Zalegający towar w magazynie – jak sobie z nim poradzić?
Anna Puacz

Zalegający towar w magazynie – jak sobie z nim poradzić?

Okazało się, że dmuchane flamingi spotkały się z dużo mniejszym zainteresowaniem, niż przypuszczałeś i teraz masz pełen magazyn niechcianego ptactwa? W tym artykule podpowiemy Ci, jak się pozbyć stocków magazynowych i wyjść z trudnej sytuacji obronną ręką.

Rozwiązanie 1: skupy stocków magazynowych

Towar zalegający w magazynie to koszmar każdego, kto działa w branży handlowej. Niesprzedane produkty nie tylko zajmują powierzchnię magazynową, za którą trzeba płacić, ale hamują też rozwój firmy. Jedynymi osobami, które korzystają na takiej sytuacji są właściciele magazynów. W końcu firmy zajmujące się e-handlem należą do ich największych klientów. Rozsądek podpowiada, żeby niesprzedanych artykułów pozbyć się jak najszybciej. Jak tego dokonać, kiedy produkty zalegają w magazynie nie bez powodu? E-handel może przynieść korzystne rezultaty i rozwiązać istniejący problem. W takiej sytuacji warto skorzystać z przedsiębiorstw zajmujących się skupem towarów. Takie rozwiązanie pozwoli odzyskać część straconych pieniędzy i umożliwi zrobienie miejsca dla nowych produktów. Istnieją platformy, które zajmują się skupem i sprzedażą zalegających stocków za pomocą e-handlu. Można tam sprzedać (oraz kupić) produkty z takich kategorii jak:

•    artykuły szklane,
•    artykuły dziecięce,
•    artykuły biurowe,
•    galanteria,
•    obuwie,
•    elektronika,
•    odzież,
•    zabawki.

Rozwiązanie 2: im więcej, tym taniej

Ten chwyt marketingowy znany jest ludzkości niemal od początków handlu i co ciekawe… wciąż działa. Wykorzystują go firmy z różnych branż. Od restauracji typu fast food – gdzie za cenę jednego kubka dostajemy nieograniczoną dolewkę – po hipermarkety, w których przy zakupie trzech paczek makaronu, czwartą dostaniesz za połowę ceny. Podobną sztuczkę możesz zastosować w swoim e-sklepie. Zaproponuj klientom zakup kilku produktów i poinformuj ich, ile mogą zaoszczędzić. Takiej okazji raczej nikt się nie oprze. Ciekawym pomysłem może być również dodanie stocków magazynowych do innych zakupów. Jeżeli klient wydał w Twoim sklepie określoną kwotę pieniędzy, np. 100 zł, ciekawym sposobem na wynagrodzenie go za to, jest dorzucenie do przesyłki zalegającego w magazynie towaru. W ten sposób nie tylko zwolni się miejsce na magazynowej półce, ale przede wszystkim klient poczuje się doceniony i chętniej wróci do Twojego e-sklepu. Być może – opowie również o Twojej firmie swoim znajomym.

Rozwiązanie 3: cross selling jako sposób na towar zalegający w magazynie?

Cross selling to tak zwana sprzedaż krzyżowa. Jest on strategią marketingową polegającą na oferowaniu produktów oraz usług dodatkowych do zakupionego przez klienta towaru lub usługi podstawowej. Warto dodać, że proponowane w cross sellingu produkty i usługi są rozwiązaniami komplementarnymi. Klient nabył już produkt podstawowy drogą sprzedaży krzyżowej, ale transakcja zakupu jeszcze się nie zakończyła (w e-sklepie jest to sytuacja, kiedy klient kliknął przycisk „kup teraz” lub dodał produkt do koszyka, ale jeszcze za niego nie zapłacił). Korzystając z tego rozwiązania, nie podejmujesz żadnego ryzyka. Dodatkowo zwiększasz szansę na pozbycie się zalegających towarów. Przykładem cross sellingu może być sytuacja, w której klient kupuje u Ciebie np. tablet, a Ty proponujesz mu folię ochronną na ekran lub powerbank o dużej pojemności.

Rozwiązanie 4: „ostatnie sztuki!”, czyli jak wywołać u klienta potrzebę zakupu

Niekiedy trudna sytuacja wymaga od nas niekonwencjonalnego podejścia do problemu. Jak więc sprawić, żeby klient zapragnął kupić towar, którego mamy za dużo? E-sklep będzie świetną alternatywą, a sprawa jest dość prosta. Zrób miniwyprzedaż „ostatnich sztuk”! Powiedz klientom, że ten produkt już nie wróci do Twojego e-sklepu. Szybko się przekonasz, że wielu klientów decyzję o zakupie podejmie szybciej niż zwykle. A towar po prostu zniknie z magazynowej półki.

Zalegający towar w magazynie to niewątpliwie problem, który może dotyczyć wielu przedsiębiorców. Jednak wskazane wyżej działania (jak m.in. cross selling) mogą pomóc w poradzeniu sobie z nadmiarem asortymentu. Spróbuj zastosować je w swoim e-sklepie, a przekonasz się, że z nadmiarem towaru można sobie poradzić, a nawet na nim zarobić.