Wybór kraju

Wybór kraju

Mobile eCommerce: Aplikacja czy responsywny serwis www?

18 Maj 2015   Aktualizacja: 06 Lis 2015

Czy zainwestować pieniądze w rozwój strony internetowej sklepu, tak aby była przyjazna małym ekranom smartfonów? A może od razu stworzyć własną aplikację na urządzenia mobilne?

To jedna z ważniejszych decyzji, jaką będzie musiał podjąć w najbliższym czasie każdy właściciel sklepu internetowego. Zapewne w statystykach widzisz już przyrost ruchu z tabletów i telefonów. Coraz chętniej korzystają z nich użytkownicy Facebooka – siedząc w domu w fotelu czy w autobusie, w drodze do pracy. Kilka dni temu inżynierowie firmy Google zapowiedzieli, że od 21 kwietnia odpowiednie zaprojektowanie strony pod wymagania urządzeń mobilnych będzie miało istotny wpływ na pozycjonowanie adresu w wynikach wyszukiwania. Strony źle działające na małych ekranach mogą wyświetlać się niżej lub wcale.

Jak reagować na te zmiany? Na pewno nie można stać z założonymi rękoma. Publikując ostatnio 7 kroków, które przygotują Twój sklep do rewolucji mobile obiecaliśmy przyjrzeć się bliżej dylematowi: strona mobilna kontra aplikacja. To dwie główne ścieżki rozwoju eCommerce, które odpowiadają na nowe potrzeby mobilnych klientów. Po pierwsze - można odpowiednio przygotować stronę internetową sklepu, aby była przyjazna urządzeniom mobilnym. Zaś ambitniejszy projekt to własna aplikacja, którą za darmo można dystrybuować przez platformę i sklep z aplikacjami (Google Play, AppStore, Sklep Windows). Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. A może trzeba zainwestować w jedno i w drugie?

W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania eksperci PayU przeanalizowali dziesiątki branżowych raportów i analiz. Zapoznajcie się z naszymi wnioskami.

RESPONSYWNA STRONA WWW: ZALETY

Responsywny serwis internetowy (zwany także RWD, skrót od ang. responsive web design), to taki, który wyświetla się różnie w zależności od wielkości ekranu, na którym zostanie otwarty. Składa się z wciąż tych samych elementów, ale - jak klocki - przestawiają się one, a niektóre zmieniają swój rozmiar. Taki inteligentny system powoduje, że strona wygląda dobrze zarówno na ekranie telefonu (np. iPhone 4S), dużego smartfona (np. Galaxy Note), tablecie, małym laptopie czy wielkim monitorze naszego grafika. To jedna z głównych zalet layoutu RWD: działa tak samo dobrze na różnych urządzeniach, z różnymi systemami operacyjnymi.

W porównaniu do oddzielnej aplikacji, serwis internetowy jest tańszy w stworzeniu, co jest związane z niższymi kosztami jego zaprogramowania, wdrożenia i utrzymania. Jest wiele firm i agencji, którym można to zlecić. Z marketingowego punktu widzenia zaletą serwisu jest również krótki czas dostarczenia rozwiązania na rynek – od pomysłu do wykonania. Zaś treść serwisu możemy potem zmieniać błyskawicznie dowolną ilość razy.

Dodatkowym atutem serwisu jest możliwość zbudowania szybkiego i dużego zasięgu dzięki technikom pozycjonowania się w wynikach wyszukiwarki internetowej (SEO). Każda strona z opisem produktu, zawierająca sporo informacji, to łakoma treść dla Google. Nie bez znaczenia jest też fakt, że poprzez serwis internetowy jesteśmy w stanie bardzo dokładnie śledzić działania użytkownika i je analizować. W co klikał, gdzie przewijał, dokąd poszedł – takich możliwości nie oferuje zazwyczaj prosta aplikacja.

RESPONSYWNA STRONA WWW: WADY

Strona internetowa będzie jednak niestety tylko jednym z wielu adresów w przeglądarce użytkownika. Nie mamy gwarancji, że wróci on do naszego eSklepu, ani nawet, że go zapamięta. Responsywność strony powoduje też, że musi się ona składać z „klocków” w pewien sposób ustandaryzowanych. Może to być barierą dla marek bardzo alternatywnych, stawiających na doznania estetyczne użytkownika i user experience (UX) – bardzo zaawansowane rozwiązania graficzne (przejścia, animacje) nie są możliwe, jeśli chcemy mieć uniwersalny design.

Wadą serwisu www, z punktu widzenia operatora sklepu, jest też jego względna anonimowość – dopóki użytkownik nie zostanie rozpoznany ani się nie zaloguje, nie mamy możliwości przedstawienia mu np. bardziej personalizowanej oferty.

Responsywny serwis www

APLIKACJA: ZALETY

W czasach, w których jednym z głównych wyzwań rynku mobilnego jest przyciągnięcie i zachowanie uwagi użytkownika, ma ona tę zaletę że oferuje lepsze user experience. Co to znaczy w praktyce?

Na przykład interfejs użytkownika - przyciski, pola do wprowadzania tekstów, listy przewijane, grafiki, animacje… Słowem, wiele elementów, które mają wpływ na pozytywne doświadczenie klienta i płynność ścieżki zakupu.

Aplikacje mogą bardzo różnić się sposobem, w jaki ich interfejs został stworzony. Tworząc aplikacje jesteśmy w stanie mocniej przyciągnąć uwagę użytkownika, niż poprzez stronę internetową. Aplikacja jest bowiem zamkniętą, przemyślaną całością.

Ogromną zaletą aplikacji jest możliwość wysyłania powiadomień push, które wyświetlą się od razu na telefonie użytkownika – bez potrzeby uruchamiania apki. To silne narzędzie marketingowe, dzięki któremu jesteśmy w stanie zaoferować konkretnemu użytkownikowi specjalne rabaty, kupony czy zniżki. Znając historię jego zakupów, czy korzystając z historii artykułów, jakie oglądał wcześniej, możemy zaproponować mu kuszącą, spersonalizowaną ofertę.

Aplikacja jest również w stanie zlokalizować użytkownika, co może mieć istotne znaczenie w przypadku, gdy nasz sklep nie jest wyłącznie wirtualny. Duzi detaliści eksperymentują już z proponowaniem zniżek i kuponów, gdy klienci pojawiają się z telefonem w pobliżu sklepu. Wielką zaletą aplikacji będzie w bliskiej przyszłości jej współpraca z beaconami, czyli miniaturowymi nadajnikami Bluetooth, które sprzedawcy umieszczą w określonych punktach sklepu. Nadajniki te będą w stanie przyciągnąć klienta wędrującego ze smartfonem po sklepie (GPS nie pozwala na lokalizowanie z taką dokładnością we wnętrzach budynków), w konkretne miejsce sklepu – zachęcając go na przykład specjalną ofertą.

Pamiętajmy, że ikona aplikacji, na której zazwyczaj znajduje się logo eSklepu, staje się stałym elementem ekranu użytkownika smartfonu. Korzystając na co dzień z urządzenia, będzie spotykał się z naszym logo dziesiątki, jeśli nie setki razy.

Kolejną zaletą aplikacji mobilnych jest możliwość pracy w trybie offline. Gdy jej użytkownik straci połączenie z internetem, nie przestanie nagle działać. Owszem, jej funkcjonalność może zostać ograniczona, ale zachowa na przykład zawartość koszyka i użytkownik będzie mógł sfinalizować transakcję później.

APLIKACJA: WADY

Stworzenie i utrzymanie aplikacji jest jednak zazwyczaj droższe od zrobienia responsywnego serwisu. Wynika to choćby z faktu, że aplikacje powinniśmy zrobić na dwa, a nawet trzy różne systemy operacyjne (Android, iOS i Windows Phone).

Apka musi zostać zainstalowania przez użytkownika. A nakłonienie go do tego może nie być proste – bo łączy się ze znalezieniem i pobraniem oprogramowania w sklepie z aplikacjami. Potem jeszcze konieczność zalogowania (na szczęście zazwyczaj jednorazowa) a czasem podania danych, jeśli logowanie równoznaczne jest z utworzeniem konta. Choć benefity dla rozpoznanego użytkownika są duże, wciąż przekonanie go do wykonania tych kilku kroków wstępnych bywa kłopotem (stąd wiele programów marketingowych „specjalny rabat za pierwszy zakup w aplikacji” itp.).

I wreszcie ostatnie z poważnych ograniczeń aplikacji - jakakolwiek ich zmiana wymaga zaakceptowania i opublikowania nowej wersji na platformie danego systemu. A to może potrwać nawet tydzień. Użytkownik będzie też musiał dokonać aktualizacji do nowszej wersji na swoim urządzeniu (nie u wszystkich dzieje się to automatycznie).

Aplikacja

 

WNIOSKI

Wzrost udziału ruchu mobilnego w eCommerce to trwała tendencja. Zrobienie responsywnej, przyjaznej telefonom strony eSklepu, to już konieczność. Szczególnie, że jak czytamy w raporcie firmy badawczej Forrester Research: Większość klientów, którzy zetknęli się mobilnie ze stroną sklepu, dotarła do niej poprzez wyniki wyszukiwarki lub linki z e-maili. Tylko niewielka część klientów danego sklepu pobrała później jego aplikację. Strona będzie więc świetnym miejscem do pierwszego kontaktu Twojego klienta z Twoją ofertą. Rewolucję mobilną zacznij od stworzenia swego sklepu w technologii responsywnej RWD.

Nie oznacza to jednak, że powinniśmy w ogóle zapomnieć o aplikacji. Badania dowodzą, że użytkownicy telefonów zdecydowanie dłużej korzystają z aplikacji (86% całego czasu spędzonego z urządzeniem) niż serwisów internetowych (14%). Co więcej, analizy firmy Flurry, porównujące rok 2013 i 2014, wykazały gigantyczny wzrost użycia aplikacji z kategorii lifestyle & shopping: aż o 174%!

Najprostszym i dość tanim rozwiązaniem na start jest stworzenie dobrze działającej strony internetowej RWD, a następnie „opakowanie” jej tylko w aplikację, która będzie prostym „okienkiem” do wyświetlenia strony. Nie pozwala nam to skorzystać z wielu funkcji appki, ale jest już „oficjalnym” zaczepieniem na platformach mobile. Im więcej pieniędzy zainwestujemy w stworzenie aplikacji, tym więcej dodatkowych możliwości się uruchomi. To nie tylko własny, wyróżniający się UX, ale również powiadomienia push, możliwość przekazywania spersonalizowanych rabatów czy kuponów. Dzięki stałej obecności na telefonie mocniej przyciąga uwagę użytkownika. Jej instalacja jest rodzajem deklaracji – związania z marką.

Z analiz dokonanych przez PayU wynika, że nie ma jednej i prostej odpowiedzi na pytanie co lepsze: aplikacja mobilna czy responsywny serwis. Ze 120 dokumentów, które sprawdziliśmy, głosy za jednym i drugim rozwiązaniem rozłożyły się dokładnie… po połowie. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety – podsumowujemy je na grafice poniżej - i jeśli nas na to stać: skorzystajmy z obu. Jeśli jednak musisz wybierać, najpierw zadbaj o wersję strony w RWD, zaś potem inwestuj w aplikację.

***
Fotografia otwarciowa: © by queidea, Fotolia