Wybór kraju

Wybór kraju

Czy można zwrócić towar kupiony przez Internet?, czyli fakty i mity na temat zakupów online

14 Wrz 2015   Aktualizacja: 12 Sie 2016

Magdalena Parys

Wraz ze wzrostem liczby osób, robiących zakupy przez Internet pojawia się sporo wątpliwości w kwestii eHandlu, które postanowiliśmy rozwiać. Czas wysłać mity eCommercowe do lamusa i skupić się na faktach. 

 

1. Bezpieczeństwo

MIT: Kupując, przez Internet łatwo być oszukanym.

FAKT: Przy zachowaniu minimum ostrożności zakupy w Internecie są całkowicie bezpieczne. Należy przede wszystkim sprawdzić sprzedawcę (jego dane: nazwę, adres, telefon), opinie innych klientów na jego temat, a także czy transmisja danych odbywa się w szyfrowanym połączeniu za pośrednictwem protokołu SSL. Ma on na celu chronić twoje dane przed dostępem osób trzecich.

Wybierając, regulowanie należności online za pomocą karty płatniczej twoje pieniądze są chronione, dzięki procedurze chargeback. Pozwala odzyskać pieniądze w przypadku, gdy nie otrzymasz opłaconego przedmiotu albo usług lub będą one niezgodne z przedstawioną wcześniej ofertą. W takim przypadku to bank zobowiązany jest do zwrotu pieniędzy na twoje konto. Możesz korzystać z tej procedury za każdym razem, gdy coś pójdzie nie po twojej myśli. Nawet, jeśli biuro podróży, w którym masz opłaconą wycieczkę ogłosi upadłość. Warto o tym pamiętać.

Co więcej, organizacje płatnicze takie jak Visa i MasterCard stworzyły dodatkowy system certyfikacji. Firmy oferujące usługi płatnicze powinny posiadać certyfikat Payment Card Industry Data Security Standard, który zapewnia, że firma spełnia rygorystyczne standardy bezpieczeństwa

Poza tym każda transakcja online musi być potwierdzona dodatkowym hasłem, które identyfikuje właściciela karty i konta. Hasło zazwyczaj jest wysyłane wiadomością SMS lub generowane przez specjalny token (jednorazowy kod).

2. Wysyłka

MIT: Na towary zamówione przez Internet trzeba długo czekać.

FAKT: Dobre sklepy internetowe podają informacje zarówno o przewidywanym terminie wysyłki, jak i dostawy. W większości z nich wysyłka następuje w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia, a zakupiony towar otrzymujesz najczęściej w ciągu trzech–czterech dni roboczych.

Wszystko zależy od wybranej przez Ciebie formy płatności. Jeśli zależy Ci na czasie, wybierz pay-by-link, który umożliwia regulowanie należności bezpośrednio z konta. Wystarczy, że przy płatności klikniesz w specjalnie wygenerowany link a system przeniesie cię do twojej bankowości internetowej. Tam musisz jedynie zatwierdzić transakcję i gotowe. Sprzedawca od razu otrzymuje informację o przelewie. Gdy natomiast bardzo Ci się spieszy, wybierz PayU Express, gdzie proces zapłaty jest możliwy nawet w 0,5 sekundy. Tym samym, do sprzedawcy pieniądze też trafiają ekspresowo. Sprawdź!

Ważne: Jeśli po ustalonym terminie nadal nie masz przesyłki, należy skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą. Niedozwolone jest umieszczenie w regulaminie sklepu zapisu, z którego wynikałoby, że sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie. Sprawdź przed zakupem, czy czasem nie ma takiej informacji. 

3. Zwrot

MIT: Zwroty w sklepach online są niechętnie przyjmowane. 

FAKT: Zwroty w sklepach internetowych to prosta sprawa. Na odstąpienie od umowy na odległość bez podawania przyczyny  masz 14 dni. W praktyce oznacza to, że możesz śmiało zamawiać produkt by np. sprawdzić czy rozmiar butów jest dobry, a jeśli okaże się, że nie – po prostu odsyłasz towar.

Sprzedawca powinien zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki zwrotnej. Zwracana kwota powinna mieć równowartość produktu wraz z ceną wysyłki poniesionej przy zakupie, jednak tylko do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji przesyłki, dostępnej w danej ofercie. To znaczy, gdy wybrałeś przesyłkę kurierską za 20 PLN, a sprzedawca oferował również wysyłkę listem poleconym za 10 PLN, na Twoje konto wpłynie kwota za tę tańszą formę wysyłki.

Pamiętaj natomiast, że za przesyłkę zwrotną Ty pokrywasz koszty. 

Warto też wiedzieć, że prawo zwrotu nie dotyczy każdego rodzaju towarów – wyłączone są:

  • płyty CD, DVD – w momencie, gdy zdejmiesz folię zabezpieczającą opakowanie;
  • kosmetyki, leki – po otwarciu opakowania;
  • artykuły szybko psujące się – np. masło, mrożonki. Kawę już możesz zwrócić;
  • rzeczy robione na indywidualne zamówienie – np. rolety okienne wykonane na wymiar Twoich okien.

 

4. Reklamcja

MIT: Przy zakupach online jest problem z reklamacją.

FAKT: Niezależnie od tego, gdzie robisz zakupy, jeśli butom odpadnie podeszwa, z sukienki odpruje się podszewka czy torebce oderwie się pasek, masz prawo do reklamacji, a co za tym idzie – do zwrotu pieniędzy, wymiany lub naprawy. 

Reklamację możesz zgłaszać przez 2 lata od zakupu, przy czym w pierwszym roku to na sprzedawcy spoczywa obowiązek udowodnienia, że wada produktu wynika z niewłaściwego użytkowania przez Ciebie. Po roku to Ty musisz udowodnić, że winę za wadę ponosi sprzedawca.

Na rozpatrzenie reklamacji sprzedający ma 14 dni. Jeśli w tym terminie nie udzieli odpowiedzi, reklamację uznaje się za przyjętą.

 

***
Fotografia otwarciowa i dodatkowa: © by Jane, Fotolia