Wybór kraju

Wybór kraju

Zawrzyj umowę z operatorem komórkowym przy pomocy danych bankowych

18 Paź 2017   Aktualizacja: 18 Paź 2017

Magdalena Parys

Krajowa Izba Rozliczeniowa wprowadza nową usługę do kontaktów z prywatnymi dostawcami, bez konieczności posiadania odrębnych kont do logowania. Potwierdzenie tożsamości ma się odbywać przy pomocy loginów i haseł do rachunków bankowych.

MojeID to projekt, dzięki któremu w prosty sposób będzie można się zalogować np. do towarzystw ubezpieczeniowych, przychodni zdrowia czy operatorów telekomunikacyjnych, bez konieczności pamiętania dziesiątek różnych loginów i haseł. Zastąpią je bowiem dane dostępowe do bankowości elektronicznej. W praktyce, posiadacz usługi mojeID przy zawarciu umowy, na odległość, z operatorem komórkowym nie będzie musiał okazywać dowodu tożsamości. Wystarczy, że zaloguje się na stronie dostawcy usługi telefonicznej, używając loginu i hasła do swojego banku.

Bezpieczeństwo platformy mojeID

Eksperci z KIR-u podkreślają, że korzystanie z nowej platformy będzie w pełni bezpieczne. Narzędzie oparte jest bowiem na bankowym ID. Podczas zakładania konta w banku, twoje dane są uwierzytelnianie. Co więcej, przepływ danych pomiędzy bankami a usługodawcami ma być w pełni kontrolowany. W procesie weryfikacji KIR przesyła jedynie żądanie potwierdzenia tożsamości, natomiast sam proces odbywa się poprzez system bankowy. Usługodawca dostaje jedynie zwrotne potwierdzenie. Innymi słowy, bank potwierdzający dane nie będzie wiedział, w jakim celu została użyta weryfikacja, natomiast przedsiębiorcy, z których usług skorzystasz, zobaczą jedynie czy rzeczywiście mają do czynienia z osobą o wskazanym numerze PESEL. Mechanizm usługi mojeID przypomina trochę sposób płatności elektronicznych, np. przelewem czy BLIK-iem, gdzie w celu autoryzacji płatności należy podać specjalny kod, dostępny w sms-ie lub w aplikacji.

Usługa mojeID - pozwala na kontakt z przedsiębiorstwami poprzez bankowość elektroniczną.

Logo usługi mojeID, fot. materiały prasowe KIR

Kto może skorzystać z usługi bankowego ID?

Z nowego rozwiązania udostępnionego przez KIR będzie mógł korzystać każdy klient banku i użytkownik serwisu usługowego, które umożliwią założenie i potwierdzenie opcji mojeID w swoich systemach. Na razie nie jest znana taka lista podmiotów.

Czym mojeID różni się od Profilu Zaufanego?

MojeID to nie pierwszy pomysł realizowany w ramach projektu cyfryzacji państwa. W kilku bankach – PKO BP, Inteligo, Pekao S.A., ING, Millennium, mBank oraz BZ WBK – działa już Profil Zaufany, który służy do kontaktu obywatela z administracją państwową (np. w celu złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego, czy sprawdzenia punktów karnych) m.in. poprzez dane do bankowości elektronicznej. MojeID będzie działać na podobnych zasadach, ale z uwzględnieniem prywatnych przedsiębiorstw.

Jeszcze w tym roku mają ruszyć testy bankowego ID, a do powszechnego użytku ma wejść w przyszłym roku. W planach KIR-u jest też wdrożenie „podpisu w chmurze” do sygnowania umów online, bez posiadania fizycznego narzędzia, czytnika czy tokena – w przeciwieństwo do podpisu elektronicznego, który co najmniej jednego z tych elementów wymaga.

Przeczytaj teraz: Sklep online Zalando kontra jego kub zakupowy

***

Zdjęcie otwarciowe: Pixabay