Wybór kraju

Wybór kraju

Kalendarz żniw w eCommerce, czyli kiedy eSklepy przeżywają oblężenie

03 Lis 2015   Aktualizacja: 10 Lis 2015

Barbara Żbik

Święta, Chiński Nowy Rok czy Czarny Piątek? Handlowy kalendarz naszpikowany jest różnymi datami (czasem zaskakującymi). Te dni dla właścicieli eSklepów oznaczają zdecydowanie większy ruch w interesie.

Firma Sociomantic Labs sprawdziła, kiedy firmy z sektora eCommerce mogą spodziewać się największego zalewu zamówień i ogromnego ruchu na stronach. Na podstawie analizy stworzyła międzynarodowy kalendarz żniw w eHandlu, czyli wykaz świąt i wydarzeń okolicznościowych, które w największym stopniu przyczyniają się do rozkwitu biznesów bazujących na internetowej sprzedaży.

Zaczynając od początku kalendarza – przygotowania do grudniowego szału gwiazdkowego ruszają zazwyczaj już wtedy, gdy temperatury za oknem biją rekordy… ciepła.

Początek szkoły, letnie wyprzedaże

Wakacyjne wyprzedaże najczęściej wynikają z czyszczenia magazynów przed nadchodzącą jesienią. W tym okresie sprzedaż w sklepach napędza również zbliżający się rok szkolny. Jak wynika z niedawnego sondażu CBOS, polscy rodzice wydali w tym roku średnio 828 zł na szkolne wyprawki (w przeliczeniu na jedno dziecko). Aż 46 proc. z nich przeznaczyli na zakup podręczników szkolnych. Za oceanem już 36 proc. wydatków przed rozpoczęciem roku szkolnego przechodzi przez sprzedaż internetową. W 2014 roku tylko w USA wydano w ten sposób 57 mln dolarów, czyli o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Konsumenci kupują głównie ubrania (75 proc.), szkolne przybory (72 proc.), książki (44 proc.) i elektronikę (41 proc.).

Wielkie święto wirtualnych zakupów Google

Jeśli brakuje dobrej okazji do kupowania, może by ją stworzyć? W 2012 roku Google wypromował w Indiach własne handlowe święto - Wielkie Wirtualne Zakupy (GOSF – The Great Online Shopping Festival). Dwa lata później już 8 milionów konsumentów w ciągu 3 dni wzięło udział w zakupowym wydarzeniu. W tym czasie indyjski rynek eCommerce odnotował 3-5 razy większą liczbę zamówień. Niemal 40 proc. klientów odwiedziło strony za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Google, zadowolony z efektów, w 2015 roku zorganizował GOSF w Singapurze.

Listopadowa magia eCommerce - Święto Dziękczynienia i Czarny Piątek

Koniec listopada to jeden z najgorętszych okresów dla branży eCommerce. Tradycyjnie najbardziej widoczny – w USA. Wtedy zbiegają się Święto Dziękczynienia i tzw. Czarny Piątek, czyli pierwszy dzień sprzedażowego szczytu bożonarodzeniowego (nazwę zawdzięcza temu, że dawniej księgowi czarnym atramentem zapisywali zyski w księgach rachunkowych). W 2014 roku sprzedaż w tym czasie znacząco wzrosła dzięki urządzeniom mobilnym. Mobilne zakupy przełożyły się na niemal 28 proc. łącznych internetowych wydatków. Od niedawna listopadowe szaleństwo zakupowe zaczyna być zauważalne także Polsce - głównie za sprawą międzynarodowych sklepów internetowych, które oferują swoje produkty również polskim użytkownikom. Ich śladem idą rodzime firmy eCommerce, które zmuszone są przez konkurencję do przygotowania kontrofert i promocji.

MAPA: KALENDARZ ŻNIW ECOMMERCE (najedź myszką, aby zobaczyć szczegóły)

 

 

Jeśli mapa nie wyświetla się poprawnie, kliknij tutaj. Dane do mapy: Raport Sociomantic Labs, grafika mapy: Wikipedia.

Boże Narodzenie i Chiński Nowy Rok - moc zakupów

Okres Świąt Bożego Narodzenia to najbardziej pracowity czas dla sprzedawców na całym świecie. Szacuje się, że w 2014 roku europejskie eSklepy wypracowały w ciągu tych kilku tygodni aż 20 proc. łącznego rocznego obrotu. Przed rokiem Polacy deklarowali, że na podarunki i zakupy spożywcze wydadzą ok. 1100 zł (dane firmy doradczej Deloitte). Konsumenci szukają internetowych okazji nawet w świąteczne dni – w 2014 roku 114 milionów Amerykanów odwiedziło sklepy internetowe 25 grudnia, a 90 mln w Sylwestra.

Na szczycie listy międzynarodowych świąt eCommerce znajduje się również Chiński Nowy Rok. Konsumenci z Państwa Środka wydają w tym czasie przeszło 100 miliardów dolarów na zakupy internetowe. Do tradycji należy zakładanie nowych ubrań podczas pierwszego dnia świętowania, wymienianie się czerwonymi paczkami z pieniędzmi (hongbao) oraz koszami prezentów. W 2015 roku wartość samych wymienianych wirtualnie hongbao wyniosła 140 mln euro.

Zimowe promocje i wyprzedaże

W Europie i Stanach Zjednoczonych marketerzy zacierają ręce także pod koniec roku, kiedy zimowe wyprzedaże dopiero się rozgrzewają. W ramach promocji klienci mogą uzyskać nawet 80 proc. rabatu na wybrane produkty. W Polsce trzech na czterech konsumentów korzysta z zimowych wyprzedaży. Z kolei sprzedawcy we Francji spodziewają się wygenerować w tym czasie nawet 14 proc. rocznego przychodu.

Walentynki kontra Chiński Dzień Singla

Jaka jest cena miłości? Około 19,9 mld dolarów. Tyle bowiem zakochani na całym świecie wydają na kwiaty, słodycze i inne walentynkowe prezenty w przededniu Walentynek. Już 25 proc. tej kwoty wydają w internecie. Szacuje się, że w Polsce 41 proc. osób obdarowuje prezentami swoich bliskich. 22 proc. przeznacza na tę okazję kwoty rzędu 100-149 zł. Z kolei za oceanem mężczyźni wydają na walentynkowe zakupy prawie dwa razy więcej niż kobiety – średnio 190 dolarów, podczas gdy panie wydają około 98 dol.

W 2009 roku komercyjną odpowiedź na święto zakochanych przygotowała platforma handlowa Alibaba, która zapoczątkowała… Chiński Dzień Singla (wypada 11 listopada). Wydarzenie błyskawicznie stało się jedną z największych akcji handlowych na świecie. W 2014 roku Alibaba wygenerował dzięki niemu aż 9,3 mld dolarów przychodu.

Świąteczna wiosna

W okolicach Wielkanocy wiele sklepów stacjonarnych jest zamkniętych, a to sprzyja firmom z segmentu eCommerce. Sami Amerykanie wydają w tym okresie 15,9 mld dolarów na świąteczne dekoracje czy ubrania, znaczną część tej kwoty zostawiając w internecie. Średni koszyk zakupowy eKonsumenta na wiosnę wart jest 225 dolarów, czyli o 64 proc. więcej niż koszyk klienta dokonującego zakupów za pośrednictwem kanału tradycyjnego. W Polsce spore wzrosty w tym okresie odnotowują m.in. spożywcze eSklepy – ich sprzedaż rośnie od kilkunastu, do nawet 50 proc.

 

Fotografia otwarciowa: Fotolia/Andrey Popov.