Wybór kraju

Wybór kraju

Jak przygotować eSklep na mobilną rewolucję?

08 Cze 2015   Aktualizacja: 06 Lis 2015

Coraz więcej klientów wykorzystuje do buszowania w sieci urządzenia mobilne. Dzisiaj powiemy, na co zwrócić uwagę, żeby przekonać ich do zakupów właśnie w Twoim eSklepie.

 

 Trudno jest ignorować porady ekspertów, którzy badają trendy rozwoju sprzedaży w internecie:

- Więcej i więcej klientów dokonuje zakupów w sieci za pomocą urządzeń mobilnych. Jeśli twój sklep nie jest na to gotowy, spodziewaj się utraty pokaźnego strumienia przychodów już w najbliższych miesiącach – przewiduje Laura Greeno z firmy Ecomdash (producent oprogramowania do zarządzania stanem magazynowym).

W opublikowanym na blogu PayU zestawieniu najważniejszych prognoz dla branży eCommerce na 2015 rok rewolucja mobile słusznie zajęła pierwsze miejsce, wskazana przez większość zapytanych analityków. Eksperci przewidują, że na całym świecie w 2015 roku wartość zakupów dokonanych z urządzeń mobilnych wyniesie 120 mld dolarów. Z kolei z innego badania wynika, że liczba Europejczyków regularnie zamawiających eZakupy za pomocą swego telefonu przekroczyła 139 mln. Te cyfry będą rosły w kolejnych latach. Jednak co konkretnie oznacza to dla Twego eBiznesu? Jak się przygotować? Dziś prezentujemy krótki poradnik, który może w tym pomóc.

KROK 1 - Mobile-First Design

Według analityków firmy badawczej IDC, do 2017 roku ponad 85 proc. wszystkich nowych urządzeń podłączanych do sieci będą stanowiły smartfony i tablety.

Już pod koniec ubiegłego roku właściciele niektórych sklepów internetowych zorientowali się, że 40 proc. ruchu na ich stronach pochodzi z urządzeń mobilnych. Ten trend się utrzyma, a w niektórych przypadkach dojdzie nawet do 60-70 proc. To wymaga całkiem nowego podejścia do projektowania strony eSklepu – czyli strategii mobile-first. Prace nad wyglądem serwisu powinny dziś zaczynać się od pytania, czy będzie on wyglądać dobrze na ekranie telefonu.

Ścieżki są dwie – albo przygotowujmy specjalną mobilną wersję, która wyświetli się po rozpoznaniu urządzenia jako „mobile”, albo zamawiamy w pełni responsywny design. Taka strona, której wszystkie elementy zmieniają skalę i układają się jak klocki w zależności od tego, na jak dużym ekranie jest wyświetlana, będzie na pewno nowocześniejsza, choć droższa w przygotowaniu.

Smartfony z dużym ekranem są tymi, na których konwersja jest największa (np. nowy iPhone 6). Wśród urządzeń Samsunga proporcjonalnie najwięcej jest transakcji na Galaxy S4 i S5 oraz Galaxy Note. Jeśli więc testujesz swój eSklep w wersji mobilnej, zadbaj o to, żeby doświadczenie użytkownika na tych urządzeniach było doskonałe.

KROK 2 – Nie zaniedbuj aplikacji

Oprócz przygotowania przyjaznej dla urządzeń mobilnych strony internetowej, warto rozważyć, czy nie jest potrzebna oddzielna, dedykowana aplikacja naszego sklepu. Aplikacja pozwala lepiej poznać klienta, chociażby przez historię towarów, które oglądał i wyszukiwał. Daje możliwość lepszej personalizacji oferty. Umożliwia też szybkie zawiadamianie o promocjach i zmianach w ofercie przy pomocy notyfikacji „push” - szybszych i bardziej estetycznych niż e-mail.

Niestety, aplikacja wymaga większych nakładów finansowych. Najpierw na jej stworzenie, a potem na utrzymanie i promocję, bo przecież trzeba klienta przekonać do pobrania apki, jej zainstalowania oraz zalogowania się.

***

O tym, czy lepiej zainwestować w bardziej przyjazną mobilkom stronę, czy też produkować własną aplikację, już wkrótce napiszemy na blogu PayU w oddzielnym artykule.

***

KROK 3 – Postaw na szybkość

Wszystko jedno, czy mamy do czynienia ze stroną eSklepu wyświetloną na ekranie telefonu, czy z mobilną aplikacją, doświadczenie użytkownika jest zależne często od… zasięgu sygnału sieci komórkowej w miejscu, w którym aktualnie przebywa. Dlatego warto pamiętać o szybkości ładowania strony oraz optymalizacji ilości danych, które klient ściąga na telefon. Rozmiar i waga zdjęć powinny być ograniczone. Kolejne elementy powinny pobierać się dopiero w chwili, gdy użytkownik wyraźnie przewija stronę w ich poszukiwaniu. Ewentualne materiały wideo (oraz dźwięk w nich) powinny uruchamiać się dopiero po kliknięciu.

KROK 4 – Przygotuj się na mobilne płatności

Wszyscy użytkownicy smartfonów znają ten irytujący moment, gdy w małym okienku, za pomocą małej klawiatury, trzeba wklikać 16-cyfrowy numer karty kredytowej, a następnie podać jej datę ważności (czasem z rozwijanego okna, które właśnie zniknęło za krawędzią ekranu). Ścieżka, którą użytkownik urządzenia mobilnego podąża do zakupu, ma co najmniej kilka punktów krytycznych. A moment płatności i podania adresu dostawy są jednym z najważniejszych.

Czy w swoim eSklepie przeszedłeś – nawet samodzielnie - przez te kroki na ekranie popularnego smartfona i wiesz, że działają bez zarzutu? Czy Twój operator płatności zapewnia Twoim klientom właściwy user experience (UX)? Podobnie jak w świecie komputerów stacjonarnych - optymalnym rozwiązaniem jest, aby zakup na ekranie telefonu dokonywał się za pomocą jednego kliknięcia. Jest to łatwiejsze w przypadku użytkowników powracających – rozpoznanych (lub zalogowanych), którzy podali domyślny adres wysyłki towaru oraz domyślną wykorzystywaną metodę płatności.

Coraz popularniejszy – bo wygodniejszy – będzie zakup, zamówienie i płatność za pomocą jednego kliknięcia. Dla tych biznesów, dla których aplikacja mobilna jest już ważnym kanałem sprzedaży, PayU ma gotowe i łatwe do integracji rozwiązanie płatności wewnątrz aplikacji – PayUTouch. Z kolei zintegrowanie w ścieżce płatności serwisie www usługi Express pozwala jego użytkownikom na dokonywanie zamówienia i płatności kartą za pomocą jednego kliknięcia. W razie pytań dotyczących usług PayU zapraszamy do kontaktu.

KROK 5 – Zauważ klienta wielokanałowego

Przygotowując się na rewolucję mobile warto pamiętać, że nie dzieje się ona w odrębnej rzeczywistości handlowej. Jest raczej uzupełnieniem znanego nam dziś świata eCommerce, niż jego całkiem nową dziedziną.

– Odbiorcy nie ograniczają się do jednego sposobu dotarcia do Twojej oferty. Przełączanie się pomiędzy tabletem, telefonem, komputerem stacjonarnym, a nawet realną półką w sklepie - tam gdzie jest to możliwe – stało się naturalną drogą konsumenta od towaru od kasy – mówi Bryan Yeager z firmy badawczej eMarketer.

Kiedyś klienci używali telefonu głównie przed zakupem, przeglądając dostępne oferty. A sam zakup i płatność odbywał się jednak tradycyjnie, na komputerze stacjonarnym albo na laptopie. Teraz wiemy już, że im większy ekran telefonu, tym większa skłonność ludzi do przejścia całej ścieżki zakupowej na jednym urządzeniu.

Wciąż jednak spora część odbiorców będzie docierać do oferty wielokanałowo – na ekranie laptopa i tabletu Twój eSklep musi działać równie poprawnie.

KROK 6 – Wykorzystaj skłonność do zakupów impulsowych

Korzystanie z urządzeń mobilnych do robienia zakupów w sieci sprzyja zakupom impulsowym. Z badania przygotowanego na zlecenie banku ING wynika, że regularni użytkownicy smartfonów dwa razy częściej przyznają się do spontanicznego podejmowania decyzji o zakupie. Na czele listy pożądanych towarów są ubrania, sprzęt elektroniczny, gry wideo, muzyka, a także… wakacje oraz artykuły spożywcze.

KROK 7 – Przygotuj strategię mobile marketing

Warto wykorzystywać możliwości kierowania kampanii na urządzenia mobilne. Skoro Twoi potencjalni klienci coraz więcej czasu spędzają ze swymi telefonami, należy o tym pamiętać, planując kampanie marketingowe. Użytkownik w świecie mobilnym ma mniej czasu, szybciej podejmuje decyzje i łatwo się irytuje, gdy reklama przysłania mu – i tak niewielki – ekran. Natomiast doceni reklamę, która wyświetli się wtedy, gdy właśnie poszukuje danego towaru lub usługi.

Jeśli wydajesz pieniądze na reklamę w wyszukiwarkach, pamiętaj, że urządzenia mobilne to szansa zdobycia całkiem nowej i licznej grupy klientów – tych, którzy właśnie stoją przed półką w „tradycyjnym” sklepie i poszukują dodatkowej informacji o produkcie lub atrakcyjniejszej oferty cenowej.

Powodzenia! O rewolucji mobile w eCommerce będziemy na tym blogu pisali jeszcze nieraz. Zapraszamy ponownie!

 Jak przygotować eSklep na mobilną rewolucje<br /> infografika

***
Fotografia otwarciowa: © by yganko, Fotolia