Wybór kraju

Wybór kraju

Jak sprawdzić rzetelność sklepu internetowego?

27 Paź 2015   Aktualizacja: 23 Gru 2015

eSklepy przyciągają korzystnymi rabatami, dogodnymi rodzajami płatności, darmową wysyłką. Dowiedz się, jak zweryfikować sklep online, by mieć pewność, że warto zrobić w nim zakupy.

 

To na kliencie spoczywa obowiązek sprawdzania wiarygodności sklepu w sieci. O autentyczności danego sklepu nie świadczy dobrze zaprojektowana strona internetowa czy niskie ceny, ale reputacja, jaką sklep buduje przez lata, certyfikaty potwierdzające jego uczciwość, tysiące zrealizowanych transakcji i zadowolenie klientów.

Co powinno wzbudzić Twoją czujność przed złożeniem zamówienia w sklepie internetowym?

1. Brak danych rejestrowych na stronie internetowej sklepu, czyli brak daty założenia sklepu czy nazwiska właściciela. Dobrze jeśli na stronie znajduje się NIP i REGON, wówczas wpisując je w wyszukiwarkę internetową możesz znaleźć inne informacje o sklepie. Podobnie warto wpisać w wyszukiwarkę nazwę sklepu i przejrzeć strony, które zostaną wyszukane.

2. Utrudniony bądź niemożliwy kontakt ze sprzedającym ― brak danych kontaktowych powinno być dla Ciebie sygnałem alarmowym. Zwróć uwagę na formę kontaktu z klientem – czy musisz długo czekać na odpowiedź na e-mail, czy dodzwaniasz się za pierwszym bądź drugim razem? Czy jesteś informowany na bieżąco o statusie zamówienia?

3. Brak regulaminu zakupów ― regulamin jest integralną częścią umowy sprzedaży zawieranej z klientem. Zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każdy sklep internetowy powinien posiadać regulamin i nieodpłatnie udostępnić go klientom. Regulamin informuje m.in. o działalności sklepu, sposobach składania zamówień, reklamacji i zwrocie, terminach realizacji zamówień i formach przesyłki oraz płatności, a także o ochronie prywatności.

4. Przeważająca liczba negatywnych opinii od kupujących, które wskazują, że sklep postępuje nieuczciwie ― warto zauważyć, że nie ma nic złego w kilku negatywnych opiniach od kupujących. To tylko pokazuje ludzką twarz biznesu i sprawia, że każdy ma prawo do błędu. Gorzej, jeśli ten odsetek negatywnych recenzji jest większy. Wówczas najlepiej omijaj taki sklep z daleka.

5. Brak certyfikatów świadczących o uczciwości i rzetelności lub nieaktualne bądź fałszywe certyfikaty na stronie sklepu internetowego ― sklepy, które dbają o jakość obsługi klienta oraz są wiarygodne finansowo, szczycą się tym, że mają aktualne certyfikaty takie, jak: „Słucham Swoich Klientów”, „Jakość Usług Q”, „Certyfikat Rzetelności Programu Rzetelna Firma”, „Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo”. Zawsze możesz sprawdzić aktualność lub autentyczność takiego certyfikatu, klikając na niego. Zdarzyć się może, że sprzedawca umieści na stronie www puste obrazki certyfikatów po to tylko, by wprowadzić Cię w błąd i podbudować swoją reputację.

6. Mało wyczerpujące opisy produktów lub wręcz ich brak.  Zwróć szczególną uwagę na zdjęcia. Czy pochodzą z katalogów producenta, czy może zostały zrobione przez sklep, który w swojej ofercie sprzedażowej posiada rzeczy różnych marek. Jeśli sklep nie jest autorem fotografii, które wrzuca na stronę, nie najlepiej to o nim świadczy – do wykorzystywania cudzych zdjęć trzeba mieć zgodę autora lub chociaż podać źródło, z którego pochodzą. Istotne jest również sprawdzenie czy na stronie obok towaru znajdują się informacje o dostępności i czasie realizacji poszczególnych pozycji. Im więcej szczegółów, tym sklep staje się wiarygodniejszy.

7. Bardzo okazyjna cena. Gdy trafisz na super promocję, porównaj tę cenę z produktami w innych sklepach. Za obniżką może kryć się np. bardzo droga przesyłka wysyłana z niewiadomego miejsca.

 

Bezpieczeństwo w Internecie to podstawa

***
Fotografia otwarciowa: © ileezhun/Fotolia, dodatkowa ilustracja: © vege/Fotolia