Zakupy na smartfonach

Autorem komentarza jest Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU S.A. w Polsce

Urządzenia mobilne odpowiadają już za ponad połowę ruchu w internecie. Coraz więcej sklepów internetowych traktuje sprzedaż w tym kanale wreszcie jako standard, a nie tylko modny trend. Choć nadal duża część klientów może nie być w pełni zadowolona z tego jak kupuje się za pośrednictwem urządzeń mobilnych, to już w przypadku ponad 40% zakupów część procesu odbywa się właśnie na smartfonach i tabletach. Korzystamy z nich chcąc wyszukać towar i porównać ceny, następnie aby złożyć zamówienie, a ostatecznie zapłacić i tym samym sfinalizować zakup. Czasem wszystkie te etapy przechodzimy na telefonie, innym razem tylko niektóre z nich. Pewne jest jednak, że coraz częściej korzystamy z telefonu podczas zakupów internetowych.

Smartfony i tablety są już pełnoprawnymi urządzeniami transakcyjnymi. Każdego roku odnotowujemy znaczne wzrosty udziału płatności wykonywanych w kanale mobilnym w ogóle płatności obsługiwanych przez PayU. Dziś już średnio ponad 1/5 wszystkich zakupów, dla których zapewniamy płatności, jest opłacana mobilnie. Oznacza to ponad 30-pocentowy wzrost w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku. Jest to średnia dla ogółu sklepów, istnieją serwisy, które odnowtowują wyniki sporo wyższe, dużo zależy bowiem od płatności, które sklep decyduje się zaoferować w swojej aplikacji mobilnej. Gotowy mobilny moduł płatniczy, który udostępniamy, realizuje wszystko, co wiąże się z przetwarzaniem i bezpieczeństwem procesu płatności kartą lub błyskawicznym e-przelewem w trybie one-click. Znacząco ułatwia to budowę aplikacji sklepu, zdejmując ze sprzedawcy ciężar „wnikania” w te kompetencje, które dla nas są chlebem powszednim. Poza samym procesem chodzi tu też np. o sterowanie wywoływaniem uwierzytelnień takich jak CVV2/CVC czy 3D Secure oraz zarządzanie mechanizmami antyfraudowymi.

Sklepy internetowe, posiadające aplikacje mobilne, nie zawsze dostosowują listę udostępnionych metod płatności do urządzeń z kilkucalowymi ekranami. Rozwiązaniem w takiej sytuacji są responsywne bramki płatności lub płatności one-click wykonywane zapisanym instrumentem płatniczym –kartą lub przelewem (PayU Express). Warte uwagi są również portfele mobilne takie jak np. Android Pay. Posiadając zainstalowaną aplikację Android Pay, w której mamy zapisaną kartę, nie trzeba za każdym razem podawać danych karty podczas zakupów w aplikacjach internetowych sklepów czy serwisów służących np. do zamawiania jedzenia (Pyszne.pl) lub taxówek (iTaxi). Jest to bardzo wygodne i bezpieczne rozwiązanie, a co najważniejsze pozwala na naprawdę łatwą płatność na smartfonie.