Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Snapchat: nowe narzędzie w eCommerce. Jak z niego korzystać?

15 Lis 2015   Aktualizacja: 17 Lis 2015

Barbara Żbik

Snapchat to jedna z najszybciej rosnących aplikacji i społeczności na świecie. W jaki sposób może się przydać właścicielom eBiznesów?

Snapchat urodził się i istnieje tylko w świecie smarfonów. To komunikator mobilny i serwis społecznościowy. Umożliwia wysyłanie krótkich filmów, trwających nie dłużej niż 10 sekund, oraz zdjęć z podpisami i prostymi rysunkami (tzw. snapów). Po obejrzeniu znikają i nie można ich ponownie odtworzyć (jedynym ratunkiem jest szybkie zrobienie zrzutu ekranu). Trzej Amerykanie, Evan Spiegel, Robert Murphy oraz Reggie Brown, stworzyli go przede wszystkim z myślą o młodych użytkownikach internetu, ale szybko zaczął zyskiwać popularność i porywać kolejne grupy wiekowe. Dziś Snapchat ma już ponad 100 mln aktywnych użytkowników, firma wyceniana jest na ok. 20 mld dolarów, a Spiegel i Murphy są najmłodszymi miliarderami na liście najbogatszych ludzi świata magazynu „Forbes”.

Aplikacja błyskawicznie zyskuje popularność również w Polsce. Jak wynika z analizy Instytutu Badania Mediów, konto na Snapchacie ma już ponad milion użytkowników. A to sprawia, że właściciele eBiznesów, w szczególności sprzedawcy w eCommerce, nie mogą wobec niego pozostać obojętni.

Aplikacja dla wybranych

Jak wynika z raportu firmy Gemius, 56 proc. osób dokonujących w Polsce zakupów w internecie mieści się w przedziale od 15 do 34 lat. W podobnym wieku – a czasami nawet młodszym - jest zdecydowana większość użytkowników Snapchata. Dzięki temu aplikacja jest potężnym narzędziem marketingowym, skierowanym do pokaźnej grupy uczestników eHandlu.

Snapchat może pełnić zarówno funkcję informacyjną, dostarczając wiadomości na temat produktów, marek czy wydarzeń, jak i promocyjną. Ze względu na krótki żywot komunikatów, aplikację można wykorzystywać przede wszystkim w niekonwencjonalnej komunikacji marketingowej, zbudowanej na oryginalnym, często żartobliwym przekazie. Kreatywność i dobre zrozumienie najmłodszej grupy docelowej są zatem niezbędne, aby wykorzystać marketingowy potencjał serwisu. W cenie jest też brak nadęcia, luz i dystans do siebie - telefonem i na żywo nie da się nakręcić wysokobudżetowej reklamy. Dlatego najlepsze snapy, nawet komercyjne i tworzone przez marki, utrzymane są w stylistyce realistycznych, przypadkowo kadrowanych filmików kręconych "z rąsi".

Maffashion - blogerka modowa, która prowadzi najpopularniejszy kanał na polskim Snapchacie. Jej filmy ogląda codziennie nawet 100 tys. osób.
fot. Maffashion - blogerka modowa, która prowadzi najpopularniejszy kanał na polskim Snapchacie. Jej filmy ogląda codziennie nawet 100 tys. osób.

Aplikacja z pewnością nie jest przeznaczona dla wszystkich firm działających w segmencie eCommerce – te, które celują w odbiorców starszych i „poważniejszych”, prawdopodobnie nie będą w stanie wykorzystać jego możliwości. Ale są też takie, które wydają się do niego stworzone, np. firmy odzieżowe czy producenci elektroniki. Jednymi z pierwszych marek korzystających ze Snpachata były natomiast przedsiębiorstwa z sektora FMCG – McDonald's oraz Mountain Dew.

Snapchat w służbie eCommerce

Dla eBiznesów korzystanie z mediów społecznościowych w charakterze kanałów promocyjnych i sprzedażowych nie jest niczym nowym. Najważniejszym narzędziem dla ePrzedsiębiorców jest oczywiście Facebook, który poinformował niedawno, że po raz pierwszy osiągnął pułap miliarda użytkowników dziennie! Na eCommerce stawia także należący do Facebooka Instagram, świetne miejsce do promocji sklepów odzieżowych, a od niedawna także YouTube, który zamierza wprowadzić w serwisie przycisk „buy”. Spore nadzieje z sektorem eHandlu wiąże również Twitter – stale rozszerza możliwość kupowania produktów za pośrednictwem swojej platformy.

Snapchat nie chce być gorszy i także pracuje nad własnym rozwiązaniem dedykowanym eCommerce. W połowie tego roku twórcy platformy ogłosili, że wspólnie z firmą Hearst, wydawcą magazynów „Esquire” i „Cosmopolitan”, przygotują produkt skierowany do korzystających z aplikacji przedsiębiorstw. Jaki? Na razie nie wiadomo, projekt owiany jest tajemnicą. Pewne jest tylko to, że właściciele eSklepów powinni się nim zainteresować.

O tym, jak sensownie wykorzystywać Snapchata w komunikacji marketingowej, będziemy jeszcze pisać na tym blogu nie raz.

PRZECZYTAJ TEŻ: Znasz efekt ROPO? Oto wróg i sprzymierzeniec eCommerce>>