Login

Wybór kraju

Wybór kraju

Zakupy przez YouTube – szansa czy zagrożenie dla eCommerce?

19 Paź 2015   Aktualizacja: 08 Gru 2015

Barbara Żbik

YouTube, gigant z branży video, wkrótce zacznie pełnić także funkcję platformy zakupowej. Wszystko za sprawą przycisku „buy” (kup), który będzie mógł pojawiać się przy filmach. Skutki dla branży eHandlu mogą być znaczące.

Chodzi o nowe formaty reklam. Należący do Google serwis video już teraz umożliwia reklamodawcom zamieszczanie prostych promocyjnych informacji na temat produktów lub usług. YouTube zamierza jednak pójść o krok dalej i znacząco zwiększyć swoje sprzedażowe możliwości.

W jaki sposób? Przez stworzenie przycisku „buy”, który umożliwi reklamodawcom prowadzenie sprzedaży z poziomu odtwarzanego właśnie przez użytkownika materiału video.

Przycisk „kup” będzie można umieścić na każdym filmie dotyczącym produktów i usług (także tych dostępnych jedynie online). Nowy format reklamowy pojawi się też w filmach nakręconych i opublikowanych przez innych użytkowników (o ile tylko wyrażą na to zgodę).

Co to oznacza dla właścicieli eSklepów?

Dzięki nowej funkcjonalności YouTube stanie się dla przedsiębiorców handlujących w sieci kolejną platformą wspierającą sprzedaż. Może okazać się szczególnie przydatny dla producentów urządzeń często recenzowanych przez internautów, np. dla twórców elektroniki. Jak informuje Google, w powstałym dekadę temu serwisie znajduje się już ponad milion kanałów poświęconych recenzjom rozmaitych produktów. W ciągu minionego roku YouTube zanotował aż 40-proc. wzrost w tym segmencie.

- W ciągu ostatnich kilku lat odkryliśmy, że na YouTube pojawia się wiele treści, które są instruktażami video, recenzjami lub tutorialami; materiałami, których ludzie szukają, kiedy chcą coś kupić – mówi na łamach magazynu „Wired” Diya Jolly, szefowa reklamy w YouTube. - Teraz reklamodawcy będą mogli dotrzeć do klientów w momencie, kiedy będzie to dla nich najbardziej korzystne - gdy ci będą czegoś szukać.

Można przewidywać, że z czasem pojawią się modele revenue sharing, w którym sprzedawca produktu będzie dzielił się zyskiem z autorem filmu, który napędził mu sprzedaż.

Kup na YouTube - jak to działa?

Przycisk umożliwiający kupowanie ma ukazywać się w prawym górnym rogu zamieszczanych na YouTube materiałów. Gdy użytkownik w niego kliknie, wyświetlą mu się zdjęcia produktu, dodatkowe informacje na jego temat oraz cena. Następnym kliknięciem będzie mógł przenieść się na stronę firmy, gdzie dokona zakupu. Testy nowego udogodnienia YouTube zamierza przeprowadzić jeszcze tej jesieni.

YouTube nie jest pierwszy

Technologiczni potentaci coraz częściej otwierają się na sektor eCommerce, „dozbrajając” swoje serwisy w narzędzia ułatwiające handel. Otwierają się w ten sposób na firmy, które chcą umożliwiać użytkownikom internetu kupowanie produktów lub usług w czasie rzeczywistym, bez odrywania się do aktualnie wykonywanych czynności – oglądania filmów czy przeglądania mediów społecznościowych.

Na podobne kroki zdecydowały się wcześniej m.in. Twitter, Pinterest oraz Snapchat.

PRZECZYTAJ TERAZ: Dowiedz się, gdzie warto robić biznes - nowe branże w eCommerce>>