Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Jak bezpiecznie robić zakupy w Internecie?

08 Cze 2015   Aktualizacja: 23 Sie 2016

Magdalena Parys

Popularność zakupów internetowych wciąż rośnie. Nic dziwnego, w końcu wystarczy kilka kliknięć, aby zamówione produkty otrzymać z dostawą do domu. Zanim jednak zapłacisz, upewnij się, że masz do czynienia z zaufanym sprzedawcą. Sprawdź jak bezpiecznie robić zakupy w Internecie.

 

W sieci znajdziesz właściwie wszystko. Nie musisz stać w kolejkach i tracić czasu na dojazd. Pamiętaj jednak, że korzystając z e-sklepów czy serwisów aukcyjnych możesz zostać ofiarą oszustwa. Jak temu zapobiec?

1. Szukaj opinii o sprzedawcy

Sprawdź czy w sieci są opinie na temat danej firmy lub sprzedającego. Konsumenci często dzielą się swoimi wrażeniami na forach, portalach społecznościowych czy w komentarzach (w przypadku aukcji). Warto również zapytać czy twoi znajomi mieli styczność z danym sprzedawcą.

Właściciele e-sklepów dobrze wiedzą, że opinie klientów są najważniejsze, więc często sami próbują wystawiać sobie laurki. Czytając komentarze zwróć uwagę czy są wiarygodne i konkretne. Jeśli w sieci nie ma żadnych opinii na temat sprzedającego lub są schematyczne i ogólne, to powinno wzbudzić twoją czujność.

2. Sprawdź dane kontaktowe

Zwróć uwagę czy sprzedawca podaje wszystkie dane kontaktowe. Prawo wymaga ujawnienia pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Musisz więc widzieć adres, telefon i e-mail, a często również informację o organie, który zarejestrował działalność. Uczciwy sprzedawca powinien jak najbardziej ułatwić ze sobą kontakt. Jeśli nie widzisz któregoś elementu, lepiej zachowaj ostrożność. Możesz w tym celu na przykład zadzwonić pod numer podany na stronie i zweryfikować dane.

3. Zapoznaj się z regulaminem

To bardzo ważny element, który konsumenci często pomijają. Tymczasem regulamin sklepu może zawierać klauzule, które będą dla ciebie niekorzystne, a czasem nawet niedozwolone prawnie. Obowiązkiem sprzedającego jest opublikowanie regulaminu, który zawiera szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet. Upewnij się, że taki dokument istnieje, a wszystkie jego punkty są dla ciebie jasne i zrozumiałe.

Zwróć szczególną uwagę na:

  1. Ogólne zasady dokonywania zakupu.
  2. Formy i zasady płatności.
  3. Zasady dotyczące wymiany, zwrotu lub reklamacji.
  4. Sposób, koszt i termin dostawy.

Pamiętaj! Masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania produktu, bez podawania przyczyny. W trakcie kolejnych 14 dni należy odesłać towar, a sprzedawca musi zwrócić ci pieniądze. Jeśli w regulaminie znajduje się punkt, który utrudnia to działanie - zrezygnuj z zakupu. Prawo to nie dotyczy jednak artykułów spożywczych, gier komputerowych czy wideo i płyt z muzyką (jeśli folia jest naruszona).

4. Chroń swoje dane

Jeśli robisz zakupy w sieci, korzystaj z prywatnego komputera. Nie używaj nieznanych ci sprzętów lub tych stojących w kafejkach. Najłatwiej wtedy utracić poufne dane. Ponadto zachowaj korespondencję ze sprzedawcą. Może ona pomóc, jeśli będzie chciał cię oszukać.

Transmisja danych powinna odbywać się w bezpiecznym połączeniu (protokół SSL). Służy on do poufnej wymiany danych za pomocą Internetu. Upewnij się, że adres formularza z danymi zawiera protokół „https://” zamiast „http://”. W pasku adresu lub w lewym, dolnym rogu strony powinien również pojawić się symbol zamkniętej kłódki. To znak, że twoje dane są chronione przed dostępem osób trzecich.

5. Sprawdź metody płatności

Jeżeli sprzedawca żąda zapłaty z góry i udostępnia tylko jedną metodę płatności to lepiej zrezygnować z zakupu. Zaufane e-sklepy oferują konsumentom różne opcje zapłaty za towar. Najpopularniejsze z nich to szybkie i bezpieczne przelewy za pośrednictwem serwisów obsługujących płatności on-line. PayU jest jednym z operatorów takich transakcji. Zapewnia on konsumentom dodatkowy Program Ochrony Kupujących, który pomaga odzyskać pieniądze nawet, jeśli sprzedawca okaże się oszustem.

6. Podziel się opinią

Jak już wiesz opinie klientów to jeden z najważniejszych czynników wyboru danego sprzedawcy czy e-sklepu. Po każdej transakcji wystaw swój komentarz na forum, serwisie społecznościowym czy pod aukcją. Przestrzegaj przed nieuczciwymi sprzedawcami, a chwal tych godnych zaufania.

Nie bój się walczyć o swoje prawa. Jeśli dostarczony przedmiot nie spełnia twoich oczekiwań, możesz go zwrócić i odzyskać pieniądze. Pamiętaj, żeby przed dokonaniem transakcji sprawdzić czy sprzedawca jest wiarygodny i uczciwy. Czytaj opinie innych użytkowników i dodawaj swoje. Zakupy przez Internet będą prawdziwą przyjemnością, jeśli zastosujesz się do naszych rad.

***
Fotografia otwarciowa i dodatkowa ilustracja: © Fotolia