Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Chiński Dzień Singla 2015 - padł rekord świata w eCommerce

11 Lis 2015   Aktualizacja: 12 Lis 2015

Barbara Żbik

Podczas siódmej edycji Chińskiego Dnia Singla serwis Alibaba po raz kolejny pobił własny handlowy rekord. Za pośrednictwem należącej do giganta eCommerce platformy internetowej sprzedano produkty o łącznej wartości 14,3 mld dolarów.

W ten sposób wymyślona w Chinach akcja marketingowa stała się największym tego typu wydarzeniem na świecie. Zaplanowany na 11 listopada Dzień Singla to coroczna odpowiedź platformy sprzedażowej Alibaba na międzynarodowe Walentynki. Inspiracją twórców akcji były też popularne w Stanach Zjednoczonych „święta zakupów” – Czarny Piątek (czyli pierwszy dzień sprzedażowego szczytu bożonarodzeniowego) i następujący po nim Cyfrowy Poniedziałek (który jest kumulacją specjalnych promocji online w kategorii „elektronika”).

Dzień Singla – kup sobie prezent

Gigant eCommerce z Państwa Środka po raz pierwszy zorganizował swoje własne wydarzenie w 2009 roku. Pomysł był taki, aby każdy mieszkaniec Chin, który nie jest w stałym związku, zrobił sobie samemu drobny prezent. Obroty wyniosły wówczas około 100 mln dolarów. Od tamtej pory akcja stawała się coraz popularniejsza, eSklepy przygotowywały specjalne promocje, a do kupowania rzucili się nie tylko single. Alibaba, który jest wielką platformą pośredniczącą między eSklepami i klientami, zajął się marketingowym nagłośnieniem wydarzenia oraz obsługą płatności, logistyki itp.

Dzień Singla: 14,3 mld dolarów w jeden dzień

Wczorajsza, siódma edycja Chińskiego Dnia Singla, przyniosła kolejny sprzedażowy rekord. Alibaba wygenerował tego dnia aż 14,3 mld dolarów przychodu (91,2 mld juanów). To wzrost o 60 proc. względem 2014 r.- w zeszłym roku sprzedaż sięgnęła 9,3 mld dol. To także wielokrotnie więcej, niż przyniósł ubiegłoroczny Cyfrowy Poniedziałek w USA, podczas którego producenci elektroniki sprzedali sprzęt o łącznej wartości 2,68 mld dolarów.

Tegoroczny wynik sprzedażowy Alibaby jest tym bardziej imponujący, że chińska gospodarka przeżywa kłopoty. W III kwartale 2015 roku dynamika wzrostu gospodarczego Chin zmalała po raz pierwszy od sześciu lat, osiągając poziom 6,9 proc. To najniższy wynik od I kwartału 2009 roku, (czyli okresu przypadającego zaraz po wybuchu światowego kryzysu finansowego). Chińskiej gospodarki nie pobudziły nawet pięciokrotne obniżki stóp procentowych przez bank centralny. W efekcie pod znakiem zapytania stoi realizacja zakładanego na ten rok przez rząd 7 proc. wzrostu PKB.

James Bond reklamuje akcję

Sukces Alibaby w większym stopniu zdaje się jednak zależeć nie od kondycji gospodarczej kraju, lecz od zwyczaju, jaki powstał wokół Chińskiego Dnia Singla. Analitycy wskazują, że wielu konsumentów z Państwa Środka oszczędza w ciągu roku, aby móc jak najwięcej wydać 11 listopada. Alibaba także zrobiła wiele, aby właśnie tego dnia internauci zaglądali na platformę. Do robienia zakupów zachęcała podczas telewizyjnego show z udziałem chińskich celebrytów i zachodnich aktorów, takich jak Daniel Craig (odtwórca roli Jamesa Bonda). Z kolei Kevin Spacey (prezydent USA Frank Underwood z popularnego serialu „House of Cards”) w dwuminutowym materiale życzył kupującym udanego Dnia Singla. Wyraził żal, że z powodu zabezpieczeń antyhakerskich Białego Domu, nie może korzystać z promocji.

Efekt akcji marketingowej był piorunujący. Jak podaje sam serwis Alibaba, do sprzedaży produktów w trakcie 24-godzinnego maratonu przygotowało się ponad 40 tys. zrzeszonych na platformie handlowców i 30 tys. marek z 25 krajów. Firma szacuje, że aby obsłużyć wszystkie zamówienia, potrzebnych będzie 1,7 mln kurierów, 400 tys. samochodów i 200 samolotów.

TERAZ PRZECZYTAJ: Amerykański Czarny Czwartek i sezon świąteczny? Zobacz kalendarium i mapę światowych żniw w branży eCommerce >>

***
Fotografia otwarciowa: Neon przed siedzibą korporacji Alibaba.com, CC by leighklotz, Flickr