Wybór kraju

Wybór kraju

Zakup smartfona przez internet. Na co zwracać uwagę?

21 Kwi 2016   Aktualizacja: 22 Sie 2016

Magdalena Parys

Kupno nowego telefonu to spory wydatek. Warto się więc do niego przygotować. Z naszego przewodnika dowiesz się na co zwracać uwagę, aby wymarzony gadżet spełnił pokładane w nim oczekiwania. 

Nie ulega wątpliwości, że smartfon to dziś jeden z najbardziej niezbędnych akcesoriów. Technologia mobilna rozwija się w bardzo szybkim tempie, a z każdym rokiem producenci zaskakują i kuszą coraz to nowszymi funkcjami i parametrami. Telefon jest osobistym komputerem, centrum rozrywki, aparatem fotograficznym, środkiem płatniczym, przewodnikiem, a dla niektórych… przyjacielem. Wszystko to zapakowane w rozmiarach wielkości połowy tabliczki czekolady, na którą spoglądasz w ciągu dnia przynajmniej kilkadziesiąt razy. Przydałoby się więc, żeby telefon działał bez zarzutów i był użyteczny. W poradniku koncentrujemy się na parametrach urządzenia (wyświetlacz, pamięć wewnętrzna, aparat, łączność bezprzewodowa, itp.), ale także na elementach, które zapewnią ci bezpieczny zakup i odpowiednie warunki używalności.

Wielkość i rozdzielczość wyświetlacza w smartfonie

Jeśli chcesz, aby obraz był bardzo szczegółowy i ostry, wybierz smartfon z wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości. Jeśli ma ekran od 4 do 4,9 cala i rozdzielczość 720×1280 px, to można go uznać za wystarczający. W przypadku wyświetlaczy o przekątnej od 5-6 cali zalecana jest rozdzielczość 1080×1920 pikseli (Full HD) lub wyższa. W najbardziej zaawansowanych smartfonach z wyświetlaczami powyżej 5 cali można już spotkać się z rozdzielczością 1440×2560 px (np. Samsung Galaxy S6 edge+), a nawet 2160×3840 px (np. Sony Xperia Z5 Premium).

Wysoka rozdzielczość w praktyce przekłada się na lepszą jakość czcionek na stronach internetowych. Oczekiwać można też wyższego komfortu oglądania filmów i grania.

Więcej pamięci w telefonie

Jeśli będziesz przechowywać w swoim smartfonie dużo zdjęć, filmów, plików muzycznych lub innych dokumentów, to wybierz urządzenie z obsługą kart pamięci. Obecnie najbardziej popularnym standardem stosowanym w smartfonach jest microSD. Karty te są tak małe, że mieszczą się na opuszku palca, ale można na nich zapisać ponad 100 GB danych. Zastanów się dobrze, jak dużo aplikacji będziesz chciał wgrać do telefonu (potrafią zajmować po kilkadziesiąt MB, a gry – nawet kilkaset).

Dobra jakość zdjęć

Jeśli oczekujesz, że twój smartfon będzie robił bardzo szczegółowe, pełne detali zdjęcia, zwróć uwagę na ilość pikseli („Mpx” lub „Mpix”). Im jest ich więcej, tym zdjęcia będą ostrzejsze i lepszej jakości. Jaki smartfon to zapewni? Dobrymi przykładami są Microsoft Lumia 950, wyposażony w aparat 20 megapikseli lub Sony Xperia Z5 (23 Mpx). W większości zastosowań wystarczy jednak aparat o rozdzielczości od 8 do 13 Mpx. Z kolei aparat przedni, pomocny szczególnie dla osób lubiących robić selfie, powinien mieć przynajmniej 2-3 Mpx, a najlepiej 5-8 Mpx.

Zwróć też uwagę na takie szczegóły techniczne jak czas reakcji i ustawienia ostrości przez telefon oraz jakość zdjęć, które robi przy niewystarczającym oświetleniu.

Płatności i transfer danych

Jeśli chcesz, aby twój smartfon umożliwiał dokonywanie płatności zbliżeniowych, w opisie odszukaj oznaczenia NFC (Near Field Communication). Po odpowiednim skonfigurowaniu, gdy przyłożysz smartfon do terminala płatniczego, dokonasz zakupu w sposób identyczny jak kartą zbliżeniową. Zaleta jest taka, że smartfon może przechowywać dane wielu kart płatniczych, różnych banków.

Łączność bezprzewodowa Bluetooth

Jeśli jeździsz samochodem czy na rowerze i zdarza ci się często odbierać telefon, wybierz smartfona z Bluetooth 4.2, 4.1 lub 4.0, do którego podłączysz bezprzewodowy zestaw słuchawkowy lub głośnomówiący. Bez problemu będziesz mógł prowadzić konwersacje, przy okazji zużywając mniej energii niż w przypadku Wi-Fi.

Procesor

Jeśli oczekujesz, że twój nowy smartfon będzie obsługiwał gry i wyświetlał filmy HD, to zwróć uwagę na procesory 4 rdzeniowe lub lepsze. W najnowszych smartfonach z górnej półki stosowane są 8-rdzeniowe (4+4), 6-rdzeniowe (2+4). Nie dotyczy to jednak iPhone'ów, w których wystarczą procesory 2-rdzeniowe. Na Sony Xperia Z5, LG G4, Samsung Galaxy S6 i S7 oraz Apple iPhone 6S będziesz grać i oglądać filmy do woli.

Bateria

Czas pracy smartfona na jednym ładowaniu to szalenie ważna sprawa, szczególnie w podróży, kiedy możesz mieć problem z podłączeniem urządzenia do gniazdka. Warto zwrócić uwagę na podawany przez producenta czas czuwania, rozmów, pracy z internetem w sieci 3G/4G/LTE i Wi-Fi oraz okres odtwarzania wideo i muzyki. Pamiętaj, że są to zazwyczaj dane pochodzące z pomiarów robionych w warunkach laboratoryjnych i nie zawsze odpowiadają rzeczywistości.

Smartfon z dobrą baterią powinien działać około 2-3 dni z włączoną transmisją danych i przy czynnym korzystaniu z aplikacji łączących się z siecią.

Rodowód smartfona, czyli dystrybucja

Niezależnie od tego, czy polujesz na nowe, czy używane urządzenie, warto zwrócić uwagę na jego pochodzenie. Odpowiednią informację znajdziesz zwykle w opisie oferty, przede wszystkim na Allegro. Warto zauważyć, że nie każdy sklep internetowy publikuje takie informacje. Ale jeśli już udostępnia dane nt. pochodzenia telefonu, to opcje są trzy: dystrybucja polska, europejska lub „inna”. W pierwszym przypadku sprzęt został pierwotnie zakupiony w Polsce, np. w sklepie z elektroniką lub u operatora. Ponieważ jest dystrybuowany w naszym kraju oficjalnie, to producent powinien zapewnić obsługę serwisową. Dystrybucja europejska to zwykle sprzęt kupiony w sklepie na terenie Unii Europejskiej. Tutaj z gwarancją może być różnie – najczęściej, jeśli posiadasz pierwotny dowód zakupu z innego kraju i ważną, podbitą gwarancję, możesz liczyć na pomoc oficjalnego serwisu, szczególnie jeśli mowa o bardziej renomowanych producentach. W internecie możesz też trafić na urządzenia pochodzące ze Stanów Zjednoczonych, Chin czy Japonii. W takim wypadku zwykle musisz pogodzić się z brakiem gwarancji w Polsce. Z reguły towary kupione poza Unią mają gwarancję obowiązującą tylko na „terenie gwarancyjnym”. W praktyce naprawa telefonu kupionego w USA jest możliwa w Polsce, ale za opłatą.

Więcej informacji znajdziesz w artykule: Towary kupione za granicą – zobacz, co z gwarancją i reklamacją.

Gwarancja – producenta czy serwisowa?

W pierwszym przypadku za serwis odpowiada sam producent – gdy coś się popsuje, zgłaszasz się nie do sprzedawcy, a do oficjalnego punktu serwisowego. Najczęściej dotyczy to urządzeń pierwotnie zakupionych w Polsce lub z gwarancją międzynarodową.

„Gwarancja serwisowa” oznacza z kolei, że za serwis odpowiada sam sprzedawca – w przypadku usterki kontaktujesz się z nim, by we własnym zakresie usunął uszkodzenie. Taki model serwisowania często stosują sprzedawcy internetowi, którzy sprowadzają na własną rękę niedostępną w Polsce elektronikę.

Blokada telefonu

W opisach ofert można zauważyć zwroty „bez SIM-locka”, „bez blokady iCloud”. Blokada SIM-lock, używana jest coraz rzadziej, bo ogranicza możliwość działania smartfona do kart SIM jednego, konkretnego operatora i występuje zwykle w przypadku telefonów oferowanych w ramach abonamentu. Najlepiej więc szukać urządzenia „bez SIM-locka”.

Określenie „Blokada iCloud” występuje natomiast przy ofertach używanych iPhone’ów. Jest to tak zwana blokada antykradzieżowa, która wymaga od użytkownika podania hasła przed uruchomieniem urządzenia. Blokady nie da się ominąć innym sposobem,  więc urządzenia, które w ofertach (zwykle bardzo tanie) oznaczone są jako „zablokowane z iCloud”, zostały najprawdopodobniej znalezione lub – co gorsza – mogły zostać skradzione.

Czytaj również: eZakupy – uważaj na podróbki

Pytaj i próbuj!

Internet oferuje dużo ciekawsze oferty – szeroka oferta produktowa i promocyjne ceny – ale jeśli naprawdę zależy ci na zakupie smartfona, który posłuży przez dobrych kilka lat, wypróbuj go najpierw. Pobaw się nim w sklepie, przejrzyj opinie, fora lub sprawdź internetowe narzędzie, przygotowane przez Google’a, do wyboru smartfona z Androidem. Na podstawie danych wprowadzonych przez użytkownika, system zaproponuje ci najlepiej dopasowane do twoich potrzeb urządzenie.

Strona jest bardzo prosta i wystarczy wybrać 3 obszary, w których najczęściej będziesz korzystać ze smartfona. Do wyboru są takie kategorie jak: SMS-y i czaty, rozmowy telefoniczne, przeglądanie stron internetowych, robienie zdjęć, słuchanie muzyki, social media, gry, oglądanie wideo, podróże, zdrowie i sport.

Urządzenie Google Android pomaga w wyborze smartfona.

Foto: screen/android.com

Po wyborze każdej z kategorii zostaniesz zapytany o czas, jaki poświęcasz na korzystanie z tych funkcji w ciągu dnia lub tygodnia. Możesz też zostać poproszony o dodatkowe informacje. Na przykład przy wyborze oglądania wideo kolejne pytanie będzie dotyczyć, czy oglądasz filmy przez usługi streamingu, jak np. YouTube czy z pamięci telefonu (pobrane pliki).

W ostatnim kroku wyświetlą się trzy oferty smartfonów, odpowiadające twoim wymaganiom. W moim przypadku były to: Google Nexus 6P, Google Nexus 5X i Samsung Galaxy S6 edge+. 

Trzy propozycje telefonów od Google-Android.

Foto: screen/android.com

Create your own user feedback survey

Przeczytaj teraz: Doładowanie telefonu – teraz i za miesiąc

***

Fotografia otwarciowa: copyright dandyandy/Fotolia