Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Towary kupione za granicą: zobacz co z gwarancją i reklamacjami

13 Lis 2015   Aktualizacja: 12 Sie 2016

Magdalena Parys

W zagranicznych sklepach internetowych można upolować prawdziwe okazje. Co jednak, gdy kupione tam elektronika, ubrania czy obuwie okażą się wadliwe i trzeba będzie składać reklamację?

 

Krzysztof kupił przez Internet buty sportowe. Właściwie miały służyć tylko do chodzenia po biurze, ale nie wytrzymały nawet takiego użytkowania. Trzeciego dnia w lewym bucie pękła podeszwa. Odesłał je wobec tego do naprawy w ramach gwarancji, która w Polsce przysługuje przez dwa lata od zakupu. Buty przyjęto do weryfikacji, czy usterka rzeczywiście była spowodowana wadliwym produktem, czy może niewłaściwym użytkowaniem? W ciągu dwóch tygodni, liczonych od dnia następnego od złożenia reklamacji, poszkodowany otrzymał odpowiedź.

O tym, co warto kupować, jak i ile płacić oraz jaki jest czas dostawy z zagranicznych eSklepów  pisaliśmy ostatnio. Jak jednak wygląda sprawa z prawami konsumentów, szczególnie dotyczącymi gwarancji i zwrotu towaru?

Reklamacja w Europie

Niezależnie od tego, czy towary zakupiłeś w sklepie czy przez Internet, zgodnie z prawem Unii Europejskiej przez co najmniej dwa lata – od momentu dostarczenia towaru – masz prawo do bezpłatnej gwarancji. Ten dwuletni okres jest wymogiem minimalnym, a przepisy krajowe w poszczególnych państwach mogą zapewniać dodatkową ochronę Twoim zakupom. Np. w Szwecji okres gwarancji obejmuje trzy lata od zakupu, w Wielkiej Brytanii – 6 lat (poza Szkocją – tam 5 lat).

Jeżeli w domuentacji produktu jest stwierdzenie, że gwarancja ma zasięg ogólnoeuropejski, możesz reklamować towar również w Polsce. W przypadku sporów ze sprzedawcą działającym w UE, powołujesz się na prawo obowiązujące w danym państwie członkowskim. Zawsze też możesz zgłosić się z prośbą o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Nieco inaczej jednak przebiega proces reklamacji dla sklepów działających poza terenem Wspólnoty.

Gwarancja na wadliwy towar spoza UE

Większość towarów kupionych w USA ma gwarancję obowiązującą tylko w Stanach Zjednoczonych. Obowiązuje tzw. extented warranty – rozszerzona gwarancja, udzielana przez producenta. Działa na „terenie gwarancyjnym”. W praktyce, jeżeli towar zakupisz w amerykańskim eSklepie, a w dokumencie gwarancyjnym jest napisane, że gwarancja obowiązuje jedynie na terenie Stanów, to wadliwego produktu nie naprawisz na koszt producenta w Polsce. Będziesz mógł to zrobić jedynie odpłatnie, korzystając  z usług dowolnego serwisu.

Warto zwrócić uwagę także na to, że Stany Zjednoczone Ameryki składają się z 51 stanów z odrębnymi porządkami prawnymi. Prawo Konsumenckie może wobec tego różnić się pomiędzy poszczególnymi Kalifornią i Florydą. Jeśli reklamujesz produkt, dowiedz się, w jakim stanie zarejestrowana jest spółka będąca właścicielem sklepu czy firmy, z którą przeprowadziłeś transakcję kupna-sprzedaży. 

Coraz częściej jednak , zwłaszcza na sprzęt elektroniczny kupiony poza Europą, udzielana jest tzw. world guarantee, która pozwala na korzystanie z serwisu producenta na terenie Polski, na jego koszt.

Uprawnienia w zależności od marki:

Gwarancja Samsung

Wszystkie produkty zakupione na terenie Unii Europejskiej objęte są gwarancją honorowaną w Polsce. W przypadku rozbieżności między warunkami gwarancji w miejscu zakupu i w Polsce, Samsung stosuje polskie warunki – oznacza to np. 2-letni okres ochrony gwarancyjnej dla większości produktów. Ograniczeniem obsługi gwarancyjnej są możliwości techniczne, czyli np. brak części zamiennych. Jeśli zatem kupisz smartfon Samsung Galaxy S6 w USA to w przypadku jego awarii serwis odmówi Ci naprawy w ramach gwarancji. W takim przypadku musisz odesłać sprzęt do sprzedawcy.

Gwarancja Lenovo

Chiński producent komputerów może pochwalić się jednym z najbardziej liberalnych programów gwarancyjnych. Oznacza to, że jeżeli sprzęt kupiony na drugim końcu świata jest także sprzedawany w Polsce, to bez problemu dostaniesz bezpłatną naprawę w ramach gwarancji.

Gwarancja LG

W przypadku sprzętów tej koreańskiej marki zasady są proste. LG naprawi wszystkie produkty zakupione na terenie UE, na warunkach gwarancji obowiązujących dla produktów zakupionych w Polsce, czyli m. in. naprawy możesz żądać w ciągu dwóch lat od zakupu. Jeśli natomiast kupisz sprzęt poza terenem Wspólnoty, serwis odmówi Ci bezpłatnej naprawy.

Gwarancja Panasonic

Gdy kupisz sprzęt na terenie UE nie będziesz miał żadnego problemu z wystąpieniem o nieodpłatną naprawę. Schody mogą się zacząć przy zakupie sprzętu  w sklepie online w innym zakątku świata niż Europa. Np. telewizor Panasonic kupiony przez Internet w USA nie zostanie bezpłatnie naprawiony w Polsce.

Gwarancja Microsoft (telefony Lumia)

Kupując telefon Lumia, otrzymujesz na niego gwarancję europejską (czyli kraje UE + Islandia, Norwegia, Szwajcaria i Turcja). Gdy kupisz telefon np. we Francji i coś z nim się stanie, możesz udać się do polskiego autoryzowanego serwisu Nokia. Jeśli telefon kupisz poza terytorium UE to niestety za naprawę trzeba będzie zapłacić. 

Gwarancja Sony

W przypadku Sony reguły są podobne, jak w przypadku innych producentów. To, co kupimy na terenie Unii Europejskiej zostanie bez najmniejszego problemu naprawione w Polsce. Niektóre zapisy mogą się jednak różnić w poszczególnych krajach, np. w Wielkiej Brytanii produkty sprzedawane są ze standardową roczną gwarancją producenta. Oznacza to, że taki okres gwarancyjny będzie również obowiązywał w Polsce.

Gwarancja Apple

Jeśli zdecydujesz się na kupno sprzętu Apple za granicą, musisz wiedzieć o tym, że w UE naprawiane są  jedynie tablety i komputery. iPhone kupiony w USA nie zostanie nieodpłatnie naprawiony w Polsce.

Gwarancje producenckie, terytorialne, krajowe są istotne przy reklamowaniu produktów , ale najważniejszy jest jednak paragon lub inny dowód zakupu. Bez niego reklamacje nie zostaną uwzględnione – w żadnym kraju.

 

 
***
Fotografia otwarciowa i ilustracja dodatkowa: © igor/Fotolia