Wybór kraju

Wybór kraju

Handel internetowy vs tradycyjny – co na Święta wybiorą Polacy?

15 Gru 2015   Aktualizacja: 16 Gru 2015

Barbara Żbik

Jeśli chodzi o chęć do kupowania prezentów świątecznych przez internet, Polacy ustępują jedynie Brytyjczykom i Niemcom. Co nas przekonuje do sieciowego handlu?

Uczestnicy badania zrealizowanego przez firmę doradczą Deloitte (wzięło w nim udział 14 krajów) byli pytani m.in. o to, jak wiele towarów w ich świątecznym koszyku zostanie kupionych przez internet. Polacy wyjątkowo chętnie - na tle innych narodów - deklarowali, iż w Boże Narodzenie postawią na eCommerce.

- Okazało się, że w Polacy aż 40 proc. zakupów świątecznych planują zrobić w sklepach internetowych. Lepszy wynik uzyskano jedynie w Wielkiej Brytanii i Niemczech, gdzie wskaźniki te wyniosły odpowiednio 48 proc. i 46 proc. Na drugim biegunie znalazły się Bułgaria, Belgia, Rosja czy Słowenia – mówi Magdalena Jończak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.

Średnia dla wszystkich badanych europejskich krajów wynosi 37 proc.

Wyszukiwarki cen – metoda na prezent

Dziewięciu na dziesięciu Polaków planując świąteczne zakupy ma zamiar wykorzystać wyszukiwarki cenowe. Coraz większą popularnością w wyszukiwaniu atrakcyjnych ofert cieszą się również media społecznościowe (53 proc.).

Inaczej jest natomiast w przypadku zakupów spożywczych. Polska pozostaje jedynym krajem, w którym konsumenci zamierzają robić je głównie w sklepach dyskontowych – wskazało na nie 60 proc. ankietowanych (wobec 63 proc. w roku ubiegłym). Polacy nie są jeszcze przekonani do robienia zakupów spożywczych w sklepach internetowych. Na ten kanał wskazało tylko 11 proc. badanych (to spadek! O 4 proc. mniej, niż rok wcześniej).

Handel internetowy kontra handel tradycyjny

Firma doradcza Deloitte zapytała też Polaków, planujących świąteczne zakupy, o to dlaczego wybierają handel internetowy lub tradycyjny:

Zalety eSklepów i sklepów tradycyjnych według Deloitte; handel internetowy kontra tradycyjny

Jeżeli chodzi o szukanie upominków, to sieć służy nam pomocą przede wszystkim w przypadku sprzętu elektronicznego (53 proc.) oraz gier wideo (53 proc.). Doceniamy dowolność pory robienia zakupów i brak kolejek do kasy przed Świętami.

Z kolei w tradycyjnych sklepach wciąż szukamy inspiracji jeżeli chodzi o jedzenie i picie (45 proc.). Podobnie jest z porównywaniem cen: sześciu na dziesięciu ankietowanych porównuje w internecie ceny sprzętu elektronicznego. Z kolei połowa nas ceny artykułów spożywczych woli sprawdzić osobiście, w sklepach.

Co kupujemy online, a co offline?

Połowa respondentów kupując sprzęt elektroniczny, gry wideo oraz filmy, wybiera sklepy internetowe. Z kolei do sklepów tradycyjnych wybiera się 76 proc. badanych kupujących jedzenie i 66 proc. tych, którzy poszukują produktów kosmetycznych i zdrowotnych.

Decydując się na zakup prezentów w tradycyjnych sklepach, Polacy najczęściej stawiają na galerie handlowe (29 proc.) oraz supermarkety i hipermarkety (24 proc.). W Europie wygrywają natomiast specjalistyczne sieci sklepów (31 proc.) oraz hiper- i supermarkety (27 proc.).

Sprzedawca – przede wszystkim kompetentny

Zarówno w Polsce, jak i pozostałych badanych europejskich krajach konsumenci oczekują od sprzedawców przede wszystkim kompetencji. Zdaniem 60 proc. polskich respondentów (62 proc. Europejczyków) sprzedawcy powinni posiadać wiedzę na temat produktów oferowanych w sklepie. Polacy oczekują, że sprzedawca będzie pomocny w procesie dokonywania zakupów i płatności. W przypadku sklepów internetowych zaś oznacza to przede wszystkim dobre opisanie towaru i możliwość obejrzenia zdjęć.

PRZECZYTAJ TEŻ: Jak Polacy będą kupować w Święta?

Zdjęcie otwarciowe: CC by Nikolaj Potanin/Flickr