Kalendarz żniw w eCommerce, czyli kiedy eSklepy przeżywają oblężenie
Magdalena Parys

Święta, Chiński Nowy Rok czy Czarny Piątek? Handlowy kalendarz naszpikowany jest różnymi datami (czasem zaskakującymi). Te dni dla właścicieli eSklepów oznaczają zdecydowanie większy ruch w interesie.

Firma Sociomantic Labs sprawdziła, kiedy firmy z sektora eCommerce mogą spodziewać się największego zalewu zamówień i ogromnego ruchu na stronach. Na podstawie analizy stworzyła międzynarodowy kalendarz żniw w eHandlu, czyli wykaz świąt i wydarzeń okolicznościowych, które w największym stopniu przyczyniają się do rozkwitu biznesów bazujących na internetowej sprzedaży.

Zaczynając od początku kalendarza – przygotowania do grudniowego szału gwiazdkowego ruszają zazwyczaj już wtedy, gdy temperatury za oknem biją rekordy… ciepła.

Początek szkoły, letnie wyprzedaże

Wakacyjne wyprzedaże najczęściej wynikają z czyszczenia magazynów przed nadchodzącą jesienią. W tym okresie sprzedaż w sklepach napędza również zbliżający się rok szkolny. Jak wynika z niedawnego sondażu CBOS, polscy rodzice wydali w tym roku średnio 828 zł na szkolne wyprawki (w przeliczeniu na jedno dziecko). Aż 46 proc. z nich przeznaczyli na zakup podręczników szkolnych. Za oceanem już 36 proc. wydatków przed rozpoczęciem roku szkolnego przechodzi przez sprzedaż internetową. W 2014 roku tylko w USA wydano w ten sposób 57 mln dolarów, czyli o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Konsumenci kupują głównie ubrania (75 proc.), szkolne przybory (72 proc.), książki (44 proc.) i elektronikę (41 proc.).

Wielkie święto wirtualnych zakupów Google

Jeśli brakuje dobrej okazji do kupowania, może by ją stworzyć? W 2012 roku Google wypromował w Indiach własne handlowe święto - Wielkie Wirtualne Zakupy (GOSF – The Great Online Shopping Festival). Dwa lata później już 8 milionów konsumentów w ciągu 3 dni wzięło udział w zakupowym wydarzeniu. W tym czasie indyjski rynek eCommerce odnotował 3-5 razy większą liczbę zamówień. Niemal 40 proc. klientów odwiedziło strony za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Google, zadowolony z efektów, w 2015 roku zorganizował GOSF w Singapurze.

Listopadowa magia eCommerce - Święto Dziękczynienia i Czarny Piątek

Koniec listopada to jeden z najgorętszych okresów dla branży eCommerce. Tradycyjnie najbardziej widoczny – w USA. Wtedy zbiegają się Święto Dziękczynienia i tzw. Czarny Piątek, czyli pierwszy dzień sprzedażowego szczytu bożonarodzeniowego (nazwę zawdzięcza temu, że dawniej księgowi czarnym atramentem zapisywali zyski w księgach rachunkowych). W 2014 roku sprzedaż w tym czasie znacząco wzrosła dzięki urządzeniom mobilnym. Mobilne zakupy przełożyły się na niemal 28 proc. łącznych internetowych wydatków. Od niedawna listopadowe szaleństwo zakupowe zaczyna być zauważalne także Polsce - głównie za sprawą międzynarodowych sklepów internetowych, które oferują swoje produkty również polskim użytkownikom. Ich śladem idą rodzime firmy eCommerce, które zmuszone są przez konkurencję do przygotowania kontrofert i promocji.

MAPA: KALENDARZ ŻNIW ECOMMERCE (najedź myszką, aby zobaczyć szczegóły)

Jeśli mapa nie wyświetla się poprawnie, kliknij tutaj. Dane do mapy: Raport Sociomantic Labs, grafika mapy: Wikipedia.

Boże Narodzenie i Chiński Nowy Rok - moc zakupów

Okres Świąt Bożego Narodzenia to najbardziej pracowity czas dla sprzedawców na całym świecie. Szacuje się, że w 2014 roku europejskie eSklepy wypracowały w ciągu tych kilku tygodni aż 20 proc. łącznego rocznego obrotu. Przed rokiem Polacy deklarowali, że na podarunki i zakupy spożywcze wydadzą ok. 1100 zł (dane firmy doradczej Deloitte). Konsumenci szukają internetowych okazji nawet w świąteczne dni – w 2014 roku 114 milionów Amerykanów odwiedziło sklepy internetowe 25 grudnia, a 90 mln w Sylwestra.

Na szczycie listy międzynarodowych świąt eCommerce znajduje się również Chiński Nowy Rok. Konsumenci z Państwa Środka wydają w tym czasie przeszło 100 miliardów dolarów na zakupy internetowe. Do tradycji należy zakładanie nowych ubrań podczas pierwszego dnia świętowania, wymienianie się czerwonymi paczkami z pieniędzmi (hongbao) oraz koszami prezentów. W 2015 roku wartość samych wymienianych wirtualnie hongbao wyniosła 140 mln euro.

Zimowe promocje i wyprzedaże

W Europie i Stanach Zjednoczonych marketerzy zacierają ręce także pod koniec roku, kiedy zimowe wyprzedaże dopiero się rozgrzewają. W ramach promocji klienci mogą uzyskać nawet 80 proc. rabatu na wybrane produkty. W Polsce trzech na czterech konsumentów korzysta z zimowych wyprzedaży. Z kolei sprzedawcy we Francji spodziewają się wygenerować w tym czasie nawet 14 proc. rocznego przychodu.

Walentynki kontra Chiński Dzień Singla

Jaka jest cena miłości? Około 19,9 mld dolarów. Tyle bowiem zakochani na całym świecie wydają na kwiaty, słodycze i inne walentynkowe prezenty w przededniu Walentynek. Już 25 proc. tej kwoty wydają w internecie. Szacuje się, że w Polsce 41 proc. osób obdarowuje prezentami swoich bliskich. 22 proc. przeznacza na tę okazję kwoty rzędu 100-149 zł. Z kolei za oceanem mężczyźni wydają na walentynkowe zakupy prawie dwa razy więcej niż kobiety – średnio 190 dolarów, podczas gdy panie wydają około 98 dol.

W 2009 roku komercyjną odpowiedź na święto zakochanych przygotowała platforma handlowa Alibaba, która zapoczątkowała… Chiński Dzień Singla (wypada 11 listopada). Wydarzenie błyskawicznie stało się jedną z największych akcji handlowych na świecie. W 2014 roku Alibaba wygenerował dzięki niemu aż 9,3 mld dolarów przychodu.

Świąteczna wiosna

W okolicach Wielkanocy wiele sklepów stacjonarnych jest zamkniętych, a to sprzyja firmom z segmentu eCommerce. Sami Amerykanie wydają w tym okresie 15,9 mld dolarów na świąteczne dekoracje czy ubrania, znaczną część tej kwoty zostawiając w internecie. Średni koszyk zakupowy eKonsumenta na wiosnę wart jest 225 dolarów, czyli o 64 proc. więcej niż koszyk klienta dokonującego zakupów za pośrednictwem kanału tradycyjnego. W Polsce spore wzrosty w tym okresie odnotowują m.in. spożywcze eSklepy – ich sprzedaż rośnie od kilkunastu, do nawet 50 proc.

 

Fotografia otwarciowa: Fotolia/Andrey Popov.