odpowiedzi na maile z informacją o niezastaniu odbiorcy przesyłki pod wskazanym adresem i prośbą o zmianę daty dostawy, ostrzegała przed zagrożeniem internetowym na początku lutego br.

Fałszywy mail wysłany w imieniu firmy kurierskiej DPD.

Przeczytaj teraz: Gadżety do walki ze smogiem

***

Zdjęcia otwarciowe: Pixabay