Wybór kraju

Wybór kraju

Platformy crowdfundingowe, czyli jak zebrać pieniądze na realizację pomysłu

24 Wrz 2015   Aktualizacja: 12 Sie 2016

Magdalena Parys

Zdobycie środków na uruchomienia biznesu, realizację innowacyjnego projektu, czy własnych marzeń nigdy nie było takie proste jak dziś. Poznaj sześć popularnych portali crowdfundingowych.

 

1. Kickstarter

Powstał w 2009 r. i obecnie jest najpopularniejszą platformą zrzeszającą społeczność finansującą innowacyjne projekty. Takich inwestorów na Kickstarterze jest 9,4 mln, z czego 2,9 mln poparło więcej niż jeden projekt, a 353 tysiące – więcej niż 10. Wartość wszystkich dotychczasowych pomysłów warta jest 1,9 bilionów dolarów.

Zasada działania Kickstartera jest bardzo prosta. Osoba z pomysłem zakłada projekt na stronie. Ustala minimalny budżet jaki jest potrzebny do ruszenia produkcji i ustala nagrody za wsparcie projektu odpowiednią kwotą. Po przesłaniu na Kickstartera wstępnej koncepcji, czekamy na akceptację. Jeśli darczyńcy dadzą mu szansę, sprawy toczą się już bardzo szybko. W rezultacie dostajesz wszystko albo nic, co oznacza, że do realizacji dochodzi tylko w przypadku zebrania 100 proc. lub więcej wymaganej kwoty. Z tym samym projektem można startować wiele razy. Nie raz wystarczy mała modyfikacja – np. zmiana sformułowania w opisie projektu. Pamiętaj, Kickstarter ma bardzo duży zasięg działania – miliony użytkowników na świecie.

Przykładem skutecznie przeprowadzonej kampanii jest sukces polskich pomysłodawców smartportfela Woolet, którzy zebrali ponad 1,2 miliona złotych. Ich projekt to cienki portfel, zawierający moduł Bluetooth, który łączy się bezprzewodowo z naszym smartfonem. Całość dopełnia aplikacja mobilna, pozwalająca kontrolować łączność pomiędzy telefonem i portfelem.

Kickstarter jest niedrogim pośrednikiem. Sam pobiera 5 proc.

2. Indiegogo

Drugi co do popularności na świecie portal crowdfundingowy to powstały w 2008 roku Indiegogo. Serwis wspiera zarówno przedsiębiorców, jak i umożliwia realizowanie celów osobom prywatnym, i instytucjom pożytku publicznego. Jak czytamy na oficjalnej stronie firmy, co miesiąc odwiedza ją 15 milionów ludzi z całego świata, dzięki czemu istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że proponowany temat zainteresuje szerokie grono odbiorców.

Gdy kampania crowdfundingowa dochodzi do skutku – uzyska przynajmniej 100 procent założonego celu (pieniędzy), pomysłodawcy płacą kwotę w wysokości 4 procent od wartości zebranych środków. Jeśli jednak kampania się nie powiedzie, to koszt jej obsługi będzie droższy – 9 procent od zebranej kwoty.

Podobnie jak na Kickstarterze tak i na Indiegogo, Polacy odnoszą dobre wyniki. Przykładem są pomysłodawcy gry wideo Darkwood, którzy zebrali w 29 dni ponad 57 tysięcy dolarów.

3. PolakPotrafi

PolakPotrafi.pl to pierwsza polska platforma crowdfundingowa, w której zgłoszonych jest już 1866 projektów i wycenionych na łączną sumę 9 234 475 zł. Działa analogicznie do poprzednich platform, z tym, że skupia się na rynku polskim. Firma  czy osoba startująca z pomysłem nie musi  mieć zatem swojego przedstawicielstwa z adresem zamieszkania, numerem ubezpieczenia i kontem bankowym np. w Stanach Zjednoczonych, tak jak to jest w przypadku Kickstartera.

Po udanej kampanii, PolakPotrafi nalicza opłatę w wysokości 7,4 proc. od zgromadzonych środków.

Pomysły, które można realizować przy pomocy portalu PolakPotrafi.pl mogą być bardzo zróżnicowane. Można sfinansować:

  • wydanie książki, płyty CD/DVD czy albumu fotograficznego,
  • produkcję filmu,
  • wyjazd czy imprezę masową

Dotychczas na swoim pomyśle najwięcej zarobił magazyn komputerowy Secret Service, który zgromadził 284 000 złotych.

4. Wspieram.to

Twórcy platformy określają ją jako polskiego Kickstartera. Pomaga zrealizować kreatywne pomysły innych, jak i nasze własne, przy okazji promując je w mediach społecznościowych.

Na konta pomysłodawców można wpłacać dowolną kwotę. Autor otrzymuje wsparcie na realizację przedsięwzięcia, gdy uzyska ono co najmniej 100% wcześniej określonej sumy, niezbędnej do dalszego działania.

Wspieram.to jako pośrednik pobiera opłatę w wysokości 8.5 proc. od zgromadzonych środków podczas trwania kampanii.

Portal pomógł już tysiącom. Spory sukces odniosła gra planszowa Piwne Imperium. Podczas trwającej trzydzieści dni kampanii, twórcy gry zrealizowali swój plan w 490 procentach i zebrali 25 489 złotych, dzięki 149 inwestorom. Zebrane pieniądze umożliwiły im także stworzyć własne wydawnictwo Board&Dice, w którym powstają kolejne gry.

Jednym ambasadorów Wspieram.to jest Lukasz Jakóbik, twórca internetowego talk-show „20 m2 Łukasza”, który podobnie jak członkowie portalu, swoje marzenie przekuł w sukces.

5. InnoCentive

Platforma integrująca przedsiębiorców poszukujących nowatorskich rozwiązań z pomysłodawcami. Autorzy innowacyjnych pomysłów mogą zarobić nawet milion dolarów.

Portal internetowy jest giełdą innowacji zrzeszającą przedsiębiorców, organizacje pozarządowe, a także instytucje państwowe. Podmioty poszukujące innowacji w swoich branżach umieszczają na łamach serwisu oferty, w których oprócz dokładnego opisu problemu, zawierają informację o wysokości nagrody pieniężnej, jaką otrzyma pomysłodawca najciekawszego rozwiązania. Dotychczas do kieszeni pomysłodawców trafiło ponad 5 mln dolarów.

O popularności uruchomionego w 2001 r. serwisu świadczy stale rosnąca ilość użytkowników, która niedawno przekroczyła liczbę 200 tys. Giełda skupia obecnie internautów z ponad 200 państw świata, którzy pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami w biznesie, nowych technologiach, nauce, architekturze, etc.

InnoCentive to przede wszystkim szansa dla młodych i początkujących twórców oraz mniejszych przedsiębiorstw.

6. Crowdfunder

Platforma dedykowana jedynie inwestorom i przedsiębiorcom, a więc zajmuje się finansowaniem biznesowych projektów. Korzystając z serwisu, nie można wesprzeć realizacji czyichś marzeń, np. wycieczki, natomiast można wziąć udział w kampaniach, w których do zebrania jest minimum pół miliona dolarów.

Po pomyślnie przeprowadzonej akcji gromadzenia funduszy, tak samo jak na Kickstarterze, platforma pobiera prowizję w wysokości 5 proc. Do sukcesów użytkowników Crowdfundera należy projekt firmy Enmetric System. Na optymalizację zużycia energii w firmach zebrali 2,5 miliona dolarów.

 

Pozostaje włączyć kreatywne myślenie i podzielić się ze światem swoimi nowatorskimi pomysłami, za pomocą platform finansowania społecznościowego. Nie ma w nich mowy o jałmużnie, zyski czerpią obie strony – portal dostaje kilkuprocentową prowizję z finalnie osiągniętej sumy, a Ty realizujesz swój projekt i przy okazji nie oddajesz inwestorom kontroli nad jego kształtem. 

***
Fotografia otwarciowa i dodatkowa: © by alarts, Fotolia