Zalegający towar w magazynie – jak sobie z nim poradzić?
Anna Puacz

Zalegający towar w magazynie – jak sobie z nim poradzić?

Okazało się, że dmuchane flamingi spotkały się z dużo mniejszym zainteresowaniem, niż przypuszczałeś i teraz masz pełen magazyn niechcianego ptactwa? W tym artykule podpowiemy Ci, jak się pozbyć stocków magazynowych i wyjść z trudnej sytuacji obronną ręką.

Rozwiązanie 1: skupy stocków magazynowych

Towar zalegający w magazynie to koszmar każdego, kto działa w branży handlowej. Niesprzedane produkty nie tylko zajmują powierzchnię magazynową, za którą trzeba płacić, ale hamują też rozwój firmy. Jedynymi osobami, które korzystają na takiej sytuacji są właściciele magazynów. W końcu firmy zajmujące się e-handlem należą do ich największych klientów. Rozsądek podpowiada, żeby niesprzedanych artykułów pozbyć się jak najszybciej. Jak tego dokonać, kiedy produkty zalegają w magazynie nie bez powodu? W takiej sytuacji warto skorzystać z przedsiębiorstw zajmujących się skupem towarów. Takie rozwiązanie pozwoli odzyskać część straconych pieniędzy i umożliwi zrobienie miejsca dla nowych produktów. Istnieją platformy, które zajmują się skupem i sprzedażą zalegających stocków. Można tam sprzedać (oraz kupić) produkty z takich kategorii jak:

•    artykuły szklane,
•    artykuły dziecięce,
•    artykuły biurowe,
•    galanteria,
•    obuwie,
•    elektronika,
•    odzież,
•    zabawki.

Im więcej, tym taniej

Ten chwyt marketingowy znany jest ludzkości niemal od początków handlu i co ciekawe… wciąż działa. Wykorzystują go firmy z różnych branż. Od restauracji typu fast food – gdzie za cenę jednego kubka dostajemy nieograniczoną dolewkę – po hipermarkety, w których przy zakupie trzech paczek makaronu, czwartą dostaniesz za połowę ceny. Podobną sztuczkę możesz zastosować w swoim e-sklepie. Zaproponuj klientom zakup kilku produktów i poinformuj ich, ile mogą zaoszczędzić. Takiej okazji raczej nikt się nie oprze. Ciekawym pomysłem może być również dodanie stocków magazynowych do innych zakupów. Jeżeli klient wydał w Twoim sklepie określoną kwotę pieniędzy, np. 100 zł, ciekawym sposobem na wynagrodzenie go za to, jest dorzucenie do przesyłki zalegającego w magazynie towaru. W ten sposób nie tylko zwolni się miejsce na magazynowej półce, ale przede wszystkim klient poczuje się doceniony i chętniej wróci do Twojego e-sklepu. Być może – opowie również o Twojej firmie swoim znajomym.

Cross selling jako sposób na towar zalegający w magazynie?

Cross selling to tak zwana sprzedaż krzyżowa. Jest on strategią marketingową polegającą na oferowaniu produktów oraz usług dodatkowych do zakupionego przez klienta towaru lub usługi podstawowej. Warto dodać, że proponowane w cross sellingu produkty i usługi są rozwiązaniami komplementarnymi. Klient nabył już produkt podstawowy, ale transakcja zakupu jeszcze się nie zakończyła (w e-sklepie jest to sytuacja, kiedy klient kliknął przycisk „kup teraz” lub dodał produkt do koszyka, ale jeszcze za niego nie zapłacił). Korzystając z tego rozwiązania, nie podejmujesz żadnego ryzyka. Dodatkowo zwiększasz szansę na pozbycie się zalegających towarów. Przykładem cross sellingu może być sytuacja, w której klient kupuje u Ciebie np. tablet, a Ty proponujesz mu folię ochronną na ekran lub powerbank o dużej pojemności.

„Ostatnie sztuki!”, czyli jak wywołać u klienta potrzebę zakupu

Niekiedy trudna sytuacja wymaga od nas niekonwencjonalnego podejścia do problemu. Jak więc sprawić, żeby klient zapragnął kupić towar, którego mamy za dużo? Sprawa jest dość prosta. Zrób miniwyprzedaż „ostatnich sztuk”! Powiedz klientom, że ten produkt już nie wróci do Twojego e-sklepu. Szybko się przekonasz, że wielu klientów decyzję o zakupie podejmie szybciej niż zwykle. A towar po prostu zniknie z magazynowej półki.