Wybór kraju

Wybór kraju

Rekordowy Czarny Piątek. Amerykanie wydali w internecie 2,7 mld dolarów

28 Lis 2015   Aktualizacja: 03 Gru 2015

Barbara Żbik

Czarny Piątek - dzień uznawany za oficjalny start bożonorodzeniowego sezonu zakupowego w USA - okazał się rekordowy dla sektora eCommerce. Amerykanie wydali w sieci 2,7 mld dolarów, czyli o 14 proc. więcej niż przed rokiem.

Choć – jak pisaliśmy ostatnio – zwyczaje zakupowe zmieniają się i konsumenci zaczynają szukać prezentów świątecznych nawet trzy miesiące przed Bożym Narodzeniem, to w USA w dalszym ciąg za oficjalny początek świątecznego sezonu zakupowego uznaje się Czarny Piątek. W Stanach Zjednoczonych przypada on dzień po Święcie Dziękczynienia, które co roku wypada w czwarty czwartek listopada. Wtedy sklepy – zarówno tradycyjne, jak i internetowe – przygotowują dla klientów atrakcyjne promocje i przyciągają tłumy kupujących.

Jak kupowali Amerykanie?

Nie inaczej było w tym roku. Jak policzyła agencja EFE, bazując na danych zebranych przez Adobe Digital Index, amerykańscy konsumenci ustanowili rekord Czarnego Piątku – wydali w internecie ponad 2,7 mld dolarów. To wynik o 14 proc. lepszy niż w roku ubiegłym. Zaledwie do południa wydali ok. 500 mln dol., czyli o 100 mln więcej niż o tej samej porze rok wcześniej.

Bardzo wyraźny wzrost odnotowano w dynamicznym sektorze mCommerce. Agencja EFE podaje, że 22 proc. zakupów dokonano za pośrednictwem smartfonów i tabletów. W ubiegłym roku urządzenia mobilne odpowiadały za 14 proc. wszystkich transakcji. Jak każdego roku - największym zainteresowaniem kupujących cieszyły się produkty z segmentu elektroniki oraz zabawki.

Black friday - dzień w którym Amerykanie rozpoczynają szaleństwo świątecznych zakupów.

Fot. Black Friday to również okazja, aby promować postawy odpowiedzialne - zwolennicy jednego z ruchów ekologicznych w Seattle zachęcają do racjonalnego kupowania i konsumowania, aby nie przeciążać środowiska naturalnego. (Fot. CC by John Henderson / Flickr)

Nie są jeszcze dostępne dane dla całego amerykańskiego sektora handlowego. Jednak jak prognozowała firma badawcza Forrester, w 2015 roku Amerykanie mieli wydać z okazji Czarnego Piątku około 95,5 mld dolarów, czyli o 11 proc. więcej niż przed rokiem.

Czarny Piątek w Polsce

Popularne amerykańskie święto zakupowe dotarło również do Polski. Choć rozmachem wciąż ustępuje szałowi, jaki panuje tego dnia za Oceanem, wiele sklepów kusiło klientów atrakcyjnymi promocjami, licząc na znaczne zwiększenie przychodów. W 2015 roku czarnopiątkowe promocje dla rodzimych konsumentów przygotowały m.in.: hipermarkety Tesco i Auchan (zniżki na wybraną część asortymentu sięgały 50 proc.), wybrane sklepy w warszawskiej Galerii Mokotów, która była tego dnia czynna do północy, sieć księgarni Matras czy sklepy internetowe xKom.pl oraz Komputronik.

Dzień Singla – Chińczycy i tak wydają więcej

Paradoksalnie rekordy padające w USA wypadają jednak blado w porównaniu z komercyjnym „świętem” – promocją, jaką dla swych klientów w Chinach wymyśliła kilka lat temu platforma zakupowa Alibaba. Dzień Singla – ostatni odbył się właśnie 11 listopada – to okazja, aby kupić prezent znajomym, rodzinie oraz… samemu sobie. W tym roku, po intensywnej promocji w telewizyjnym show (w którym wystąpili m.in. Kevin „Frank Underwood” Spacey  oraz Daniel „Bond” Craig), Chińczycy w ciągu jednego dnia wydali 14,3 mld dolarów. Niektórzy cały rok oszczędzali, aby tego jednego dnia uczestniczyć w szale zakupów.

PRZECZYTAJ TERAZ: Kalendarz żniw w eCommerce, czyli kiedy eSklepy przeżywają oblężenie >>

***
Zdjęcie otwarciowe: CC by Viaggio Routard / Flickr